Jump to content
Annons

Tillverkning av studiomöbler


BobbyBenjaminz

Recommended Posts

Kommer att starta en liten firma i slutet av våren/början av sommaren, nu i år förstås.. Om det finns någon efterfrågan av studiomöbler - som nog alla ska ha råd med..

Har inte gjort någon marknadsundersökning, men av egen erfarenhet vet jag att det kan vara ganska svårt att få tag i "bra" studiomöbler som inte kostar stora pengar.

Har duktigt folk omkring mig i det här, och jag tar emot alla förslag som handlar om detta.

- Är det någon som har allmän erfarenhet om enskild firma och kan komma med allmänna tips?

- Någon som är duktig på design och kan tänka sig att sälja eller medverka på något sätt med skisser och ritningar? Kommer att köra både egendesignade möbler och efter kunders önskemål.

Just nu är allt i ett ganska tidigt skede, men det kommer gå undan snart.. 😉

Kontakta mig på på e-post: robert.b.larsson@live.se, eller här på Studio forum.

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Driver egen firma sen ett halvår tillbaka och har precis byggt mig ett specialbord för alla mina musikprylar och skaffat alla nödvändiga verktyg och maskiner som även passar för snickeriverksamhet.. funderade lite i samma banor som dig: att bygga specialritade bord till dem som inte kan använda en standardlösning, men har tänkt ytterligare ett steg, åt ett annat håll, från din idé.

Men ett tips jag kan ge dig: Gör en rejäl marknadsundersökning innan du dra igång och kolla behovet först, väldigt grundligt.. det är massor med faktorer kring eget företag som man inte tänker på men som kommer som en stor fet smocka när du väl står där.. en sak är om du skall göra bokföringen själv tills du har råd att anlita en revisor och det tar mycket tid i början kan jag lova.

Allt du gör måste du ha koll på, stenkoll på alla kvitton in och ut ur företaget bl.a.

En annan sak som kan vara en stressfaktor i början är att pengar formligen flyger iväg om du inte snabbt får in kunder på daglig basis, och har du inget kapital sedan innan får du kanske ta ett ofördelaktigt lån som käkar upp mycket av den första vinsten och ska du tillverka möbler inom en "vanlig-svensson-budgetram" lär inte din egen lön bli speciellt fet och tar du inte ut mer än "budget"pris för dina möbler lär du snart få panik över att inte ha en grund att luta dig emot den dagen när telefonen är helt stendöd och inga ordrar kommer in.. sen har du alla budgetmärken att slåss mot.

Min verksamhet bygger på en 25 årig yrkesvana inom ett område där jag har jobbat upp en hyggligt bra status som gör att jag alltid har jobb - om jag vill - och uppdrag som ger en mycket bra bas att stå på och kunna ha lyxen att bara behöva jobba runt 10-12 dagar á 6 timmar / dag i månaden vilket ger mycket tid till att prova saker...

Nu vill jag inte försöka skrämma dig med att blåsa upp det här med eget företag till något hopplöst svårt, valet jag gjorde för 6 månader sen skulle jag, med facit i handen gjort för länge, länge sen.

Att driva eget företag är nog det bästa som hänt någonsin..

Hoppas du tar steget och att du lyckas. Tar du steget så är det bara att köra järnet och inte fundera för mycket.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag helt off när det kommer till studiomöbler, men jag har lite koll på företagande, och försäljning.

Jag skulle direkt avråda dig från detta, att tillverka möbler som alla har råd med gör IKEA och JYSK.

Som sagt ovan så kommer det SJUKT mkt kostnader man inte räknar med, och pengarna du ska skatta bort är massiva.

Det är verkligen svårt och nästan oförståeligt hur mkt pengar man måste dra in för att få avkastning på ett projekt.

Sen att hålla hög finish är svårare än man tror.

Ta valfritt finsnickeri, ring dom och se vad som tar för ett simpelt matbord.

Gör din egna möbel och ev ett till mig som tack för de visa orden;)

Nä men det finns helt klart bättre saker att jobba på om du vill tjäna pengar.

Vore du jag skulle jag finna detta inlägg extremt provocerande, men tyvärr så får nästan alla egenföretagare med lite udda visoner en redig käftsmäll när dom börjar.

MVH/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...