Jump to content
Annons

Controller tips - Cubase 5.5 studio


laban1

Recommended Posts

Hej!

Är lite sugen på en MIdi-kontroller för Cubase 5.5 studio (W7 64bit).

Har inte haft någon kontroller förut, så jag är nybörjare på den fronten.

Är det någon ni kan rekommendera som funkar bra och är prisvärd?

Sätter Studio-varianten i Cubase några begränsningar?

Har sett Behringer BCF 2000 och BCR 2000, har ingen

aning om dessa funkar (finns W7 drivrutin dock), men det finns ju en uppsjö att välja mellan! Kanske tänker jag mig kring och under 2000kr ungefär beroende på vad man får.

Tackar för tips jag hoppas få!

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör 8st av Steinbergs CMC som nog är det bästa för Cubase i dagsläget.. men de kostar c:a 12 -1500:-/st, jag har en Novation ReMOTE Zero Automap controller ( fungerar mycket bra i kombination med CMC ) jag har en BCF och en BCR 2000 som hamnade i garderoben efter 2 timmar användning.. de ballade ur titt som tätt att jag blev galen, gjorde ett generic kontroll-schema till mitt 32 kanals fullmotoriserade digitalmixerbord Panasonic RAMSA WRDA7 för 2 år sen, men generic är aldrig funktionsdugligt fullt ut så det projektet blev bara 80% färdigt.

jag har provkört både SSL's 40.000:- controller och Euphonics Artistserie's controllers men SSL funkar inte något vidare för Cubase.. Euphonics har tänkt långt när det kommer till deras protokoll EuCon, men där slutar det vara roligt.. funktionen i Cubase är inte helt 100.

Sen finns det ett helt gäng andra controllers men för 2000:- fär du inte mycket att hänga i julgranen och ingen vidare kontroll på Cubase.. typ 1 1/2 CMC.

Möjligtvis att du kan hitta en Novation Remote Zero MKII, men Automap funkar väl "sådär" som generell allroundkontroller. att styra parametrar i mjukvarysyntar däremot är den mycket bra på.

Så mjae.. jag kan inte rekommendera något för den budgeten du har, som jag tycker ger valuta för pengarna och inte bara irritation utan faktisk gör att du arbetar snabbare.

En full rigg CMC kostar i runda slängar 10 - 13000:- beroende på var du köper och om du kan få mängdrabatt..

Här är en länk till en annan tråd där det diskuteras CMC

Cubase kompatibilitets karta

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lundin!

Tack för svaret, jag började grotta i detta lite mer efter jag skickat inlägget,

så jag har naturligvis mer på hjärtat 😉

nanokontroll 2 såg jag skulle passa bra av platsskäl framför datorn , vet du ngt om hur denna funkar med Cubase?

"BCR 2000 ballade ur" - varför tror du den tappade den kontakten med Cubase?

"generic kontroll schema" - är det om MCU'n kan fås att prata standard midi CC

(kan man få cubase att prata standard mici CC)?

"CMC-QC" - learn funktion funkar ej enligt ditt bifogade schema (tack!) - är det inte bara att glömma denna controllern då när man har Cubase 5.5?

"CMC-Ch" - Hur funkar denna i dagsläget? Läste tråden, det verkar som en del av kontrollerna inte vara helt "klara". Är det en kontroller du skulle rekommendera?

Som sagt tack för hjälpen, kanske orkar du (eller ngn annan) svara

på några frågor till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har både Nanokontrol 2 och Novation Remote Zero. Föredrar givetvis den sistnämnda som jag tycker funkar förvånansvärt bra till mitt SONAR. Hur den är till Cubase låter jag vara osagt. Nanokontrol kräver lite mer vad gäller mappning, men det hade man ju väntat sig. För pengarna är den väldigt prisvärd och portabel dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lundin!

Tack för svaret, jag började grotta i detta lite mer efter jag skickat inlägget,

så jag har naturligvis mer på hjärtat 😉

Hade nog det i bakhuvet att det skulle bli så, ja

nanokontroll 2 såg jag skulle passa bra av platsskäl framför datorn , vet du ngt om hur denna funkar med Cubase?

Nej jag har inte provat denna ( se ovan i J.R's post)

"BCR 2000 ballade ur" - varför tror du den tappade den kontakten med Cubase?

Nej, drivrutinerna är inte helt bra skrivna skulle jag tro och de uppdateras inte speciellt frekvent. Det var främst BCF som ballade ur och trixade men den tappade inte kontakten utan gav blåskärm, Cubase frös vid ett par tillfällen och lite annat opassande.. sitta i ett par timmar och mixa och inte ha auto-save påslaget gör konstiga saker med psyket när allt arbeta bara försvinner som i ett trollslag, som gör att man fattar snabba beslut... nae.. jag pallar inte att hålla på o mecka med enklare prylar när jag jobbar som sätter krokben när man minst anar det.

