Jump to content
Annons

Hur ser du på att "spela in" högtalare och hörlurar?


Recommended Posts

Vi planerar som bäst en köpguide till hörlurar för mixning i Studio, där ett antal olika modeller ska vara med, och funderar nu på fenomenet "inspelning" av hörlurar och högtalare. Vi tycker oss ana att det råder en hel del förvirring kring detta. Vad säger ni, är det något ni förespråkar? Ska vi kanske prata med några olika tillverkare och se vad dom rekommenderar?

/Mats på Studioredaktionen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förstår inte riktigt 😲 .. "inspelning av hörlurar/högtalare" .. menas det att spela in ljudet av olika hörlurar/högtalare och använda dom inspelningarna som konvolutions-filer för att folk ska kunna 'höra' karaktären av olika högtalar/hörlurar?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi planerar som bäst en köpguide till hörlurar för mixning i Studio, där ett antal olika modeller ska vara med, och funderar nu på fenomenet "inspelning" av hörlurar och högtalare. Vi tycker oss ana att det råder en hel del förvirring kring detta. Vad säger ni, är det något ni förespråkar? Ska vi kanske prata med några olika tillverkare och se vad dom rekommenderar?

/Mats på Studioredaktionen

Bara för att se till att det inte råder förvirring kring förvirringen:

Jag antar att du syftar på det här med att hörlurar/högtalare skulle låta bättre efter att man använt dem ett tag?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, nu föll en polett ner ..

Det tycker jag kan vara en bra idé - i alla fall när det gäller just hörlurar.

AKGs lurar - i synnerhet deras K6- och 700 serie - verkar ha en tendens att låta rentav lite illa, innan elementen fått sträcka på benen, typ 10-20 timmars speltid eller så. Jag var nära att avfärda dom lurarna, för jag insåg inte vilken stor skillnad det kunde göra att mjuka upp elementen. På just dom lurarna var det dessutom extra tydligt, jämfört med K2xx modellerna man var van vid sen innan. Vore ju bra om folk kan få hjälp att undvika såna ... situationer.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Behovet av inspelningstid skiljer sig mellan olika högtalarelement och hur dom är konstruerade men även om dom redan är inspelade från fabrik. Det är de rörliga delarna som ska mjukas upp så att de kan jobba så friktionsfritt som möjligt.

Många gånger handlar det nog om placebo och att man tycker högtalarna låter bättre över tid - för att man själv blivit inlyssnad på dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många gånger handlar det nog om placebo och att man tycker högtalarna låter bättre över tid - för att man själv blivit inlyssnad på dom.

Inte för att omvandla tråden till en debatt om hurvida fenomenet är verkligt. Men jag vill bara säga att det är konstaterat av flera stora högtalartillverkare att det gör skillnad. Focal professional skriver till exempel i manualen att högtalarna ändras så pass mycket i ljudet att man bör ge dem minst 10 timmar (vill jag minnas). Jag märkte stora skillnader i ljudet hos mina under de första 50-100 timmarna och ett antal användare rapporterar att de inte levererar som allra bäst förrän efter 150 timmar.

Om tråden ska få ett syfte är det bäst att utgå ifrån att fenomenet faktiskt finns och är betydande.

För att bidra till tråden: Jag tycker definitivt att man ska spela in lurar och högtalare en viss tid innan man gör jämförelser. Att jämföra en splitter ny lur med en som använts 200 timmar är rent av orättvist. Låt lurarna gå 3-4 dygn oavbrutet på hyfsad volym. Låt högtalarna spela i alla fall 10 timmar, men gärna mer.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mig ganska säker på att det är ett väldigt överdrivet fenomen och att det egentligen främst handlar om att öronen vänjer sig vid ljudet.

Visst kan materialen vara lite stelare direkt från fabrik, men om det märktes någon avgörande skillnad under de första timmarnas användande, så skulle jag bli väldigt orolig för hur den förändringen skulle fortsätta...

Tillverkarna hakar förstås på och säger att det kan ta en liten tid innan elementen låter "perfekt", men det tror jag är mest för att de måste gardera sig mot att det möjligen kan bli någon liten skillnad.

Jag har själv testat det när det gäller hörlurar, där jag tog ett par som jag hade använt flitigt under ett par år och jämförde med ett helt nytt par av samma modell. Bytte mellan båda paren, hade ena kåpan från ena paret på ett öra och vice versa - men jag hörde ingen som helst skillnad.

Hittade en gammal tråd om detta: https://www.studio.se/index.php/topic/57630-inkoerning-av-hoerlurar

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har varit på tapen förr. En del tillverkare säger att deras lurar låter bättre efter ett visst antal timmar, andra att det inte är nån skillnad alls.

