Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Och här kommer en liknande 🙂

Ljudkort jag använder är Apogee Duett 1

Har nu en ADK A-51 typ V, köpt för en massa år sedan.

Budget på ny mick ca 4000 och ska användas främst för sång.

Det jag läst mig till är att man ska anpassa micken efter sin sångröst så...

Om jag skulle beskriva min sångröst ( är gitarrist men försöker lägga på sång så gott det går;) )

Har en ganska nasal röst, ingen vidare botten och registret ligger runt tenor. Då jag inte övat på sång nått vidare så är den relativ svag ( ingen rock n roll pipa här inte )

Har även funderat på att skaffa en "mickskärm".

Rummet är inte ljudisolerat men har tänkt att fixa det i framtiden.

Så utefter det vad kan ni rekommendera för olika mickalternativ?

Tackar på förhand

Annons
Postat (redigerat)

Nåt begagnat, dubbelt så bra mick för samma slant. Jag har två TLM 102, nr två köpte jag nyss beg för 3500 kr. Jag tycker de är bra så ini norden. Med bra preamp, rätt komprimering osv tror jag inte någon skulle höra skillnad om Celine Dion sjöng i en sån eller nåt tiodubbelt dyrare. Eller om någon rosselsångare som jag heller för den delen. Den är kanon även till ak gitarr och att micka förstärkare med. Bra till typ allt.

Kolla Vend.se och Blocket, det brukar alltid finnas några fina mickar där till typ drygt halva nypriset.

Tror jag såg en Röde rörmick nyss för 2500...

Edit: Kan tillägga att jag började med en ADK 51 bytte till en RÖDE NT2-A, wow vilken skillnad, och sen en TLM102, wow igen! Sen så tycker jag om färgningen och optokompressorn i min Joemeek preamp gör mycket av det jag gillar i att snygga upp min fula röst.

Här använder jag TLM 102 till sång mm

http://soundcloud.com/user7908154/01-h-r-r-den-sk-na-sommar-jbl

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

De första jag kommer att tänka på, är BLUE Babybottle och Violet Black Knight, som båda är väldigt trevliga mickar. 🙂

Jag ligger också i tenorregistret, så du kanske kan få en liten idé om hur det kan bli, om du hämtar ljudexempel från min testsite.

Angående mikrofonskärm, så kan det vara bra att läsa denna tråden. I den har jag också länkat till min Wiki-artikel om akustik, där du kan läsa om sånghörn, som jag tycker är ett mycket bättre alternativ.

Postat

GN: Läste att du har en ganska mörk och skrovlig röst mao tvärtemot vad jag har, TLM102 kanske funkar ändå 😉

Claes: Det var nån som antydde att de nya ( kina) Blue BB var vass i diskanten och att man skulle försöka få tag på de gjorda i Lettland !?

Postat

GN: Läste att du har en ganska mörk och skrovlig röst mao tvärtemot vad jag har, TLM102 kanske funkar ändå 😉

Claes: Det var nån som antydde att de nya ( kina) Blue BB var vass i diskanten och att man skulle försöka få tag på de gjorda i Lettland !?

De Kina-tillverkade Babybottle har inte riktigt samma frekvensgång som de gamla, men jag har svårt att se att de skulle upplevas som vassa i diskanten, med denna frekvensgången:

specs1lg.jpg

Det är nog snarare så, att det är någon sorts ryggmärgsreaktion hos somliga, att de säger att allt som kommer från Kina har vass diskant... 😉

drloop (oregistrerad)
Postat

Aha, nu förstår jag varför Baby Bottle låter så bra för min röst.

Jag brukar sänka vid tre kilohertz och höja vi fem kilohertz. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.