"generic kontroll schema" - är det om MCU'n kan fås att prata standard midi CC

(kan man få cubase att prata standard mici CC)?

Cubase har ett inbyggt Generic protokol som är gjort för att styra midi-utrustning som inte har dedikerade drivrutiner och kontrollmjukvara, men Generic innebär ibland att den börjar talla på syntparametrar, börjar skicka controlmeddelanden till sequencern och annat opassande.. man kanske inte märker något förrän automationen låter konstigt eller du får någon modulation på något ställe som inte ska vara där, att patcher på syntar helt plöstligt börjar fladdra runt.. man vill inte ha ett "WTF???" slumpmässigt när man jobbar..

inte jag iaf.. har hållt på alldeles för länge för att orka med allt strul som "fiffiga lösningar" erbjuder

"CMC-QC" - learn funktion funkar ej enligt ditt bifogade schema (tack!) - är det inte bara att glömma denna controllern då när man har Cubase 5.5?

I princip så skulle jag gjort det eftersom den då bara ger viss kontroll, om den nu funkar öht.

Men se helheten med fler CMC enheter och inte bara 1st, visserligen går det att mappa om funktioner men det blir inte alls samma sak om man inte vet 110% vad man vill ska gå fortare och smidigare genom att använda en controller.

"CMC-Ch" - Hur funkar denna i dagsläget? Läste tråden, det verkar som en del av kontrollerna inte vara helt "klara". Är det en kontroller du skulle rekommendera?

Alltså, om du läst mina inlägg där jag spenderat tid på att klanka på massa funktioner så är det enbart för att jag tycker de satsar på fel punkter att utveckla ( Steinberg) Att de borde satsa på fler viktiga funktioner som att kunna adressera plug-ins på insert, i VST-racket, FX-kanaler e.t.c för att komma bort från att använda mus och tangentbord. Men jag är ju ingen måttstock för vad andra anser vara viktigt eller har för krav..

Tittar man på Euphonics MC5 system ( som visserligen kostar 100K) så har de massor med smarta funktioner gör att man kan springa cirklar runt sig själv med alla möjliga scenarion som går att åstadkomma som Steinberg med lätthet skulle kunna lagt till i sitt protokoll men verkar tagit den generella vägen ut, vilket i mina ögon inte tar produkten hela vägen fram, trots att de själva tycker det.

Men bortsett från allt negg jag häver ur mig så har jag inte hittat något annat som gör det bättre.. den klarar ju ungefär 90% av det man dagligen behöver kunna göra utan att peta på mus och tangentbord så den är fortfarande väl värd pengarna

Som sagt tack för hjälpen, kanske orkar du (eller ngn annan) svara

på några frågor till 🙂

Fler frågor? nä, nu kostar det snart pengar 🙂

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten rättelse: Uppgradering från C5 till C6 kostar inte 400:-, utan ca 1800:- (du tänkte kanske på uppdateringen från C6 till C6.5...?) - men om man köper någon Steinberg-produkt för minst ca 900:- nu, så har de en kampanj t o m 30/6, så att man får rabatterat pris på en CMC-controller om man köper den samtidigt - så det kan vara värt att fundera på av den anledningen också... En variant är förstås också att köpa en CMC-controller till normalt pris och få det rabatterade priset på en annan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kanske skall backa bandet ett snäpp.. att gå igenom och presentera alla controllers som finns kommer ta en evighet så om du berättar vad du vill åstadkomma med en controller kan det bli enklare att sålla bort sånt du antingen inte har råd med eller prylar som definitivt inte kommer hjälpa dig.

Det kanske funkar super för dig med en BCF eller en Novationcontroller.. Ska den klara lite allt möjligt, eller bara kunna styra syntar eller bara Cubase mixern eller en kombination?.. Det finns många gamla och nya controllers out there och alla har sina för och nackdelar beroende på vilka situationer man sätter dem i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Just nu tänker jag mig en enkel typ Nanocontroller 2 för att styra Cubase uppspelning solo mute etc, i kombination med att kunna nå att styra Quick Controls (8st) för tracken.

Möjligen kan 1st MCU klara detta, men jag vill kunna nå rattarna så att det

är någorlunda ergonomiskt att jobba med också..

Novation ReMote är 20cm djup och får inte plats framför datorn på lämpligt sätt, och eftersom den är såpass utsträckt i sida tror jag inte den blir bekväm att arbeta med vid sidan av, fast långa armar har jag ju.....

W======= 😑 =======W.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...