Jump to content
Annons

hur släpper man musik på spotify?


Brinken

Recommended Posts

Annons

Sånt där känns redan i förväg så fullständigt omöjligt att jag aldrig ens skulle försöka. Det är jag alldeles för korkad för. Min hjärnas tekniska utveckling stannade när Jimi Hendrix dog. Jag är ju kvar på fuzz-stadiet ju. Buhu... 😊

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt vad du menar med att släppa musik som ett företag... Men om man är bunden till ett skivbolag/-förlag så kan man inte göra det, om man inte fått tillstånd av dem (om jag förstått det rätt). Men om man inte är under kontrakt som säger att man inte får släppa musik på Spotify så är det bara att göra det. Det enda du behöver tänka på med t.ex Record Union är att alla som har rättigheter till musiken måste ge tillstånd för att ni ska få släppa musiken där.

Mvh Fabian

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där verkar ju skitbra, finns det någon hake?

Inte direkt. Du behåller alla intäkter upp till 5000 kr. Efter det tar dom 15% på intäkterna. Du behåller distributionsrätten för fysiska skivor, men du får inte sälja digitala kopior själv längre. Du stimmar din musik som vanligt och får ersättning för den om den spelas på radio eller annat ställe.

Nåt sånt.

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte direkt. Du behåller alla intäkter upp till 5000 kr. Efter det tar dom 15% på intäkterna. Du behåller distributionsrätten för fysiska skivor, men du får inte sälja digitala kopior själv längre. Du stimmar din musik som vanligt och får ersättning för den om den spelas på radio eller annat ställe.

Nåt sånt.

Kan man släppa en låt man laddat upp genom dom på/genom ett annat bolag senare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man släppa en låt man laddat upp genom dom på/genom ett annat bolag senare?

I såna här fall behöver man ofta "ta ner" sin låt från sin webb-distributör då bolag inte brukar gilla att du redan har låten uppe någon annan stans.

Link to comment
Dela på andra sajter

I såna här fall behöver man ofta "ta ner" sin låt från sin webb-distributör då bolag inte brukar gilla att du redan har låten uppe någon annan stans.

Jepp så funkar det på Record Union iaf. Du får när som helst bryta sammarbetet med dom om man tex blivit signad av ett annat bolag men då får man ta bort låten från deras servrar.
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.ubetoo.com är en svensk site. Funkar bra, men det är inte momentan uppladdning till Spotify och andra webbshoppar. Efter uppladdning till Ubetoo tar det ca 1 månad innan musiken finns på alla webbshoppar inkl. Spotify. Kostar ca 300 kr om året.

300kr/år per låt antar jag?? Eller är det 300kr/år att vara med dem(medlem eller vad de kallar det), och sedan fritt antal låtar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Per år. Oavsett antal skivor/låtar.

Trevligt! Kollade in deras hemsida dock, och där skriver de att man får behålla 75%, men det är lite lurigt, för egentligen så får man behålla 75% av pengarna som finns kvar efter att t.ex. itunes tagit sin del av kakan. Vilket gör att i realiteten så kostar det mycket mer än det ser ut vid första anblicken.

Dock undrar jag...tjänar man något på att ingå dessa avtal(med distributionsförlagen som nämts ovan) som "bolag"(eget skivbolag eller vad man vill kalla det), jämfört med som en person/artist utan ett bolag??

Redigerat av DJ_Smiley
Link to comment
Dela på andra sajter

Som privatperson (eller ens om du har ett mindre eget skivbolag) så får du inte ut din musik på spotify

Trevligt! Kollade in deras hemsida dock, och där skriver de att man får behålla 75%, men det är lite lurigt, för egentligen så får man behålla 75% av pengarna som finns kvar efter att t.ex. itunes tagit sin del av kakan. Vilket gör att i realiteten så kostar det mycket mer än det ser ut vid första anblicken.

Dock undrar jag...tjänar man något på att ingå dessa avtal som "bolag"(skivbolag eller vad man vill kalla det), jämfört med som en person/artist utan ett företag??

Link to comment
Dela på andra sajter

Som privatperson (eller ens om du har ett mindre eget skivbolag) så får du inte ut din musik på spotify

Jag menade inte avtalen med spotify, utan de med dessa distributionsförlag som nämts ovan. De verkar inte ha som krav att ha ett bolag, och då är frågan om man vinner på det eller förlorar på det? Att ha ett eget bolag jämfört med att inte ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt! Kollade in deras hemsida dock, och där skriver de att man får behålla 75%, men det är lite lurigt, för egentligen så får man behålla 75% av pengarna som finns kvar efter att t.ex. itunes tagit sin del av kakan. Vilket gör att i realiteten så kostar det mycket mer än det ser ut vid första anblicken.

Låter inte så fantastisk med 300kr per år i avgift och sen får man bara behålla 75% av intäkterna. På Record Union så kostar det största "paketet" 20 dollar för ett fullängdsalbum. Då får man sin musik på 14 olika distrubutionsställen bla spotify, Itunes,Amazon, wimp, juno, cdon m.m. Vill du bara ha på spotify så kostar det 11 dollar. Sen får man behålla 85% av intäkterna. Om man vill ha 92.5% av alla framtida intäkter så får man betala 20 dollar extra. Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter inte så fantastisk med 300kr per år i avgift och sen får man bara behålla 75% av intäkterna. På Record Union så kostar det största "paketet" 20 dollar för ett fullängdsalbum. Då får man sin musik på 14 olika distrubutionsställen bla spotify, Itunes,Amazon, wimp, juno, cdon m.m. Vill du bara ha på spotify så kostar det 11 dollar. Sen får man behålla 85% av intäkterna. Om man vill ha 92.5% av alla framtida intäkter så får man betala 20 dollar extra.

Men visst har Record Union också årsavgift? Eller det kanske du menade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja man betalar för släppet och då gäller det i ett år. Sen om man vill förnya det efter ett år så kostar det ungefär 70% av släppkostnaden

På Record Union måste man inte förnya nåt.

Man betalar för ett släpp, och sen tar de viss andel av eventuella intäkter.

That's it.

Eller är det nån ändring som gjorts nyligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

som privatperson viste jag att man inte fick ut sin musik på spotify men om man har ett företag kan man lägga ut sin musik på spotify vi det?

Jag är inte säker, men jag tror att de bara samarbetar med större aktörer. Alltså större skivbolag eller då alla dessa mellanhänder - ubetoo, recordunion, cdbaby osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...