Kraftiga PA-basar, som tex DAS 18" är jag ganska säker på att de blir mer lättdrivna när man kört dem länge.

Att "bränna in" lurarna är ett uttryck jag sett. Om mina ATH-M50 lät bättre efter ett vete 17. Det är nog isåfall inbillning, eller att jag blivit lite bättre på att skruva ljud. Först när jag testade dem tyckte jag de lät sämre än HD 280 Pro, nu är det tvärtom.

Edit: På tapen?

Rullbands-Håkan - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att avgöra vad som eventuellt är vad. Jag får ta stöd av SOS recensionen av K601, där recensenten också sa han upplevde en stor skillnad mellan före och efter. Han satte stereon på att spela musik i lurarna i två dagar i sträck mellan första och andra lyssningen.

 

Men det är sant, det kan va knivigt att avgöra vad som är verkligt och inte, och hur mycket av vad som är vad. Men om lyssningen är körd typ en vecka eller två så är den ju ”inkörd” oavsett fenomenet är upplevt eller verkligt, så då kan man skita i vilket.

 

En sak har jag då märkt, att när jag köper nya lurar så är diskanten i dom nya mycket mer tydlig och ljus, nästan stickig. Och det är inte placebo. Det är bara lyssna 5 sek och sen byta lurar och lyssna igen, hörs tydligt och direkt. Dom gamla är liksom urkörda och dova. Så nog förändras elementen/ljudet med användningen, frågan är nog bara hur mycket och hur fort.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

En intressant artikel finns här: http://www.audioholics.com/education/loudspeaker-basics/speaker-break-in-fact-or-fiction

Ett litet citat från artikeln:

Required break in time for the common spider-diaphragm-surround is typically on the order of 10s of seconds and is a one-off proposition, not requiring repetition. Once broken in, the driver should measure/perform as do its siblings, within usual unit-to-unit parameter tolerances.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig märkt någon skillnad utom på en o annan mobil som definitivt blivit sämre med tiden. 😛 Är tveksam men öppen för att ändra mig om fenomenet kan bevisas för mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte påminna mig om att jag märkt någon skillnad på mina hörlurar/monitorer, förvisso så har jag väl aldrig haft tanken på att jämföra heller.

Öronen å andra sidan "kalibreras" rätt snabbt efter vad man hör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom enda gångerna jag har hört någon skillnad i hörlurar är när man varit påverkad av centralstimulerande/psykadeliska droger. Men då är det ju knappast hörlurarnas fel

haha 😄 Artikelmaterial direkt. Hör du skillnad så är det dags att dra ner på tabletterna. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

haha 😄 Artikelmaterial direkt. Hör du skillnad så är det dags att dra ner på tabletterna.

Hehe:)

Nu var detta några år sedan och jag har lagt det bakom mig. Men för er andra som inte förstår så kan ni titta på fear and loathing in las vegas så kanske ni förstår 🙂

Idag använder jag samson sr850 hörlurar och dom kostar nästan inget och har ett av dom bästa ljuden jag hört i ett par lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen kan jag intyga att det blev stor skillnad på mina Focal-monitorer när jag spelade in dem. Ursäkta upprepningen. Vill ni inte tro på det gör det mig inget.

Demoparet i butiken lät öppet och detaljrikt. När jag fick hem mina splirrans nya fick jag en chock, och det berodde inte enbart på den sämre akustiken. Djupbasen var frånvarande, diskanten hård och tråkig. Ljudet var allmänt instängt och det lät "fel". Jag ville näst intill lämna tillbaks dem. Med tiden har det lossnat och nu, ~300 timmar senare, njuter jag väldigt av ljudet - trotts samma akustik. De är numera extremt lättlyssnade, öppna, punchiga och går djupt i basen. Mer organiskt.

Saxat direkt ur Focals manual för Solo 6 BE/Twin 6 BE/Sub 6 BE:

Running in

As in all brand new loudspeaker the drivers need some run in period: they are mechanical elements demanding a little time to

settle and adapt to the climatic environment This period will vary depending of the working conditions and may take up to a

few weeks. Avoid pushing the speakers very hard during their first hours of use, but to accelerate the run-in process it is good

practice to operate the speakers at moderate levels for 20 hours or so, with programmes having significant low frequency

content. Only once the transducers have come to stabilize will you get the optimum performance.

Redigerat av desvaenger
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi planerar som bäst en köpguide till hörlurar för mixning i Studio, där ett antal olika modeller ska vara med, och funderar nu på fenomenet "inspelning" av hörlurar och högtalare. Vi tycker oss ana att det råder en hel del förvirring kring detta. Vad säger ni, är det något ni förespråkar? Ska vi kanske prata med några olika tillverkare och se vad dom rekommenderar?

/Mats på Studioredaktionen

Det numret ser jag fram emot 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...