Jump to content
Annons

Vilken typ av musik tycker ni sämst om?


SadamJR

Recommended Posts

Annons

Inte ett dugg. Det var bara roligt! Det visar på hur lite du känner mig baserat på vad jag skriver här.

Även det där uttalandet visar hur ”scitzig” du blev. Du vill poängtera hur lite jag känner dig; men sådant som du kräker ur dig om mig skulle då vara baserat på att du känner mig, eller?

Loser!

Det motbevisar din tes om omusikalitet också; hur kan du veta om någon är omusikalisk utan att känna personen?

Som jag har sagt; man bara vet när man är musiker, det bara är så, och man behöver varken bevis eller definition för det.

Det betyder rimligen också att man med enkelhet kan skilja på musiker och konsument. Bara genom till exempel hur människor uttrycker sig i musik(tekniska) frågor. Inget fel, dock, i att ”bara” vara konsument.

Skitsnack att du tror att du är kung, eller skitsnack att det är skillnad på folk och folk?

Avundsjuk på vad förresten?

Skitsnack för att så fort du kommer i argumentativt underläge så är det forumets admin och/eller moderatorers fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har sagt; man bara vet när man är musiker, det bara är så, och man behöver varken bevis eller definition för det.

Det må vara sant. Hur som helst svårt att övertyga andra i en diskussion på nätet om det. Ett eller några typiska exempel skulle hjälpa till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har sagt; man bara vet när man är musiker, det bara är så, och man behöver varken bevis eller definition för det.

Det betyder rimligen också att man med enkelhet kan skilja på musiker och konsument. Bara genom till exempel hur människor uttrycker sig i musik(tekniska) frågor. Inget fel, dock, i att ”bara” vara konsument.

Hehe, nu är du fan ute på djupt vatten Valle.... vem som är musiker får väl vara upp till var och en då enligt din definition men konument är vi alla, går det inte att vara både och?

Diskussionen är så meningslös att den blir intressant, har jag missat nåt?

Fan, nu fick du mig att göra ett inlägg ändå tillslut.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Även det där uttalandet visar hur ”scitzig” du blev. Du vill poängtera hur lite jag känner dig; men sådant som du kräker ur dig om mig skulle då vara baserat på att du känner mig, eller?

Loser!

Haha, snälla lilla Valle. Ta och läs igenom vad jag skrev nu först. Jag har inte konstaterat ett smack, jag ställde en fråga.

Dessutom så pekade jag lika lite ut dig som troll som du pekade ut mig som konsument.

Som jag har sagt; man bara vet när man är musiker, det bara är så, och man behöver varken bevis eller definition för det.

Det betyder rimligen också att man med enkelhet kan skilja på musiker och konsument. Bara genom till exempel hur människor uttrycker sig i musik(tekniska) frågor. Inget fel, dock, i att ”bara” vara konsument.

Nu är det du som snackar bajs. Musikalitet sitter i huvudet, inte hur man uttrycker det med ord eller med instrument.

Det förklarar inte heller vad som rättfärdigar att du kan peka ut vem som är konsument eller musiker. Hur vet man att du är tillräcklig musikalisk själv för det?

Skitsnack för att så fort du kommer i argumentativt underläge så är det forumets admin och/eller moderatorers fel.

Admin och/eller moderatorers fel? Vabava? Kom igen nu. Bättre än så här kan du än att fabricera saker som jag inte sagt.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Det må vara sant. Hur som helst svårt att övertyga andra i en diskussion på nätet om det. Ett eller några typiska exempel skulle hjälpa till.

Övertyga om vadå? Att man har fel om sig själv och sin musikalitet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, nu är du fan ute på djupt vatten Valle.... vem som är musiker får väl vara upp till var och en då enligt din definition men konument är vi alla, går det inte att vara både och?

Säger han inte att det är något man bara vet, samtidigt som han vet vilka som är riktiga musiker, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger han inte att det är något man bara vet, samtidigt som han vet vilka som är riktiga musiker, eller?

Jo nåt sånt är det väl. En annan grej, Valle snackar om musiker medan D Vibe snackar musikalitet.... undrar jag om dom är på samma planet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo nåt sånt är det väl. En annan grej, Valle snackar om musiker medan D Vibe snackar musikalitet.... undrar jag om dom är på samma planet...

Sant! Det var jag som förutsatte att det var musikalitet han pratade om.

