Jump to content
Annons

Tempo(bpm) och människans hjärtslag.


DaCriLL

Recommended Posts

Satt och tittade på en dokumentär "livet i livmodern" nyss.

Under ett del av dokumentären disskutera dom mammans hjärtslag i bpm och lite senare nämnde dom hur ungen kan höra musik efter 24 veckor eller vad det var.

min numera DAW skadade gärna snappade upp på orden vilopuls är mellan 60-90 bpm för människor.

det är ju jävligt intressant hur musiks bpm, och hur vi kategoriserar musik tempon, sammanfaller med våra hjärtslag aktivitetsnivåer.

60-90 bpm räknas som vilopuls, och även slow/balladtempo.

midtempo i music är samma som hjärtats slag vid måttlig ansträgning/aktivitet

och uptempo är samma som hjärtats slag vid högintensiv träning/aktivitet.

väldigt intressant, läste runt lite på nätet och visade sig att vi har en tendens att anpassa andning och hjärtslag efter musiken vi lyssnar på, med andra ord så är känslan av att bli "taggad" när man lyssnar på uptempo musik faktiskt är en fysisk reaktion och inte bara sinnesstämning.

även intressant faktum är att varför vi människor reagerar på takt.

kan det ha samband med att vi som foster tills det vi föds, är det främsta ljudet vi hör moderns hjärslag och vårt eget.

ville bara dela med mig av denna upptäckt:) kanske inget nytt för er mer erfarna, men tyckte det var fruktansvärt intressant.

Redigerat av DaCriLL
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stämmer nog. Det är därför reggae brukar gå mellan 60-90bpm. För att det är hjärtats musik. Sen säger Erik Amarillo att alla hit-låtar nuförtiden går i 135bpm eller vad det var. Dubbeltempo alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har fått för mig att jag kan anpassa min puls genom att tänka mig musik i huvudet. inte såhär pang från 90 till 70, utan sänka alt höja lite granna.

Ja det är för att du anpassar andningen till det tempot du tänker i huvudet och då följer pulsen med
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har fått för mig att jag kan anpassa min puls genom att tänka mig musik i huvudet. inte såhär pang från 90 till 70, utan sänka alt höja lite granna.

I träningen, en form av Karate som heter Kyokushin, så har vi lärt oss att sänka hjärtslagen snabbt, men då är det med andning och koncentration. Som snabbast kan jag sänka den från full fighting till lite över vilopuls på runt 10 sekunder :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Under ett del av dokumentären disskutera dom mammans hjärtslag i bpm och lite senare nämnde dom hur ungen kan höra musik efter 24 veckor eller vad det var.

Därför ska man som pappa prata och sjunga mkt i närheten av gravidmagen så att barnet även känner igen sin pappas röst 🙂 ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Många intressanta uppslag. Det finns flera teorier som kopplar samman fosterlivet med musik och hur vi uppfattar den och varför vi uppfattar den som vi gör.

På samma tema kan nämnas att det "hyssjande" läte föräldrar använder för att lugna sina barn används av samtliga skilda folkslag över hela jorden. När man dessutom märkte att det fungerade på vissa däggdjursungar började man fundera. En mick i en gravidmage gav svaret - man imiterar ljudet från mammans blodflöde genom bukaorta. Inte samma sak, men på samma tema. Och minst lika intressant.

Tilläggas bör också att pulshöjningar och prestationshöjningar till följd av up-tempomusik inte enbart har att göra med taktökningen i sig. Det ligger också känslomässiga mekanismer bakom, och vad som på enkelt fackspråk kallas för associationsbanor. Slänger man på "Enter Sandman" inför sista setet bänkpress eller "Run to the Hills" inför sista uppförsbacken blir man positivt emotionellt påverkad, tar i mer och får således högre puls och andningsfrekvens.

Kul ämne. Ska försöka fylla på med mer när jag får lite dödtid på labbet 🙂

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Därför ska man som pappa prata och sjunga mkt i närheten av gravidmagen så att barnet även känner igen sin pappas röst 🙂 ..

hehe har ett litet problem med det, när det väl e dags, har total scenskräck inför sambon.

och har svårt o se hur jag ska lyckas sjunga för fostret utan att hon är med hahaha.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe har ett litet problem med det, när det väl e dags, har total scenskräck inför sambon.

och har svårt o se hur jag ska lyckas sjunga för fostret utan att hon är med hahaha.

Det släpper! Lovar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

På samma tema kan nämnas att det "hyssjande" läte föräldrar använder för att lugna sina barn används av samtliga skilda folkslag över hela jorden. När man dessutom märkte att det fungerade på vissa däggdjursungar började man fundera. En mick i en gravidmage gav svaret - man imiterar ljudet från mammans blodflöde genom bukaorta. Inte samma sak, men på samma tema. Och minst lika intressant.

cool! Vet att det funkar på hundar men jag har alltid trott att det var för att det låter hård typ som en morrning

hehe har ett litet problem med det, när det väl e dags, har total scenskräck inför sambon.

och har svårt o se hur jag ska lyckas sjunga för fostret utan att hon är med hahaha.

du får sätta hörlurar på sambon som man gör med barn på festivaler, lite tvärtom alltså 🙂

128! Allt är 128 idag.

Ja kanske så, ultimata tempot tydligen. Det är som Tom "Internal Dread" Hofvander på Rubadub Studios som säger att han använder samma delaytid på allt! 304 millisekunder. "det gyllene snittet".
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...