Jump to content
Annons

Brett ljud med reverb + sidechain


JoinAS

Recommended Posts

Hallå!

Detta kanske låter som en väldigt outförlig fråga,

Jag har producerat en tid och tycker jag får till ganska shyssta produktioner, exempel på en av mina låtar här, fler går att se på kanalen om intresse finns: http://www.youtube.com/watch?v=_BUarAD_Wfw

Eftersom jag absolut inte är fulllärd så snubblar man fortfarande över olika saker som man vill lära sig mer om.

I denna låt: - Länk till remix borttagen ( strider mot forumreglerna som ej tillåter remixer eller länkningar till dito. )

Sök på: Keane - Silenced by the night ( Version av Alesso)

Så förstår jag inte hur Alesso får sån sjuk vidd på låten, låter nästan som att det ligger reverb på mastern, vilket vore skevt isåfall

då det borde förstöra det mesta i mixen.

Är det någon som är proffsig eller mindre dum än mig och skulle vilja förklara vad det är som utförs i mixen för att få det att låta så sjukt brett?

Här är lite uppfattningar som jag har, skulle gärna vilja att nån rättar mig om jag har fel eller kommer med egna uppfattningar.

Vad jag förstår så verkar det som att han EQ'at kicken REJÄLT, men den låter ändå berikad? Är det nån som kanske vet vilka frekvenser det är han släpper fram och vilka han filtrerar bort med EQ'n

som ändå inte gör kicken fattig? Har han kanske jobbat med två kickar, alltså med layers? Skulle vilja ha respons på det vad ni tror.

Sen så verkar det som att på pianot så har han förmodligen jobbat med layers och slagit ihop flera ? lagt på sjukt med delay, och låtit detta blivit den dominerande biten av låten, alltså dessa ljud inte duckar särskilt mycket

för sidechain och kicken.

Sen basen i sig är inte så kraftig heller, känns som den har EQ'ats hårt också? och befinner sig främst på lowmids ? sen även sidechain'ats hårt och duckar rejält för kicken för att ge själva rythmen?

Jag antar att hans mix varit ganska "kraft fattig" tills den stund han kom till "mastringen", där han då använt antingen EQ eller Multipressor (Logic), och boostat frekvenser som ger låten mer liv?

Allt detta lät säkert ruskigt outförligt och slaffsigt, men jag har bråttom iväg så försökte skriva så utförligt som möjligt på kort tid, så har överseende med detta 🙂

Skulle vara grymt shysst med svar på detta då jag inte blir klok på det här!

Riktigt tacksam för svar!

Tobias

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Reverb på mastern är inte alls ovanligt. Men det är inte samma typ av reverb som man använder i mixen, utan man har extremt kort efterklang. Tror dock inte att det är så mycket sånt på Keane-låten, däremot tror jag att han har använt mycket stereodelayer (dock inte på mastern, för det låter inte snyggt med sånt på lågfrekventa och transientrika ljud).

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du redan verkar vara inne på så är att lagra olika "kickar" troligen det bästa/lättaste sättet för att få det sound du vill åt 🙂

Försök hitta en samplad kick med den top du vill ha, och skär av de låga frekvenserna. Sen letar du reda på en till kick som har den sortens botten du vill ha (och helst en passande pitch) och skär i sin tur bort de högre frekvenserna i den. Sen kan man skicka båda till en bus och försöka limma ihop dom ytterligare med kompressor och eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mer det låter som en stereobreddare på de högre frekvenserna

Det är nog inte hela förklaringen. Man får inte den där bredden som hörs på framför allt sångljudet bara genom att använda stereobreddare. För att stereobreddaren ska göra någon skillnad måste det ju finnas stereoinformation att utgå ifrån.

(En stereobreddare höjer ju bara stereosignalen jämfört med monosignalen. Den tillför ju inte någon stereoinformation som inte redan finns, om du förstår vad jag menar.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är bara en glad amatör, men håller nog med Jetblack om att stereodelay är det som gör det hela så brett.

