Jump to content
Annons

Akustikbehandling av mitt sovrum! Hoppas jag


Naymari

Recommended Posts

Tjena!

Jo nu Àr det sÄhÀr att jag tÀnkt arbeta ut lite bÀttre akustik i mitt rum dÄ det lÄter lite taskigt, och Àr svÄrmixat.

Och mitt rum Ă€r förmodligen en katasrof! 😛

Jag började med att lokalisera lite frekvenser i mitt rum enligt F=V/L formeln jag hittade pÄ nÀtet och blev uppmÀrksammad pÄ under akustiklektionen i skolan. Rummets mÄtt ligger pÄ 4.32 x 4.04 x 2.61. SÄ det gav mig att rummet skulle ha problemfrekvenser vid 79-80 Hz pÄ lÀngden 85Hz pÄ bredden och 132Hz pÄ höjden. Jag har dock inte gjort nÄgon mÀtning i rummet dÄ jag avsaknar mÀtmikrofon. Jag laddade dock ner REW och försökte testa men jag förstÄr inte mycket alls. Och rummet lÀcker ganska mycket ljud utifrÄn antar jag att det blir knasigt?

Jag bifogade en bild nedan pÄ mitt rum. (vissa av mÄtten stÀmmer förmodligen inte exakt! Och jag suger pÄ sketchup) Det röda Àr tÀnkt att vara hörn absorbenter (dessa finns alltsÄ inte) byggda enligt http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm principen. De svarta sakerna Àr prylar som inte gÄr att flytta, dÄ skÄpen pÄ den bakre vÀggen sitter fast i vÀggen och lÄdan pÄ högra vÀggen Àr ett akvarium som Àr svÄrflyttat. Det blÄa Àr min sÀng som kan sÀttas var som helst egentligen! Och det gula Àr skrivbord/ev. mixplats. att placera monitorerna vid fönster Àr ju inte det bÀsta, men jag antar att det blir bÀst eftersom det Àr vÀl bÀttre Àn att ha dem vid sidan? Fönstren Àr ocksÄ insÀnkta i vÀggen med 30 cm.

Hur ska jag göra pÄ vÀggarna? Vad blir bÀst? En skiva stenull i en ram med luftspalt bakom repeterat nÄgra gÄnger? Och utsatta i monitorhöjd via spegelmetoden? Varianterna pÄ lÀnken ovan tror jag Àr för stora, eller?

Och slutligen. DÄ jag har begrÀnsad ekonomi och allergiproblem, Finns dÀr nÄgra andra alternativ Àn mineralull som fungerar pÄ samma sÀtt? Det ska helst inte kosta skjortan dÄ jag lever pÄ 1000:- studiebidrag.

Tackar pÄ förhand

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Du har ett nÀstan fyrkantigt rum. Du kommer fÄ problem med axiala moder. Skulle satsa pÄ att försöka sprida riktningen pÄ ljudet med hjÀlp av diffusorer. HÄller sjÀlv pÄ med detta just nu.

Att bara försÀka döda rummet med basfÀllor kommer inte lösa alla problem. Polycylindrar Àr billiga att tillverka dÄ board Àr jÀkligt billigt:

http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/virke-obeh-tra/tralist-innepanel/board-mdf-panel/1007/oljehardad-board

Med mineralull andtar jag att du menar glasfiber?

Stenull funkar men inte lika effektivt pga av dess densitet.

Du kan bygga vinklade eller raka paneler pÄ vÀggarna dÀr du tillexempel har en ram med en hÄrd relativt tunn yta pÄrun 1cm tjock, luftspalt som Àr ungefÀr den samma som den reflekterande skivans yta, en 45 skiva sten ull mot vÀggen.

sam0620b.jpgsam0621o.jpg

Om du bygger dem lite vinklade sÄ att den reflekterande skivan gÄr frÄn ramens djup (in mot vÀggen) till ramens ytterkant sÄ fÄr du nÄgra graders vinkel som kan hjÀlpa till att reflektera bort en del ljud.

Flutter eko och en reflektionsfri lyssningsplats Àr A och O.

SÄ se till att sprida ljudet i rummet. Inte bara döda rummet med en massa isolering. Absobtion Àr mycket men inte allt

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om det gula Àr ditt skrivbord sÄ skulle jag skjuta in det mot vÀggen för att komma sÄ lÄngt ifrÄn mitten av ditt rum som möjligt. Det Àr det första du ska göra.

Vad anvÀnder du för monitorer nÀr du lyssnar/mixar?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för svar! 🙂

Vad menas med axiala moder?

Okej jag ska sikta pÄ diffusering med andra ord? Polycylindrar, Det Àr bara att spÀnna upp en masonitskiva mellan 2 reglar? Kommer dessa inte resonera? Eller ska man dÀmpa bakom?