Oftast går ju det hand i hand dock. Dessutom, det finns ju ett rätt stort spann mellan musiker och konsument. Enligt hur jag tolkade det så är man antingen musiker eller konsument, och då måste man ju räkna med låtskrivare, sångare, producenter, arrangerare (heter det så?) m.m. som musiker också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar det mesta 🙂

Något som är intressant är att det oftast är cover banden som tjänar pengar nu för tiden. Och dom skriver ju inte ens sin egen musik eller kör sin egen stil. Så vill man tjäna pengar på musik idag, så är att skapa ett bra cover band ett säkert kort, jag har sett massor av coverband dom senaste åren allt från queen kopior till pink floyd pch elvis kopior och en massa andra ,dom brukar allt som oftast dra fulla hus. Och ibland får dom tom med sig en dam eller två backstage. Så nu skall jag fanimej hårdträna covers, see you on the road 🙂

Edit: skriver och stavar dåligt.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Det må vara sant. Hur som helst svårt att övertyga andra i en diskussion på nätet om det. Ett eller några typiska exempel skulle hjälpa till.

Om jag frågade dig om du var musiker, då skulle du med största sannolikhet svara "ja".

Om jag då ställde följdfrågan: "Hur vet du det?"

Vad skulle du svara då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har min kommentar rörande sydeuropeisk och latinamerikansk olivoljepop försvunnit? 😮

Eller var det kanske i en annan tråd..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, nu är du fan ute på djupt vatten Valle.... vem som är musiker får väl vara upp till var och en

Jamendetärvälsjälvklart! Precis som det är upp till var och en att kalla sig jurist, manager, sångare etc. Fast omgivningen vet när det är bullshit.

men konument är vi alla, går det inte att vara både och?

Om vi ska hårddra det så är vi alla konsumenter, ja. Men enligt min mening kan man inte vara både kreatör och konsument av samma konstart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom så pekade jag lika lite ut dig som troll som du pekade ut mig som konsument.

Jag har inte pekat ut någon!

Förnekar du att du pekade ut mig som troll?

Admin och/eller moderatorers fel? Vabava? Kom igen nu. Bättre än så här kan du än att fabricera saker som jag inte sagt.

Jaha, vad menade du då, med att det minsann skulle bli mer liv om det var någon annan än jag som sa något om ickemusikalitet (eller vad du nu sa)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har min kommentar rörande sydeuropeisk och latinamerikansk olivoljepop försvunnit? 😮

Eller var det kanske i en annan tråd..?

Har det någon betydelse. Detta har blivit ännu en tråd för ett litet antal verbala wankers.

Redigerat av SadamJR
Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi ska hårddra det så är vi alla konsumenter, ja. Men enligt min mening kan man inte vara både kreatör och konsument av samma konstart.

Det här gjorde mig nyfiken. Hur menar du här?

Jag älskar att konsumera jazz. Jag skriver just nu en massa jazz. Går inte det..?

Har det någon betydelse. Detta har blivit ännu en tråd för verbala wankers.

Ja, jag vill minnas att de innehöll en slagkraftig formulering som jag hade hoppats skulle bevaras i etern för all framtid...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

När en sångare/sångerska blir signad av ett bolag för att han/hon sjunger bra och blir tilldelad en drs med låtar så har han/hon sällan nåt att säga till om, det har du rätt i, men när ett metalband har spelat in en platta och blir signade på en masterdeal så är det ju eras egen musik som har fått dom signade och då är min erfarenhet den att bolaget fattar att dom bör hålla sej utanför låtskrivandet så länge det funkar.

Nu har ju inte jag så stor erfarenhet av popvärlden men i den alternativa världen där jag rör mej så eftersöker man originalitet mer än vita tandrader och perfekta figurer.

Popartister som britney, Pink, Kiss, Backstreet boys, elvis är/var helt beroende av sina låtskrivare och det gillar inte jag..... är det så svårt att förstå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att påstå att Kiss är helt beroende av utomstående låtskrivare tror väl ingen på. Din åsikt i övriga fall kan jag förstå, men inte hålla med om. Vore synd om en fantastisk musiker inte skulle ha en plats i musiken, bara för att denne inte komponerat sitt material själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man per automatik en bättre musiker om man skriver låtar själv, än om man "bara" spelar/sjunger sådant som andra har skapat?

