Jump to content
Annons

Beställt prylar, vad behöver jag härnäst?


Mysticum

Recommended Posts

Har nyligen beställt en mini-uppsättning som ska utgöra grunden för mitt högst amatörmässiga studiobygge. Alltsammans ska kopplas samman med min stationära PC och sedan är tanken att spela in akustisk gitarr och sång (vilket kommer låta fruktansvärt). Min fråga till er är dock: vad har jag missat, eller vad skulle Ni köpa om ni fick köpa en ytterligare pryl?

Uppsättningen kommer att bestå av M-Audio Fast Track Pro och med sE Electronics X1 som mikrofon (beställde paketet med reflexion-kit och pop-filter, http://www.thomann.de/se/se_electronics_x1_rf_projectstudio_bundle_pop.htm). Pro Tools MP9 kommer att användas som programvara och har även en video-tutorial att bränna igenom som start som går igenom de absoluta grunderna (jag är helt blank på kunskaper). Mikrofonställ, kablar, akustisk gitarr finns sedan tidigare.

Med en budget på 2000 kr, vad hade ni köpt utöver detta?

Spontana förslag som jag funderar på:

- AKG K 271 MKII som lurar. Har för närvarande AKG K 242 HD som införskaffades för vanligt lyssnande. De låter tillräckligt bra för att jag ska kunna mixa mitt egna skräp, men tyvärr läcker de som ett såll vilket eliminerar dem helt när jag ska spela in sång och ha musik i lurarna under tiden.

- Elbas. En billgare bas för att kunna spela in enklare basgångar till låtarna. Dock har jag ju köpt Pro Tools MP9 och jag vet att det ingår en del instrumentljud där. Frågan är i så fall, låter det bättre att köpa en billig elbas och själv spela in det än att använda de för-samplade ljuden som man ev kan få tag på enkelt för motsvarande penning?

- Video-kurs om mixning. Jag kan ingenting. Har redan tutorial för grunderna i Pro Tools, men när det kommer till vidare mixning är jag helt lost. Jag antar att man kan lära sig en del grundläggande grejjer genom Internet som hur man ska sätta kompressorn för sång etc, men det kanske är värt att lägga pengar på att lära sig något lite bättre? Å andra sidan ska jag spela in vanlig gitarr och sång och kvalitén på mitt gitarrspelande kommer nog vara den största bristfaktorn.

- Monitor. Jag vet inte. Folk säger att man ska ha en monitor, men jag förstår inte varför över huvud taget. Det känns som att man får lägga en del pengar för att få en monitor värd namnet (kort sagt en högtalare som inte ens går att använda till annat än musikproduktion) när jag likväl ändå kan använda hörlurar (vilket jag nog hade gjort även om jag hade haft en monitor).

Kom gärna med åsikter eller förslag. Alla tips eller påpekanden uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...