Jump to content
Annons

Experimentell inspelning


Romarn

Recommended Posts

Morsning!

Jag och mitt band står nu med två ljudkort vi inte kan koppla ihop men vi har två datorer.

Vår plan är att spela in på två datorer och då lägga alla närmickade signaler delvis det viktigaste i en dator. Sedan spela in rumsmickar och mindre viktiga signaler på den andra datorn.

Sedan försöka skapa något kul i mixen med det och använda det som går från dator 2.

Förmodligen är det helt galet och det blir tidskillnader men vem vet det kan även bli bra eller?

Fasfel kan det väl med bli gissar jag.

Vad sägs finns det några tips och råd på detta eller är det bara en idiotisk idé?

Hur skulle ni dela upp det vilka mickar till vilket ljudkort då båda har 8 kanaler?

Jag funderar på att göra så här:

Ljudkort 1 (huvudkort):

1 Baskagge AKG

1 Virvel (övermick) SM57

3 pukor Sennheizer, sammanslagna till en stereofil via en mixer (för att spara in en kanal)

2 Överhäng

1 Bas mick ej bestämt ännu

1 Gitarr mick ej bestämt ännu

Ljudkort 2:

1 Subkickmick

1 Virvel (undermick) SM57

3 Rumsmickar mitten,vänster och höger (Rödemick + 2 billigare stormembran)

1 Bas

1 Gitarr

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går nog bra. Bara att det krävs erfarenhet för att flytta spåren i programmen så att det blir rätt. dvs att rummick och direktmick inte har transienterna på samma gång, rummickarna kommer ju senare, men att det ändå ska bli rätt fasmässigt. Men det går ju helt klart.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går nog bra. Bara att det krävs erfarenhet för att flytta spåren i programmen så att det blir rätt. dvs att rummick och direktmick inte har transienterna på samma gång, rummickarna kommer ju senare, men att det ändå ska bli rätt fasmässigt. Men det går ju helt klart.

Mvh

Ok då är jag inte helt ute och cyklar då! Har lappat ihop filer som legat fel förr. Men tanken är att det ska låta ok i dator 1 och dator 2 får vara bonus om ifall det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

ska du spela in elgitarr och bas samtidigt som trummor kan det nog blir problem, överhängen kommer snappa upp bas och gitarr, så blir det fasfel och skit och svårt att få till ett bra sound. jag skulle spelat in slaskspår till trummisen sedan fokuserat på trummorna.

Mvh

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

ska du spela in elgitarr och bas samtidigt som trummor kan det nog blir problem, överhängen kommer snappa upp bas och gitarr, så blir det fasfel och skit och svårt att få till ett bra sound. jag skulle spelat in slaskspår till trummisen sedan fokuserat på trummorna.

Mvh

Jajemen vi spelar in live det har vi gjort förut och det har gått bra. Hålla på med slaskgitarrer etc. är bara stelt och känslan är borta. Musik ska kunna spelas direkt utan en massa fusk och klippa och klistra framförallt när det ska svänga.

Link to comment
Dela på andra sajter

ska du spela in elgitarr och bas samtidigt som trummor kan det nog blir problem, överhängen kommer snappa upp bas och gitarr, så blir det fasfel och skit och svårt att få till ett bra sound. jag skulle spelat in slaskspår till trummisen sedan fokuserat på trummorna.

Mvh

Plusetta på den, Casperfren!

Jajemen vi spelar in live det har vi gjort förut och det har gått bra. Hålla på med slaskgitarrer etc. är bara stelt och känslan är borta. Musik ska kunna spelas direkt utan en massa fusk och klippa och klistra framförallt när det ska svänga.

Första gången vi (grönare än en sommaräng) skulle in i en studio (1999) så hade vi en tanke (precis som du/ni har nu) att sätta varje låt live för det var då vi var som bäst (ansåg vi i alla fall) och det var då som känslan vart på topp. Men vi hade begränsat med studiotid (en helg för tracking + en helg för mixning och såhär i backspegeln inser man att det var på tok för lite 😱 ).

