GeorgieFree Postat 3 augusti 2012 Dela Postat 3 augusti 2012 (redigerat) hej studiobyggare, Kommer bygga egna dörrar där några är helt massiva och några har 4cm glas med gas emellan och STC på 55db. främst e det problemet med att träsnickrade dörrar tenderar att vrida sig och inte fortsätta vara rektangulära och bli pararellogram istället med tiden av sin egen tyngd och det e katastrof för då går de inte att stänga. ett annat problem är ju att de blir så in i H-E tunga att jag undrar över upphängningens gångjärn, vad har ni amnvänt? hellånga gångjärn eller typ lladugårdsrejäla gångjärn? dörrarna kommer få ca 50db TC med otc skivor och gips o sheetblock, så tungt blir det. de med glas blir lika tunga. Hålen för dörrarna är nu 80x198cm men det kommer bli en extra ny dörrkarm runt om för att sära bort dörrarna från väggen så dörren blir ca 70x193cm. sen i själva springorna blir det 3 olika tätningslister på 3 olika djup så det blir svårt som fan att ljud slipper igenom där. har funderat på en ide med trekantiga metallplattor i hörnen för att staga upp eller stålband för att dra upp yttre nedre hörmnet.. länkar blir super också! anledningen till specialmåtten är att det är brist på takhöjd och öppning/stängnings yta och minska "hålen" i väggen. Jörgen Redigerat 3 augusti 2012 av GeorgieFree Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Audiorent Postat 3 augusti 2012 Dela Postat 3 augusti 2012 Jag har byggt några dörrar till min studio men inte så tunga som dina verkar bli. Har använt beg. innedörrar som jag köpt billigt och sen byggt på dem samt satt en liten glasruta i en så att man kan använda en ljudsluss som ett "sångbås" där sångaren kan se in till övriga musiker. När det gäller att snickra dörrar från scratch är knepet att man skall vändlimma virket för att det inte skall slå sig. Virket man skall använda till ramen klyvs på mitten och sen vänder man den ena biten så att "topp" ligger mot "botten" samt roterar den ett halv varv. Därefter limmas de ihop igen. Detta gör att ev. vridning tar ut varandra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bullerbyn Postat 4 augusti 2012 Dela Postat 4 augusti 2012 själv köpte jag beggade ljudklassade dörrar, 35db, på blocket för en femhundring inkl. karm när vi byggde studion. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hammurajen (oregistrerad) Postat 4 augusti 2012 Dela Postat 4 augusti 2012 Utanför min källarstudio finns den kakelklädda tvättstugan så jag kände att ljudisoleringen däremellan behövde förbättras. Jag sprättade upp den gamla innerdörren och karvade bort den lätta fyllningen av wellpapp. Sen fyllde jag först med en 6 mm board (typ masonit). Därefter en 15 mm brandgipsskiva (en tung jäkel...). Sen kom det ytterligara 2 lager board på 6 resp 3 mm. Och slutligen ett nytt "lock" i 6 mm board. Allt packat tillsammans med ett antal kg lim, silikon och fogmassa. Vikten på dörren ökade från 13 till omkring 45 kg. Dörr och karm har sitt ursprung från 50- eller 60-talet och har rejäla gångjärn i stål, så jag var aldrig orolig för att det inte skulle palla för viktökningen. Moderna gångjärn till innerdörrar sitter fast i plastbleck och skulle inte ha känts lika tryggt, men jag vet inte exakt hur stor vikt de tål. Det som återstår är att montera en tätningslist runt karmen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wellness music Postat 4 augusti 2012 Dela Postat 4 augusti 2012 Om du bygger med nedtorkat kärnvirke som limmas brukar det inte vara några problem. Styvhet och formstabilitet får du med skivmaterial (gips, plåt etc) och tighta limfogar. Dörren hänger du i 3 ytterdörrsgångjärn (2 uppe och 1 nere). Finns justerbara både i höjd och spalt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wellness music Postat 4 augusti 2012 Dela Postat 4 augusti 2012 Såg att du tänkte köra med treglasfönster. Om du vill öka reduktionen i basen är det bättre med tvåglas istället (9-12 mm lamellglas). De reduktionstal som fönster och dörrtillverka anger är vägda värden och representerar alltså inte faktisk ljudreduktion i basen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GeorgieFree Postat 4 augusti 2012 Trådstartare Dela Postat 4 augusti 2012 själv köpte jag beggade ljudklassade dörrar, 35db, på blocket för en femhundring inkl. karm när vi byggde studion. hade också gjort detta men kruxet e att det inte fungerar pga låg takhöjd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GeorgieFree Postat 4 augusti 2012 Trådstartare Dela Postat 4 augusti 2012 Såg att du tänkte köra med treglasfönster. Om du vill öka reduktionen i basen är det bättre med tvåglas istället (9-12 mm lamellglas). De reduktionstal som fönster och dörrtillverka anger är vägda värden och representerar alltså inte faktisk ljudreduktion i basen. nej, det är inte 3 glasfönster. det e laminatglas 2 skivor som det är nån ädelgas emellan som limmats som laminatglas, totalt 4cm tjock blir hela fönstret. ger 55db enligt glasmästaren. mellan studiorummet och kontrollrummet blir det 2 st sådana som studiofönster, en i vardera åtskilda väggen. och ut mot gatan är det ett sånt + ett ordinärt 3glas fönster av svindålig STC. och ett glas i dörren mot mitt eget vardagsrum men där behöver det inte vara nåt jätteisolerat men 55db-det som dörren försämrar ska räcka. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wellness music Postat 5 augusti 2012 Dela Postat 5 augusti 2012 nej, det är inte 3 glasfönster. det e laminatglas 2 skivor som det är nån ädelgas emellan som limmats som laminatglas, totalt 4cm tjock blir hela fönstret. ger 55db enligt glasmästaren. mellan studiorummet och kontrollrummet blir det 2 st sådana som studiofönster, en i vardera åtskilda väggen. och ut mot gatan är det ett sånt + ett ordinärt 3glas fönster av svindålig STC. och ett glas i dörren mot mitt eget vardagsrum men där behöver det inte vara nåt jätteisolerat men 55db-det som dörren försämrar ska räcka. Vill absolut inte krångla till det för dig utan bara göra dig medveten om att Rw 55 dB nödvändigtvis inte betyder att den dämpar 55 dB där du behöver dämpningen som bäst. Du kan ju kolla prisskillnaden mellan 2 lammelglas vs. specialrutan. Om lamellglaset är billigare skulle jag kört på det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.