Jump to content
Annons

Usb-mikrofon - kan vara tillräckligt?


amatören

Recommended Posts

Nu har ju USB-mikrofoner blivit väldigt populära. Men kan man säga att de håller måttet i en musikstudio? Eller åtminstone i en enkel hemmastudio?

Om man bara håller på med att spela in t.ex. sång, och inte håller på med mängder av spår och mjukvaru-instrument, kanske en bra usb-mik räcker? Och det inbyggda ljudkortet i datorn klarar av resten? Någon som har erfarenhet?

Använder ni usb-mikar i era proffessionella projekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Allt handlar om vad man vill ha den till och vilken nivå man är villig att lägga sig på. Dom är ursprungligen inte skapade för att ersätta professionella lösningar utan erbjuda en billig och enkel lösning för folk som inte har så mycket pengar, och till det gör dom ofta ett bra jobb tycker jag.

För professionellt bruk däremot har dom inte tillräckligt rent ljud för att fungera.

För att säga som så, i sig har dom, förutom själva micken (minus transformator skulle jag tro. Ser ingen nytta med en sån utan sladd), en förstärkare, en AD-omvandlare, och en USB-converter. Det är saker som tar upp ganska mycket plats annars, men som här samsas i en kropp som inte är större än vanliga mickar. Det måste göras lite kompromisser för att det ska funka.

Däremot kanske det funkar hur fint som helst för ditt sound. Att köpa alla saker separat, och då menar jag verkligen för att spöa kvalitén på en USB-mick, kan bli ganska dyrt. Säg en 1800:- för micken (SM58), 1500:- för förstärkaren (VTB-1), och 2000:- för ljudkortet (ett hyfsat Soundblaster). Det skulle bli 5300:- bara för den här väldigt enkla utrustningen.

Själv började jag med en 100-kronors noname-mick genom en Atari för runt 19 år sen. har fortfarande kvar den, men använder den uteslutande till mindre radio-röster i filmer nu :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var dyra komponenter som presenterades. Så dyrt är det inte att handla i sverige.

Shure Sm58 har sjunkit i pris. Finns från 999 hos "börsen" eller 699 om man visar upp deras kort.

Externt ljudkort finns från 800 kr..

Om man vill ha ett smidigt usb ljudkort för att ansluta valfri mikrofon är det här ett alternativ. Finns för runt 1000kr.

big_232710.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, what the deuce!? Jag gillar utvecklingen! Min 57:a låg på runt 1700:- när jag köpte den för en massa år sen, & 58:an runt 2000:- :-)

Hoppas Sennheiser & DPA följer samma trend! De jag redan har kostade en förmögenhet, & jag behöver seriöst skaffa lite kompisar till dom :-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

USB mickar finns olika varianter:

Samson (Heter den G-track), stormembran med ingång för instrument (instrument i stereo har jag för mig, och tex sång och gitarr samtidigt.) Ca 1300kr

Apogee One som jag har själv. Funkar bara med Mac och Ipad (med tillbehör). Klarar 24 bitar. Har inbyggd mick. Ingång för fantommatad extern mick, och ingång för instrument. Ca 2000kr

Blue har ett antal varav en ny (Baby bottle?). 1700kr har jag för mig. Även Snowball finns för ca 1000kr. Yeti finns i två varianter för mellan drygt 1000 och 2000kr.

SE 2200 USB (eller 2020? eller nåt sånt). (Studio Electronics) Ca 2600kr med vanlig utgång förutom USB. Tydligen kan man övningssjunga med hörlursutgången utan att vara ihopkopplad med dator. Dvs man borde kunna använda denna till att koppla upp sig till en vanlig stereo. (Se upp för rundgång.

AT 2020 USB (Det kanske var denna som hette 2020?), Ca 1500kr (Audio Technica)

Du får ta priser och micknamn med en nypa salt då det var ett tag sedan jag letade. Men jag snubblade över ett Apogee One som jag är nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
För professionellt bruk däremot har dom inte tillräckligt rent ljud för att fungera.

För att säga som så, i sig har dom, förutom själva micken (minus transformator skulle jag tro. Ser ingen nytta med en sån utan sladd), en förstärkare, en AD-omvandlare, och en USB-converter. Det är saker som tar upp ganska mycket plats annars, men som här samsas i en kropp som inte är större än vanliga mickar. Det måste göras lite kompromisser för att det ska funka.

Sant, att det är mycket som ska få plats på ett mycket begränsat utrymme. Med tiden blir ju komponenterna allt mindre och mindre, så snart spelar det väl ingen roll. 😎

Apogee One som jag har själv. Funkar bara med Mac och Ipad (med tillbehör). Klarar 24 bitar. Har inbyggd mick. Ingång för fantommatad extern mick, och ingång för instrument. Ca 2000kr

Ja, den har man hört mycket om. Det är i o för sig ett ljudkort med inbyggd mik. Har någon provat Apogee's MiC som är en ren usb-mik?

För övrigt, finns det någon som klarar 96kHz/24 bit, för ordentlig studiokvalité?

Redigerat av amatören
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kör du Mac så är USB mick inte så mycket meck.

Kör du Windows skulle jag nästan vilja avråda dig från att köra USB mick.

Latency blir ett problem, lyssning via micken är då att föredra, om micken har hörlursutgång.

Bättre att satsa på ett externt ljudkort med preamp och en mick.

Och man klarar sig bra på 44.1khz med 24 bitar inspelning.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...