Hela projektet slutade med att det lät dundersämst och mer eller mindre pajade bandet 🙁

Nåväl, med denna läxa i bakhuvudet så tog vi oss i kragen inför andra gången vi skulle in något år senare; vi repade helt enkelt livet ur oss. Inte bara ihop som band, utan även trummisen och bassisten för sig, jag och andregitarristen för sig, enbart trummisen och jag, enbart stämsång + lead etc. Ja, du förstår säkert.

Dessutom bandade vi repen på en enkel kassettporta så att var och en kunde sitta hemma i lugn och ro och repa.

Vi repade röven av oss själva på detta sätt i två månader innan vi skulle in i studion och resultatet blev alldeles übertokbra! Vi vart supernöjda och det svängde så det svartnade 🙂 Det behövdes enbart ett par smärre tillfixningar av något soloparti här och där samt ett minimum av pålägg ("skulle det inte behövas ett par extra harmisar här på refrängen?")

Mina två cent...

All lycka till dig/er vid tracking och mix!

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött.

Vi har byggt större bås till högtalarna och de är vända bort ifrån trummorna. Vi ska väl provinspela i helgen. Får hoppas på det bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plusetta på den, Casperfren!

Första gången vi (grönare än en sommaräng) skulle in i en studio (1999) så hade vi en tanke (precis som du/ni har nu) att sätta varje låt live för det var då vi var som bäst (ansåg vi i alla fall) och det var då som känslan vart på topp. Men vi hade begränsat med studiotid (en helg för tracking + en helg för mixning och såhär i backspegeln inser man att det var på tok för lite 😱 ).

Hela projektet slutade med att det lät dundersämst och mer eller mindre pajade bandet 🙁

Nåväl, med denna läxa i bakhuvudet så tog vi oss i kragen inför andra gången vi skulle in något år senare; vi repade helt enkelt livet ur oss. Inte bara ihop som band, utan även trummisen och bassisten för sig, jag och andregitarristen för sig, enbart trummisen och jag, enbart stämsång + lead etc. Ja, du förstår säkert.

Dessutom bandade vi repen på en enkel kassettporta så att var och en kunde sitta hemma i lugn och ro och repa.

Vi repade röven av oss själva på detta sätt i två månader innan vi skulle in i studion och resultatet blev alldeles übertokbra! Vi vart supernöjda och det svängde så det svartnade 🙂 Det behövdes enbart ett par smärre tillfixningar av något soloparti här och där samt ett minimum av pålägg ("skulle det inte behövas ett par extra harmisar här på refrängen?")

Mina två cent...

All lycka till dig/er vid tracking och mix!

Vänligen,

CHAE

Exakt! Öva och öva är det enda som gäller. Vi har ingen direkt deadline heller så vi kör tills vi är nöjda. En del partier har vi till och med valt att inte arra klart förrän vi ska spela in det för att behålla en viss nerv. Vår musik varierar vissa låtar ska vara supertight och hålla samma tempo rakt igenom medan andra ska svänga och byta tempo mellan partier.

Vi trycker på rec. spelar och checkar och repeterar processen tills vi är nöjda. Inget snack om att det ska fixas i mixen etc. vad det gäller spelandet, Vi har även varit ytterst nogranna med att ställa ljud. Trummisen och jag höll på hela söndagen enbart med att flytta om och byta mickar till trummorna tills han fick vad han ville. Bassisten och jag höll på i fem timmar bestämde mickar och placering. Nu är det min tur att micka guran sedan har vi rummet kvar innan vi drar igång själva inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

En bra grej att tänka på är att ljudkällorna får studsa åtminstonde en gång innan de läcker in i någon annans mikrofon. Dvs ställa förstärkarna snett mot en vägg så den väggen reflekterar en annan vägg innan det går in i en annan mick. Sen kan man ställa två gitarrförstärkare bredvid varandra med en skärm mellan dem så läcker det inte mycket alls mellan dem. Det sa min ljudtekniklärare till mig, och fick höra en inspelning som lät bra som han hade gjort så på. Det är viktigt att alla hör varandra bra också så man kan nyansera rätt på sina instrument och så, och att man kanske kan se varandra.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...