Jump to content
Annons

Hålla sig i "rätt" genre?


DaCriLL

Recommended Posts

själv försöker jag hålla mig i blues/rock lägret, men det är inte sällan det slinker ut en och annan avstickare, pop, country och tillomed en sliskig ballad som kunnat platsa i ett pojkbands repetoar.

är det mer än jag som har det så här? jag kan liksom inte direkt "styra" vart låten ska hamna, börjar på punkt a sen flyter den sin egen väg.

i så fall, Vad gör ni med dom låtarna? kasserar ni dom eller försöker ni jobba om dom till genren ni vill va i?

nån som har nått bra tips på att hålla sig relativt genre-fast i sitt komponerande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att en bra låt är en bra låt oavsett vilken genre den tillhör. Så vad spelar det för roll ? 🙂

Men jag förstår att det rent praktiskt kan bli knasigt om man spelar i ett blues/rockband men har skrivit en riktigt typisk countrydänga som man sen ska lira i bandet.

Kanske hjälper det att jobba så att produktion/komp är väldigt genre-specifikt och typiskt först och sedan skriva klart själva låten till det.

Lycka till!

Redigerat av Elias
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kvittar. Låtar i andra genre kan ju komma till användning i andra sammanhang - eller återanvändas när andan faller på. En bra låt är en bra låt - och de flesta kan göras om till andra genre om man vill, men om man känner att en annan än den mest invanda genren är "rätt" när man gör låten, så är det ju bara att avsluta den på samma sätt och lägga i idébanken tills man får inspiration att göra om den - om man nu tvunget vill göra om den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dom andra, ska inte spela någon roll om du börjar börjar i en still och hammar i en helt annan senare. Bara roligt att mixa olika stilar tänk inte så mycket på det. Bara spela och ha roligt, bry dig inte om olika genres.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har oxå alltid fnattat runt mellan väldigt olika stilar, tex visor och blues nästan åt hårdrockshållet, sån är jag. De som gillar mina visor blir djupt besvikna när jag spelar det som som hårdbluesdiggarna gillar. Och tvärtom med... Är man ute efter att slå igenom stort är det nog dumt, då bör man nog konsekvent satsa på en stil... I alla fall tills man blivit lika berömd som Elvis. Då kan man göra vad som helst sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte man knåpa ihop ett album så får man ju försöka hålla en röd tråd i alla fall, en och annan avstickare kan man nog trycka in, kanske inte en smörig ballad på ett blues album, men en något mer subtil avstickare kommer man ju undan med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att envist hålla fast vid en (1) genre är detsamma som att motarbeta ens kreativa utveckling.

Låter som en dålig idé.

absolut, man ska inte köra tunnelseende, tråden va mer riktad åt vad jag ska göra med låtarna som hamnar för långt utanför vad jag skulle kalla min stil.

man vill ju inte kassera en pärla bara för att den är för smörig.

Link to comment
Dela på andra sajter

absolut, man ska inte köra tunnelseende, tråden va mer riktad åt vad jag ska göra med låtarna som hamnar för långt utanför vad jag skulle kalla min stil.

man vill ju inte kassera en pärla bara för att den är för smörig.

Om du kan skriva låtar i flera genrer är du en riktig låtskrivare, något som det råder stor brist på. Dina låtar borde inte va svåra att avyttra.

Link to comment
Dela på andra sajter

absolut, man ska inte köra tunnelseende, tråden va mer riktad åt vad jag ska göra med låtarna som hamnar för långt utanför vad jag skulle kalla min stil.

man vill ju inte kassera en pärla bara för att den är för smörig.

Vill du inte använda låtarna själv i bandet och spela dem, så kan de kanske säljas, som SadamJR är inne på.

För min del är jag också inne på blues/rock, men har även tillsammans med en kompis lämnat in bidrag till melodifestivalen (a' la La Det Swinge-karaktär), gjort reggae/synth/pop-låtar osv. Det är kul att ge sig på olika genres. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...