Är det inte meningen att man ska ha den höga densiteten frĂ„n stenull för att vara effektiv i lĂ„gbasen? Har för mig att jag lĂ€ste detta nĂ„gonstans hĂ€r pĂ„ forumet.

Göra vinklade absorbenter kÀnns som en smart grej. Det Àr liknande dem pÄ lÀnken jag postade? Bara att man kan göra dem mindre. Och ha varierande spalter mellan skivorna sÄ de börjar absorbera?Ska man ha luftspalt mot vÀggen ocksÄ?

Hur ska jag placera absorbenterna/diffusorerna? Spegelmetoden pÄ första absorbenterna? Vart ska diffusorerna sitta?

Monitorerna jag lyssnar genom Ă€r Alesis M1 Active 520. Inte de bĂ€sta, men Ă€r planerat att uppgraderas inom en framtid. Men de stannar ett tag till dĂ„ jag Ă€r van vid dem och inte har rĂ„d helt enkelt 😛

Jag fick Àven tipset av att om man trÀr in dem i ett tjockt tyg sÄ att de inte slÀpper ut fibrer i luften. Det kanske kan funka? Men tyget mÄste fortfarande slÀppa igenom luft i och för sig.

Mycket frĂ„gor. Men man mĂ„ste börja nĂ„gonstans. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

BÄde glas och stenull kan anvÀndas. Det som Àr avgörande Àr materialets flödesresistivitet och hÀr Àr inte bara densiteten avgörande utan ocksÄ fibrernas struktur och hur de Àr lagda. Du kan gÄ in pÄ de olika leverantörernas hemsidor och jÀmföra uppmÀtta absorptionsvÀrden.

Har du problem med allergier sÄ finns polyester (Dacron) som har utmÀrkta absorptionegenskaper och avger vare sig lukt eller emissioner / fiberslÀpp. Materialet Àr dock dyrare jÀmfört med mineralull.

Vad gÀller polycylindriska diffusorer / absorbenter har jag ingen egen erfarenhet av dessa i ett kontrollrum och smÄ mÄtt. DÀremot sÄ vet jag att en membranabsorbent inte jobbar pÄ ett linjÀrt sÀtt. Att jobba med difusion i smÄ rum Àr fullt möjligt men jag stÀller mig tveksam till om polysar Àr rÀtt vÀg att gÄ. Jag hade nog byggt enligt din första idé och dÄ Àven kompletterat med traps i tak/vÀggvinkel samt bredbandsabsorbent vid första reflektionspunkt (vÀggar och tak). MÀngden absorption/reflektion i de övre registret kan du styra med tex. hÄlperforerad masonit eller liknande. Bygger du polysar ska dessa ha isolering pÄ vÀggen bakom och ju tjockare isolering desto lÀgre ner i frekvens absorberar du.

// Björn

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vart kan man fÄ tag pÄ dacron?

Det med bredband absorbenter vid första reflektionspunkt pÄ vÀggarna var en plan frÄn första början. I taket hade jag inte ens tÀnkt pÄ. Men det kan ju vara riktigt smart! Jag antar att de ska hÀnga ner likt en ljuskrona?

Hur kan jag Àven pÄ bÀsta sÀtt fÀsta absorbenterna? Klarar vanliga vinkelbeslag grejen? med pluggar in i mina tegelvÀggar?

Funkar det förrÀsten med tjockt typ gardintyg som skydd för mineralullet utan att förlora dess funktion?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÄller med om att min poly grejj kanske inte Àr optimal, för att inte sÀga korkad.

Dock tycker jag inte att vinklade absorbenter Àr en dum ide.

Typ pÄ detta sÀtt fast med en lite brantare lutning.

SonoraSoundShim1.png

Men jag skulle rÄda dig att göra mÀtningar i rummet och bifoga resultaten hÀr pÄ forumet sÄ kan du sÀkerligen fÄ tips om vad som Àr viktigast att ÄtgÀrda.

AnvÀnd typ REW för att göra mÀtningar (obs har du mac och anvÀnder firewire interface fÄr du hitta pÄ ett annat liknande program för det fungerar inte pga av en bug. FuzzMeasure Àr ett alternativ).

HÀr har du lite nyttig lÀsning. Att ha en reflektionsfri lyssningsplats Àr av yttersta vikt.

Sen jobba pÄ alla 90° vinklar. vÀgg-vÀgg, tak-vÀg och vÀgg-vÀgg-tak

Ehm du har vÀl inte tegel pÄ innervÀggen? OavsÀtt sÄ skulle jag sÀga att en 6mm betongborr med en 6mm plugg och en skruv borde fungera alldeles utmÀrkt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...