Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en betongvägg bakom mig när jag mixar på min lilla projektplats. Har en soffa precis mot den väggen men gissar på att det inte kommer räcka.

har därför tänkt att att antingen skruva upp ett par reglar för att sedan skruva upp ett par gipsskivor. tror ni det kan vara en ide?

så frågan är då ifall jag ska fylla tomrummet med isolering för att "bilda en massa" eller ska jag vara utan? Kan det börja resonera och bli värre om jag inte gör det?

rum i rummet bygg eller mer plats har jag tyvärr inte att avvara. tänker mest på direktstudsen från högtalarna. och gissar på att gips på den väggen är bättre än en direkt betongvägg

Annons
Postat

Du behöver inte regla upp någon vägg för att behandla direktreflexen från bakväggen. Bredbandsabsorbenter eller difusorer (om avståndet till sweetspot är tillräckligt stort) är den enklaste lösningen.

Postat

det är ungefär 230-240cm från högtalarmembranet till betongväggen. så plats finns det inte mycket av! kan gipset förbättra situationen mot mina grannar då? dvs de jag har ovanför mig! Kommer sänka taket lite precis ovanför mig. av olika skäl och är medveten att det inte göra stor skillnad eftersom hela taket inte täcks upp eller att jag fullföljer rum-i-rum ideen men det är just detta med att det är rätt tajt mellan högtalaren och betongväggen som gör att jag undrar. vill ändå få lite fart bakom mig så jag vill inte dämpa den för mycket. tror jag! 🤪

Postat

Gipsets ljudabsorption är i stor sett försumbar över 125 Hz. Precis som du själv är inne på så hjälper troligtvis inte gipset för att uppnå en ljudreduktion om du inte fullföljer rum i rum-konceptet fullt ut. Svårt att säga utan någon mer ingående information om rummet.

reflexerna från din bakvägg behöver du ta hand om. Vill du ha mer klang i ditt rum så finns det faktiskt en smart lösning som snart kommer ut på marknaden för en vettig peng. Det är SMT:s S-vingar som DIY byggsatser. Kommer själv att ha dessa i taket i mitt kontrollrum. Har börjat med dom och de är verkligen enkla att montera ihop. Bilder kommer snart på detta!

Postat

ja det blir mer en kombinerad mix/sovrums plats med soffa osv i rummet. man kan säga att jag delar rummet med en bokhylla tvärs över rummet. kommer testa mig fram en hel del och gå in hos grannarna och kolla hur väl jag lyckas få bort jobbiga ljud. förhoppningsvis ska jag kunna jobba där under dagstid. har ett par bra öppna lurar också för nattetid! men det kommer vara ett projekt som får växa in sig lite! följer din tråd också så man har uppe motivationen! s-vingarna låter intressanta också!

är difusorer helt onödigt när man har så lite avstånd baktill?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.