Jump to content
Annons

Korg R3 och Cubase, fungerar daw


Evildoer (oregistrerad)

Recommended Posts

Evildoer (oregistrerad)

En enkel fråga, funderar på att inskaffa en korg R3 och vet att det följer med en mjukvara till synten vilket ju är jättebra, tyvärr är det ingen vsti-mjukvara. Kommer jag ändå kunna köra programmet för synten samtidigt som jag har cubase öppet? Alltså, precis som jag använder ett vsti, eller fungerar det inte så? Om inte är det ju problematiskt då jag vill kunna göra vissa automatiseringar i datorn och även självklart använda syntens egna ljud och styra dessa delvis via mjukvaran. Någon som har erfarenhet av detta eller liknande syntar? Det gäller ju även mikrokorg etc vad jag förstår..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det borde funka bara du klickar i "Release driver when Application is in background" annars tystnar ljudet när du byter till ett annat fönster i bakgrunden.

Kunde inte hitta någon information hur editorn till R3 fungerar men KORG's supportforum borde vara ett hett tips att ställa frågan på.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en DSI Tetra som är hopplös att ratta som den är, det krävs editorn för att den ska bli hanterbar. Tyvärr går inte editorn att använda samtidigt som Cubase, eftersom midi-porten är upptagen. Ljudet funkar genom "Release driver when Application is in background" men den går inte att ratta.

Borde det inte bli samma problem här?

Vill tillägga att jag är novis när det gäller hur midi-portar på datorn fungerar, så det finns kanske nån enkel lösning på problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan mycket väl vara så att Assar har rätt. jag tror att dina MIDI-drivrutiner måste vara multi-client för att det skall fungera d.v.s att fler program kan få åtkomst till dem samtidigt.

jag provade en tredjeparts editor till min externa synt Waldorf Micro Q precis nyss och det gick hur bra som helst att byta patcher samtidigt som Cubase var igång men

då kör jag vanlig MIDI genom ett Steinberg Midex 8 och inte USB.

maila supporten så får du säkert svar på nolltid... funkish eller icke funkish.

Link to comment
Dela på andra sajter

Evildoer (oregistrerad)

Tack för svaren!

Ja det var väl lite det jag funderade lite på. Det finns lite liknande syntar som har vsti-pluggar istället och det lockar ju, men som synt tror jag R3an passar mig ganska bra. Alternativet är något begagnat, nordlead etc, vet inte hur det är med deras mjukvara (om sådan finnes), det får jag kolla upp.

Jag har nu ett emu 0404-ljudkort och när man söker på det och korg r3 får man upp folk som har problem med just detta ljudkort, cubase och R3an, men det är nog en slump (hoppas jag).

Postar frågan på Korgs forum 🙂

Redigerat av Evildoer
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...