Jump to content
Annons

Refräng...jamen hurdå?


Elwood (oregistrerad)

Recommended Posts

Elwood (oregistrerad)

Halloj alla forumiter!

För det första: Jag är totaaalt nybörjare på det här med att skapa musik. Men har gjort en liten musikslinga som skall fungera som vers (tror jag 🤪 ), men har inte någonsomhelst aning om hur jag skall fortsätta till refrängen och vilka ackord den skall bestå av. Jag menar hur svårt skall det va? Försöker både med ena o andra ackord med det vill sig inte, låter mer som om det bli en låt till liksom... svårt o förklara...

Versen som jag har pulat ihop består av ackorden Em G Am F

Men jag vet som sagt inte hur jag skall fortsätta, kanske mina teoretiska kunskaper är för små, finns det ngn sida på nätet där man kan lära sig grunderna?

Eller är det ngn här som kan hjälpa mig?

Ha det gott o krama varandra i trafiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elwood (oregistrerad)

du kan ju alltid pröva veva vidare på samma ackord m.n ändra textmelodin i refrängen.

funkat för många innan.

Smart!!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Show must go on" med Queen är ett annat exempel på en låt som kör i princip samma vända rätt igenom. Den är ju allt annat långtråkig...

Annars är det ju så man lär sig skriva låtar, lyssna på annan musik och sno idéer så mycket du bara kan. Från "Show must go on" kan du ju t ex sno tricket att använda precis samma ackordvända, fast i en annan tonart (andra versen är höjd ett helt tonsteg, går i C#m istället för Bm som resten av låten). Då får man en lite mer dynamisk övergång både mellan ref 1 och vers 2, och sen från vers 2 till ref 2 när man går tillbaka till ursprungstonarten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Så är det kanske ja... Nåväl jag jobbar på med låten :-) Tack för hjälpen! 🙂

Alltså man ska inte krångla till det. Mer ackord innebär inte att det nödvändigtvis blir bättre. Räkna upp alla stora hitlåtar så kommer du inse att de allra flesta innehåller inte så många ackord. Kan man inte göra en låt enkel och bra, ja då kan man knappast göra en med många ackord och bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jörgen Elofsson berättade om ett av sina "trick" när han intervjuades i Studio. Det gick ungefär ut på att alltid göra tvärtom i refrängen jämfört med versen.

Har versmelodin bestått av en massa snabba toner, så kör man långsamma i refrängen.

Har versmelodins toner spänt över stora intervall rent tonhöjdsmässigt, så gör man intervallen mindre i refrängen.

O s v. Allt för att skapa dynamik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elwood (oregistrerad)

Det tråkigaste refrängerna är de som går från tonika till subdominant.

90% av mina låtar gör det.

Jahaaaaa du menar så.....glasklart ....:-P

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det tråkigaste refrängerna är de som går från tonika till subdominant.

90% av mina låtar gör det.

Därför som alla dina låtar suger helt och hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja. (Det var ju liksom det som var underpoängen i vad jag skrev.)

Ja och så var det där med utan smileys så man kan tolka det hur som helst.

☺️

😲

🙂

😛

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan ju alltid pröva veva vidare på samma ackord m.n ändra textmelodin i refrängen.

funkat för många innan.

Just det! Ta en titt på Ryan Tedders låter. Apologize, Bleeding Love, Halo, Good Life.

Meget enkle akkorder; gjentar som regel fra start til mål. Samme akkorder i hele låta.

Bare pass på å starte vokal så lavt som mulig i verset så du har range å gå på.

Den akkordrekka di med Em G Am F er fin den men kanskje litt utradisjonell om du skriver hits. Prøv Am-F-C-G 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...