Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjabba!

Jag sitter för tillfÀllet med en vanlig stereo i min "studio".

Det Àr nÄgot jag vill Àndra pÄ. Men problemet Àr dÄ eftersom det alltid Àr tight med pengar sÄ fÄr det bli relativt billigt.

Jag tog en tur till min lokala musikbutik, och han rekommenderade dÄ för min budget,dessa högtalare:

http://www.ordermusic.se/produkter/studio/studiomonitorer/bx5-d2-pair

eller dessa extremt billiga,(han sa att dessa va inget Ä ha igentligen, dÄ man kunde sÀga att de fÀrgade ljudet ganska mycket)

http://www.ordermusic.se/produkter/studio/studiomonitorer/ks40a-par

Är nĂ„gon av dessa bra? Jag hörde nĂ„gon annanstans hĂ€r pĂ„ forumet att monitorer under 3000kr inte va bra? att man hellre skulle köpa hörlurar?

Tipsa gÀrna!

//Kr002

Annons
Postat

Det beror helt pÄ hur din "studio" ser ut. SjÀlv sitter jag i ett hörn av ett medelstort vardagsrum som inte Àr behandlat pÄ nÄgot sÀtt. SÄ lÀnge det Àr pÄ det sÀttet finns det knappast anledning för mig att köpa nya, dyrare högtalare Àn de jag har.

http://www.djservice.se/cgi-bin/db.pl?id=IDS0002882&sok=&q=1&s=1&o=0&l=15&sida=1&mall=se_lista.html&template_file=se_vara.html&ref=prisjakt

Postat

Det beror helt pÄ hur din "studio" ser ut. SjÀlv sitter jag i ett hörn av ett medelstort vardagsrum som inte Àr behandlat pÄ nÄgot sÀtt. SÄ lÀnge det Àr pÄ det sÀttet finns det knappast anledning för mig att köpa nya, dyrare högtalare Àn de jag har.

http://www.djservice...ml&ref=prisjakt

Jag har ett litet rum pÄ kanske 9 kvadrat,inte behandlat pÄ nÄgot sÀtt!

Men hur verkar de monitorerna för 2k? Är det vĂ€rda? 😉

Menar du att ifall man har obehandlat sĂ„ spelar det ingen eller va? 🙂

Prova dessa om du har möjlighet: http://www.thomann.d..._04_n_black.htm

Fostex brukar rekommenderas vid billiga monitorer, aldrig testat dem sjÀlv dock.

http://ordermusic.se.../pm04-par-svart

MRS8 han före med nĂ„gra sekunder 😏😑

Är de bĂ€ttre om man jĂ€mför med de pĂ„ 2k som jag lĂ€nkade? För jag tror de inte hade de som du lĂ€nkade i lager... 😕

Postat

Jag har ett litet rum pÄ kanske 9 kvadrat,inte behandlat pÄ nÄgot sÀtt!

Men hur verkar de monitorerna för 2k? Är det vĂ€rda? 😉

Menar du att ifall man har obehandlat sĂ„ spelar det ingen eller va? 🙂

Det Àr exakt vad jag menar. Vet inte om de Àr bÀttre eller sÀmre Àn andra högtalare i prisklassen. Jag fick dem iofs för 1,5k. De har fÄtt goda recensioner och jag Àr nöjd. Se till att fÄ upp dina högtalare i öronhöjd bara. NÀsta steg Àr nÄgon form av behandling av rummet.

Postat

Det Àr exakt vad jag menar. Vet inte om de Àr bÀttre eller sÀmre Àn andra högtalare i prisklassen. Jag fick dem iofs för 1,5k. De har fÄtt goda recensioner och jag Àr nöjd. Se till att fÄ upp dina högtalare i öronhöjd bara. NÀsta steg Àr nÄgon form av behandling av rummet.

Okej,jag tackar för tipsen!

Postat

SjÀlv sitter jag med ESI nEar 05 expirience i ett rÀtt sÄ obehandlat rum och jag tycker man fÄr vÀldigt bra ljud ur dom. Kostar runt 2500 kr för paret.

http://www.soundonso.../esipronear.htm

Det Àr förmodligen ett bÀttre köp om treorna har gÄtt upp till 2000. Tror att det Àr ett bra mÀrke öht dock, om Àn inte sÄ kÀnt.