Tänk så många symfoniker som i så fall inte längre kan refereras till som "duktiga musiker" enligt den skygglappsförsedda definitionen - och tänk så många otajta och falskspelande/sjungande källarband som plötsligt blev "duktiga musiker"... 😛

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

...och hur vet man helt säkert att artisten skriver allt material själv - och hur intressant är det egentligen? Är låten bra och framförs bra av artisten/bandet, så kvittar det väl vem som har skapat den - eller blir låten alternativt bandet sämre för att det inte är eget material? Jag har lite svårt att förstå mig på resonemanget.

Med den inställningen blir det ju precis som i konstvärlden, när signaturen på tavlan är viktigare än tavlan i sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här gjorde mig nyfiken. Hur menar du här?

Jag älskar att konsumera jazz. Jag skriver just nu en massa jazz. Går inte det..?

Njae, jag syftade mer på konstarten musik. Jag tycker att man som musiker inte kan vara konsument av musik på samma sätt som en konsument som inte är musiker. En konsument kan välja att vara mer kräsen och kan välja bort (tycka illa om) grundstenar i musiken som annars är nödvändiga för kreatören (musikern).

Nu var det ju inte min definition av musiker jag ville veta.

Min poäng är att du förmodligen inte kan svara på frågan (definiera varför/hur man är musiker). Vilket jag också har påpekat flera gånger ovan, dvs man bara vet att man är det. Så jag undrar varför du trots det vill klämma en ”definition” ur mig…

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

när ett metalband har spelat in en platta och blir signade på en masterdeal så är det ju eras egen musik som har fått dom signade och då är min erfarenhet den att bolaget fattar att dom bör hålla sej utanför låtskrivandet så länge det funkar.

En masterdeal kan se olika ut. Den kan innehålla ”last say”, den kan innehålla ”options”, etc. En masterdeal kan t.ex. säga att producenten förbinder sig att under en period av fem år leverera minst sex, av bolaget godkända, färdigställda masters. I det fall producenten inte lyckas leverera enligt avtalet har bolaget rätt att antingen avbryta samarbetet, eller förlänga avtalet med den tid som det tar producenten att uppfylla sitt villkor enligt avtalet.

Såg du den lilla ”jäveln” i avtalstexten? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, jag syftade mer på konstarten musik. Jag tycker att man som musiker inte kan vara konsument av musik på samma sätt som en konsument som inte är musiker. En konsument kan välja att vara mer kräsen och kan välja bort (tycka illa om) grundstenar i musiken som annars är nödvändiga för kreatören (musikern).

Jag är helt med dig ända till detta stycket:

En konsument kan välja att vara mer kräsen och kan välja bort (tycka illa om) grundstenar i musiken som annars är nödvändiga för kreatören (musikern).

Alla musikens byggstenar är väl inte nödvändiga för kreatören heller? Gillar inte lyssnaren hiphop-beats kan han välja bort detta, men det kan ju folkmusikkompositören också... Eller?

För övrigt håller jag helt med om att man rimligen kan prata om två helt olika kategorier musikkonsumenter om man jämför icke-musicerande konsumenter med musiker/kreatörer. Jag kommer själv att tänka på en av barndomsvännerna och mig själv, där han ohämmat älskade en stor mängd heavy metal-band, medan jag var gnällig som tusan och bara kunde gilla dem som på något vis tilltalade mig på teknisk grund, eller dylikt.

Jag tror jag precis förstod vad du menade.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

En masterdeal kan se olika ut. Den kan innehålla ”last say”, den kan innehålla ”options”, etc. En masterdeal kan t.ex. säga att producenten förbinder sig att under en period av fem år leverera minst sex, av bolaget godkända, färdigställda masters. I det fall producenten inte lyckas leverera enligt avtalet har bolaget rätt att antingen avbryta samarbetet, eller förlänga avtalet med den tid som det tar producenten att uppfylla sitt villkor enligt avtalet.

Såg du den lilla ”jäveln” i avtalstexten? 😉

Ja det är sant, fast inte många band blir signade på fem plattor i rad nuförtiden....

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

...och hur vet man helt säkert att artisten skriver allt material själv - och hur intressant är det egentligen? Är låten bra och framförs bra av artisten/bandet, så kvittar det väl vem som har skapat den - eller blir låten alternativt bandet sämre för att det inte är eget material? Jag har lite svårt att förstå mig på resonemanget.

Med den inställningen blir det ju precis som i konstvärlden, när signaturen på tavlan är viktigare än tavlan i sig...

Det är väl egentligen ingen jättaskillnad, och hade någon artist lyckats köpa in låtar som låter precis som artistens eget material så hade man ju inte märkt nån skillnad, men så är det ju sällan....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...