JJMusik Postat 5 mars 2012 Postat 5 mars 2012 vi har en dlink-router med modem på ena våningen och denna dlinken agerar då gateway - fungerar finemang. På ovanvåningen har jag macen med en time capsule(TC). TC:n är kopplad med LAN-kabel genom väggarna till dlinkroutern OCH jag har ställt TC i bryggat läge. dlink-routern där nere delar också ut trådlöst men på både den och TC:n har jag satt samma SSID och WPA2-nyckel. DOCK har jag satt olika kanaler på TC:n och dlink-routern så att de inte ska bråka med varandra. Det sjuka nu då är att hennes lenovo-laptop har inga alls problem med att komma åt TC:n trådlöst och sedan gå ut på internet via dlinken som är gateway - då dlinken och TC:ns SSID är det samma - har jag säkerställt att det verkligen är TC:n som laptopen ansluter mot. Jag kan se i lenovos "access connections" att det är TC:n - där ser jag också att det finns ett annat nätverk med samma namn men 30% sämre signal - vilket då torde vara dlinken där nere. Också hennes Ipad ansluter finfint mot TC:n och där surfar vi på. Men på MBP:n där åker jag på storstryk!!!??? Jag får felmeddelande om att anslutningen timear ut och sedan säger den att anslutningen kräver ett wpa-lösenord fast jag hela tiden matar inte lösenordet. Med tanke på ovan felmeddelande lyckades jag googla mig fram till att man skulle testa ändra kanal - så det har jag också testat ett par gånger. Har även gjort en hård återställning då man håller in knappen i 5 sekunder Med kabel från macen till WAN-porten går det naturligtvis fint. Vad fasen är detta? Någon som har ideer? är helt desperat... Som sagt hade jag faktiskt macen uppkopplad under tidigt skede av min installation idag - men jag kan ju inte säkerställa huruvida det var dlinkens trådlösa - dock kommer jag inte in på det nu heller så det borde ju inte ha varit det... ??? En sista sak - efter hård återställning kom ändå alla uppgifter jag slagit in tillbaka? Mycket tacksam för hjälp
hegobald Postat 5 mars 2012 Postat 5 mars 2012 Varför samma SSID? Du har väl inte klonat MAC-adressen på D-linken? Ha olika SSID på D-link och TC så lär det nog fungera.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.