Postat

http://www.djservice...ml&ref=prisjakt

SĂ„g nu att du Ă€r med mig 😄
Postat

Det behöver heller inte va nÄgot fel med att lyssna genom en vanlig stereoanlÀggning. För mÄnga Är sen nÀr detta med att skriva och spela in lÄtar var det viktigaste i mitt liv hade jag technicshögtalarna frÄn min första stereo som jag köpte nÀr jag var 15 som monitorer. Jag visste precis hur de lÀt och skulle lÄta. Hade jag haft dem kvar idag hade jag fortfarande anvÀnt dem.

Postat
klasho spelar du nÄgot instrument, och vad isf ??
ja gitarr, trummor, perkussion, lite bas, plinkar piano, sÄng..

Vad varför dÄrÄ?..

Postat (redigerat)
Det behöver heller inte va nÄgot fel med att lyssna genom en vanlig stereoanlÀggning. För mÄnga Är sen nÀr detta med att skriva och spela in lÄtar var det viktigaste i mitt liv hade jag technicshögtalarna frÄn min första stereo som jag köpte nÀr jag var 15 som monitorer. Jag visste precis hur de lÀt och skulle lÄta. Hade jag haft dem kvar idag hade jag fortfarande anvÀnt dem.
Min polare brukar konrollmixa genom tv;n. För han vet hur musiken ska lÄta bra dÀr Redigerat av klasho
Postat

Min polare brukar konrollmixa genom tv;n. För han vet hur musiken ska lÄta bra dÀr

Jo, men sÄ gör alla. Lyssna i bilen, genom datorhögtalare, lurar, nÄn gammal bergsprÀngare osv.

Postat

Jo, men sÄ gör alla. Lyssna i bilen, genom datorhögtalare, lurar, nÄn gammal bergsprÀngare osv.

SĂ„ du kallar min kompis icke speciell??..Bastard! 😉 ja jag vet det Ă€r standard men jag tror han börjar mixa i tv:n ganska tidigt i mixen
Postat

ja gitarr, trummor, perkussion, lite bas, plinkar piano, sÄng..

Vad varför dÄrÄ?..

Tanken var vÀl att vÀcka dina tankar lite om monitorer för 3000:-

Om du nu har t.ex gitarr som huvudinstrument (kan vara vilket instrument som helst),

tvivlar jag starkt pÄ att du köper en gitarr eller stÀrkare för 3000:-

Samma resonemang kan man ju föra över till studiotÀnk,

att monitorerna Àr ditt huvudinstrument - den enskilt viktigaste delen mao lyssningen!

Postat

Om du nu har t.ex gitarr som huvudinstrument (kan vara vilket instrument som helst),

att monitorerna Àr ditt huvudinstrument - den enskilt viktigaste delen mao lyssningen!

Det kanske kommer som en överraskning, men för en del av oss kan ekonomin spela in ibland.

Postat

Det kanske kommer som en överraskning, men för en del av oss kan ekonomin spela in ibland.

Kan sÄ vara, men faktumet kvarstÄr att monitorer e sÄ viktiga,

att man inte skall snÄla i fel Ànde.

LikavÀl som en dÄlig gitarr tar död pÄ kreativitet och vilja att öva mkt,

gör dÄligt ljud detsamma - man orka inte sitta Ä lyssna under lÀngre tid,

vilket studiojobb gör av hÀvd.

Postat (redigerat)

Tanken var vÀl att vÀcka dina tankar lite om monitorer för 3000:-

Varför inte dĂ„? Jag Ă€r en bara en fattig proletĂ€r đŸ˜± Man ska inte köpa mer Ă€n man har rĂ„d till dĂ„ hamnar man i LyxfĂ€llan. Det Ă€r inte hur mycket sakerna kostar som avgör hur bra musik du skapar.

Dessutom sÄ har jag tvÄ par hörlurar oxÄ ssom komplement till monitorerna.

Redigerat av klasho
Postat

Kan sÄ vara, men faktumet kvarstÄr att monitorer e sÄ viktiga,

att man inte skall snÄla i fel Ànde.