Precis, jag brukar även köra ett lo-fi slapdelay som i sin tur har en send till reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla snabba svar! Vilka delar tror ni han sänder Stereo Delay till? Antar att ni syftar på mids, mid-highs, highs, alltså piano, röst os.v, och lämnar basen och kicken utan stereo delay?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, jag brukar även köra ett lo-fi slapdelay som i sin tur har en send till reverb.

Berätta gärna mer om hur lo-fi slapdelay fungerar, vilken effekt den ger och lite mer detaljerat hur du sender till reverb, etc. OM du har tid och lust. Är obekant med det där

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla snabba svar! Vilka delar tror ni han sänder Stereo Delay till? Antar att ni syftar på mids, mid-highs, highs, alltså piano, röst os.v, och lämnar basen och kicken utan stereo delay?

Det handlar inte om frekvensområden, utan om instrument. Det låter snyggt på ljud utan transienter, som sång, pads och möjligtvis piano. Däremot låter det inte snyggt på trummor, för då kommer transienterna att eka, och det låter inte snyggt. Det låter inte snyggt på bas heller, trots att det inte är så mycket transienter.

Jag har använt stereodelay på flera av mina låtar, och då har jag skickat kanalerna som ska ha stereodelay till en buss, och de som inte ska ha till en annan buss (jag avgör vilka ljud som ska ha stereodelay för varje enskild låt, för det varierar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte om frekvensområden, utan om instrument. Det låter snyggt på ljud utan transienter, som sång, pads och möjligtvis piano. Däremot låter det inte snyggt på trummor, för då kommer transienterna att eka, och det låter inte snyggt. Det låter inte snyggt på bas heller, trots att det inte är så mycket transienter.

Jag har använt stereodelay på flera av mina låtar, och då har jag skickat kanalerna som ska ha stereodelay till en buss, och de som inte ska ha till en annan buss (jag avgör vilka ljud som ska ha stereodelay för varje enskild låt, för det varierar).

Tycker det låter ascoolt på virveln.

T-Rex

David Bowie

Lennon

Kravitz mfl

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte om frekvensområden, utan om instrument. Det låter snyggt på ljud utan transienter, som sång, pads och möjligtvis piano. Däremot låter det inte snyggt på trummor, för då kommer transienterna att eka, och det låter inte snyggt. Det låter inte snyggt på bas heller, trots att det inte är så mycket transienter.

Jag har använt stereodelay på flera av mina låtar, och då har jag skickat kanalerna som ska ha stereodelay till en buss, och de som inte ska ha till en annan buss (jag avgör vilka ljud som ska ha stereodelay för varje enskild låt, för det varierar).

Aa jo men precis, jag menade de instrument som brukar ligga på de högre frekvenserna, precis som du nämner, t,ex. sång, pads, piano, os.v.

Jag har provat mig fram lite med detta nu och visst, det ger ju en effekt av ett mycket bredare ljud.

Om du använder dig av delay på exempelvis ett piano, brukar du även slänga på reverb där då, eller brukar du välja ett av dom? Jag menar, om man slår på med reverb och delay finns det ju risk för att det hela blir för grötigt.

Visst, man kan ju vara försiktig med båda iofs.

Jag upplever dock nu att om jag slår på med stereo delay så blir ljudet mycket mer frånvarande, lite som att det spelar en bit bort i en avlägsen tunnel. Det blir inte riktigt "IN YOUR FACE" om du förstår vad jag menar.

Om man skippar delay/reverb så blir det ju verkligen "IN YOUR FACE" fast istället låter det väldigt MONO. Det är ju en balansgång det där att hitta ett läge mittimellan.

Kanske funkar det att jobba med layers på ett sätt att du kanske kör ena instrumentet med STEREO DELAY, medans det andra instrumentet får vara utan för att vara mer framträdande.

Jag bara bollar lite tankar här, kom gärna med förslag och rättningar.

Jag vill som sagt få ett stereobreddat ljud, och det får jag ju med Stereo delay som ni förklarat. Men istället då så blir ljudet mer frånvarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske lägger effekten för "blöt". Testa att göra en dubblet av spåret och ha den ena ren och den andra med effekt och ha den lägre i mix. Kan funka fint...

Tack! Låter vettigt, ska ta och prova det !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...