Jump to content
Annons

The Loudness War


Lemanic (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Jag tror dynamik skulle funka i metal. Jag tror det finns utrymme för dynamik i i stort sätt alla genres utom elektronisk dansmusik. Men det är min personliga åsikt.

Och jag medger att jag kanske var lite drastisk i mitt förra inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl en smaksak ibland kan dynamik låta bra eller bara låta fel.

Det beror väl på hur låten är uppbyggd och hur man vill framföra den. Jag brukar gilla t.ex. i metal att allt är på samma nivå. för mig ger det känslan av att låten är mer massiv än den egentligen är.

Tyvärr blir det tröttsamt efter ett tag 😏

Men om man lyssnar på klassisk musik föredrar jag att det ska vara dynamiskt. för mig ger det känslan av att låten andas som..........ja jag kunde inte komma på en bättre förklaring 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror dynamik skulle funka i metal. Jag tror det finns utrymme för dynamik i i stort sätt alla genres utom elektronisk dansmusik. Men det är min personliga åsikt.

Och jag medger att jag kanske var lite drastisk i mitt förra inlägg.

Du är helt rätt ute. Det finns väääääldigt mycket metal därute som inte alls spelar på 11 precis hela tiden. Hela genren startades ju med låten Black Sabbath, och den har fan mer dynamik än vilket klassiskt verk som helst.

Ett modernare exempel är senaste Opeth.

Eller för att uttrycka det annorlunda; metal drar åt en massa olika håll. Och för att kunna vara riktigt riktigt hård, måste man kunna vara mjuk oxå. Som Judge Dredd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar det. Om låten är hård från början till slut kommer "det hårdaste partiet" framstå som lamt.

Typexemplet heter väl Nickleback i det avseendet.

Metal handlar om att leverera pulver i sin råaste och stöddigaste form.

Kan vara personligt tyckande men dynamik i metal, handlar inte om att volymen sjunker med två decibel!!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdrock & metal mår ofta väldigt bra av dynamik, dock inte på samma sätt som klassiskt eller vispop. Det är inte en fråga om att instrumenten nödvändigtvis behöver sänka sig och höja sig mycket i volym, även om det även ingår att använda det i modern metal (vad tror ni gitarristerna har sina volym-pedaler till?), det är absolut inte att varje enskild ton måste vara naturlig och dynamisk, det funkar oftast inte alls med metal och industri, det är en fråga om transienter och liknande dynamiska effekter. Att ge dem "liv".

Som exempel så låter en snare utan transienter trist & tråkigt. Det kan även vara sjukt snyggt (om trummisen är bra vill säga) om virveln vandrar lite i ljudbilden med olika intensiteter. Ett annat exempel är något jag ofta jobbade mycket med inom industrial, hårdrock, goth & metal; att få analoga rör-kompressorer att pumpa.

Ingen dynamik, inget pump.

Det är absolut sant att vissa saker vinner på att stelopereras, men det gäller framför allt enskilda ljudkällor. Själv är jag exempelvis ganska förstjust i det 80-talsaktiga gitarrljudet av humbucker genom overdrive & hård gejtad compressor innen den går in i en Marshall eller liknande....men de tenderar fortfarande mixas dynamiskt med resten av låten.

Nu sitter många & undrar vad mixarna rökte på när de dränkta tamejfan allt i smetigt plåt/fjäder-reverb på 80-talet. Har en känsla av att folk kommer undra vad jävulen the curlprits under vår tid nu egentligen hade för sig med den gamla löjliga L2. Det mesta mixas enbart för riktigt riktigt värdelös uppspelnings-utrustning, men faktum är att moderna hemma-anläggningar bara blir bättre och bättre. Och saker som mixas för att låta bra på riktigt bra prylar tenderar nästan alltid låta precis lika bra på muggiga saker...men verkligen inte tvärt om.

Det är skillnad på att sakna dynamiken helt och att kontrollera den hårt.

Dynamik har fler dimensioner och för störst effekt bör alla utnyttjas.

Hell yeah.

Link to comment
Dela på andra sajter

Typexemplet heter väl Nickleback i det avseendet.

Metal handlar om att leverera pulver i sin råaste och stöddigaste form.

Kan vara personligt tyckande men dynamik i metal, handlar inte om att volymen sjunker med två decibel!!

Även bra metal har sina toppar och dalar, men framför allt handlar det mycket om (i min åsikt) att hålla ett starkt tryck men bibehålla "livet" i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl en smaksak ibland kan dynamik låta bra eller bara låta fel.

Sant, men om man ska jämföra med något så skulle jag säga att dynamik är som salt:

Har man för lite så smakar det trist & fatt - har man för mycket så blir det ibland kväljande.

Bacon exempelvis får mer än gärna vara salt! Sallad kan avnjutas utan särskilt mycket salt, men mår bra av lite grann. Samma sak med musik, bra musiker som är tränade för att spela tight i en stor grupp behöver inte nödvändigtvis mycket compressor alls - bra musiker som är tränade i att ge järnet måste kontrolleras mer i mix för att det inte ska bli spretigt & jävligt.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)

Vad jag kommer att tänka på är Brostep. Hela den genren är själva sinnebilden för The Loudness War, och Skrillex är dess främste riddare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...