LÀgger inte ner mer pengar pÄ monitorer sÄ lÀnge min lyssning Àr som den Àr. Det var det det hela handlade om.

Postat

Varför inte dĂ„? Jag Ă€r en bara en fattig proletĂ€r đŸ˜± Man ska inte köpa mer Ă€n man har rĂ„d till dĂ„ hamnar man i LyxfĂ€llan. Det Ă€r inte hur mycket sakerna kostar som avgör hur bra musik du skapar.

Dessutom sÄ har jag tvÄ par hörlurar oxÄ ssom komplement till monitorerna.

Din privatekonomi vill jag inte diskutera =]

Ville bara ge dej en tankestÀllare i all vÀlmening.

Trist att köpa nÄgot som visar vara just det man inte ville ha/önskade...

Postat

Det Àr ju det du gör. Du pratar om att snÄla i fel Ànde. Vissa mÄste snÄla överallt, och vara glada om de fÄr ihop till nÄgon slags "studio" öht.

Postat (redigerat)

LikavÀl som en dÄlig gitarr tar död pÄ kreativitet och vilja att öva mkt,

gör dÄligt ljud detsamma - man orka inte sitta Ä lyssna under lÀngre tid,

vilket studiojobb gör av hÀvd.

Vem har sagt att det Àr dÄligt ljud i ESI 05? Du gör skÀl för ditt namn du teknikfreak Redigerat av klasho
Postat

Ville bara ge dej en tankestÀllare i all vÀlmening.

Trist att köpa nÄgot som visar vara just det man inte ville ha/önskade...

Ja jag förstÄr det och ber om ursÀkt om jag lÄtit grinig men monitorerna har jag redan haft i 3-4 Är nu sÄ det Àr lite sent..

TrÄdskaparens frÄga var vÀll ÀndÄ om lyssning för under 3000 kr. Och rekomendera det jag gillar. Sen Àr det alltid nÄgon i sÄna hÀr trÄdar som kommer och sÀger att allt som inte Àr dyrt Àr inte vÀrt att ha. Men det hjÀlper knappast TS.

Ber om ursÀkt till TS för att trÄden balla ur...

Postat

Jag har gÄtt frÄn aktiva monitorer till JBL L50 passiva trevÀgs 70-tals monitorer. Jag gav 2000 kr för dem med renoverade kanter pÄ basarna. Har du redan en stereoförstÀrkare Àr det defenitivt ett alternativ att skaffa Àldre passiva JBL, eller kanske Pioneer.

Ihop med moderna öppna lurar tycker jag det Àr sÄ otroligt grymt bra med JBL. Mycket, mycket mer och bÀttre ljud Àn med nya billiga aktiva lÄdor. JBL har volymrattar pÄ diskant o midelementet ocksÄ sÄ man kan anpassa lite grand efter sitt rum, med hjÀlp av de dÀr rattarna fÄr jag ungf samma ljud i högtalarna som i DT 990 Pro lurarna om jag lyssnar pÄ modern musik, eller gammal med för den delen.

Jag sÀger inte att mina JBL Àr bÀttre Àn tex Adam och Genelecs lite dyrare grejer, men helt klart ett alternativ. TyvÀrr Àr det inte sÄ ofta bra ex av de hÀr JBL dyker upp beg. Jag kör det hÀr söket pÄ Blocket dÄ och dÄ bara för kul.

http://www.blocket.se/hela_sverige/ljud_bild/stereo_surround?ca=5&q=jbl&cg=5040&st=s&c=5044&l=0&f=p&w=3

Nirvana-drömmen Àr ett par JBL L65 Jubal, det var ett par sÄna till salu för ett tag sen, men för dem ville han ha 8000 kr...

Gamla JBL Àr absolut ett alternativ. Mycket lÀttlyssnade och lÀttskruvade.

Postat

Jag har lĂ€rt mig mycket nu.... 😉 Men jag tackar för allt. Jag har lĂ€st igenom allt VETTIGT ni har skrivit och tar Ă„ kollar upp allt. Tack Nilsson för det bra svaret! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.