Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

tÀnkte bara höra om det Àr nÄgon som vet ifall wavelab fungerar som ett bra program för mastering??

och...det Àr ganska dyrt o köpa, gÄr det att ladda ner?

Annons
Postat

Haha! Jo, det Ă€r bra till mastering. Senaste versionen ligger runt 6-7k tror jag. Sista frĂ„gan lĂ„ter jag förbli obesvarad... 😎

Postat
🙂 Vet inte om det kanske finns nĂ„gon Demo av Wavelab att ladda hem.. annars blir det PiratsvĂ€ngen 8 i korsningen Warezgatan/AppzvĂ€gen... dĂ€r kan du nog fĂ„ mjukvaran gratiz... Charlie Steinberg kanske grimaserar illa, men han Ă€r van
Postat

Kurt,

man kan mastra i alla ljudprogram jag sett (inte sÄ mÄnga i och för sig). Men det handlar inte sÄ mycket om programmet utan mer om att veta man vill Àndra pÄ. EQ, kompressor, dithering finns vÀl i alla program.

Dunka ut varje spÄr för sig som en fil. Helst i 24 bit/44.1 eller 32 bit/44.1.

LÀs in dem efter varandra i ditt program. En modell Àr att lÀgga varje fil för sig pÄ en egen stereokanal. En annan Àr att lÀgga dom efter varandra. Om man lÀgger dem pÄ varsin kanal Àr det lite enklare att ha olika behandling per fil. StÀll volymer sÄ att svaga lÄtar blir lite svagare Àn starka (alltsÄ, det Àr öronen som bestÀmmer). LÀgg en limiter och dither pÄ mastern. Dumka ut varje fil i 44.1kHz / 16 bit interleaved, detta Àr den mastrade filen per lÄt. Om du har filerna under varandra, sÀtt mute pÄ allihop utom den som skall ut. Upprepa. LÀs in filerna i ditt CD-brÀnnarprogram och brÀnn pÄ.

Det underlÀttar om man hittar pÄ en bra namnstandard. Man kan lÀgga "mastrade filer" pÄ en egen katalog, och sen namnsÀtta dem "01 Första lÄten" "02 Titeln pÄ andra lÄten".

Allt gÄr i andra program, men Wawelab och en del andra program göra arbetsflödet lÀttare. Kostar en peng dÄ.

T.

Postat

Ser inga som helst problem att mastra i Cubase. SjÀlv mastrar jag upp nÀstan allting i Logic.

Fördelarna med Wavelab Àr ju att man kan lÀgga upp en hel platta och brÀnna pÄ en gÄng. Med crossfades och allt. Men ska man inte pyssla med sÄnt sÄ funkar vilken sequencer som helst (förutsatt att den Àr kompatibel med VST/DX).

Postat

ok!.. nÄgra tips pÄ vad för instÀllningar man kan lÀgga pÄ vid mastringen?

jag Àr nybörjare, och jag tÀnekr sjÀlv att man ska försöka komam fram till sitt sound dÄ man sjÀlv tycekr det lÄter bra, det Àr nog viktigt, men samtidigt tycekr jag det Àr jÀvligt bra nÀr man kan fÄ lite insiration av andra personer nÀr det gÀlelr sÄnna hÀr saker och försöka jobba med hjÀlp av dom..

vore tacksam för alla tips!

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
ok!.. nÄgra tips pÄ vad för instÀllningar man kan lÀgga pÄ vid mastringen?

"Det beror alldeles pĂ„ materialet och hur du vill att det skall lĂ„ta" Ă€r det trĂ„kiga standardsvar man brukar fĂ„ - för att det faktiskt stĂ€mmer! đŸ˜±

Generellt kan man vÀl sÀga att de flesta som mastrar idag anvÀnder en limiter sist i effektkedjan. Standard Àr nÄgon av Waves L-pluggar; L3 lÄter fint till "kÀnsligare" musik och L2 anvÀnder du till mangeltechno.

SÀtt taket till 0.2 dB under nollan och sÀnk tröskelvÀrdet tills limitern börjar lysa rött.

Stanna. LÄter det bra?

Om inte, testa att slÀnga in en multibandskompressor (ifall det Àr sÄ att nÄgot ljud eller speciell frekvens sticker ut som lite hÄrt) eller en eq innan limitern.

Kanske vill du ocksÄ ha en stereobreddare nÄgonstans i kedjan, eller varför inte en exciter som lÀgger till lite snygga övertoner.

Postat
Tja!

tÀnkte bara höra om det Àr nÄgon som vet ifall wavelab fungerar som ett bra program för mastering?

Som andra redan skrivit kan du mastra i mĂ„nga olika program. Jag valde dock Wavelab för att sĂ„ gott mitt förstĂ„nd rĂ€cker, Ă€r det bĂ€st. Framför allt gĂ€ller detta om du vill göra DVD-Audio. Även om det finns program som ImToo m fl som kan rippa dvd-a, kan dessa inte skapa sĂ„dana, vilket alltsĂ„ Wavelab kan. Detta Ă€r heller Ă€nnu heller inte vanligt bland övriga mastringsprogram. Ljudkvaliteten blir skyhög om du spelar in i hög upplösning och sedan dithar lagom. Naturligtvis kan du göra mastern i olika "utskrivningslĂ€gen", sĂ„ att du Ă€ven gör en vanlig 16-bitars cd, till exempel.

Är du inte intresserad av dvd-a behöver du inte Wavelab men visst Ă€r det ett bra program. đŸ˜±

Postat

okej..jag Àr nybörjare, har hÄllt pÄ i 3 veckor snart, sÄ jag undrar var ni menar med "ditha"?

hmm..

tack för alla svar, det Àr till stor nytta..

Postat (redigerat)

Lyssna mycket pÄ andra lÄtar du tycker Àr bra och jÀmför det med ditt eget material: hur upplever du din egen musik? alldeles för grötig? alla ljuden lÄter som en stor tung klump? för lite / för mycket bas?

Genom att lÀra sig hur EQ, kompressor, limiter fungerar och hur de förÀndrar ljudet kan du lÀra dig att anvÀnda dem pÄ hela mixar ocksÄ, men utan den kunskapen handlar det mer om tur Àn skicklighet om resultatet blir bra.

Oftast blir det slutliga resultatet ( lÀs: efter mastering )bÀttre om din slutmix Àr sÄ ren och vÀlljudande som möjligt innan den sista putsen lÀggs.

Gör man en kompromiss i mixen och tÀnker ' det fixar vi i masteringen' kan det bara bli sÀmre, visst det gÄr att fixa smÄsaker, men samtidigt ökar risken att nÄgot annat i mixen blir lidande istÀllet...

JÀmför man en dÄlig mix och jÀttebra mastering -> JÀttebra mix och jÀttebra mastering kan jag nÀstan svÀra pÄ att den sistnÀmnda vinner med hÀstlÀngder i frÄga om lyssningsupplevelse.

p.s Dither Àr en procedur man applicerar nÀr man ska Àndra bitdjup pÄ en fil innan den hamnar pÄ t.e.x en CD ( frÄn t.e.x 32 bitar ner till 16 )

Ämnet Ă€r vĂ€ldigt stort sĂ„ jag gĂ„r inte in pĂ„ det i detalj, men du behöver inte bekymra dig över dither i de flesta fall dĂ„ det det avhjĂ€lper oftast bara Ă€r hörbart nĂ€r dynamiken Ă€r vĂ€ldigt stor.. som typ i symfonisk musik

Redigerat av demoniqus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.