Jump to content
Annons

Beg dator?


Recommended Posts

Funderar på att skaffa en dator som jag kan köra enbart i spektralanalysator i. Resten vill jag göra i portan plus alla burkar jag har.

Beg Mac, är det bra? I PC funkar aldrig nåt för mig. Har jag en enda sida uppe och klickar på stäng-krysset händer inte ett skit. Typ så är allt med pc för mig.

Laptop eller stationär? Laptop borde vara bättre så slipper jag köpa skärm separat.

Såg det här nyss:

Powermac g4 - funkar klockrent 2gb ram 1000:-

Fast då är det ju ingen skärm. Vad borde jag kolla efter? Det borde drälla av laptoppar ingen vill ha, men som skulle duga bra åt mig. Nåt billigt som inte jävlas hela jävla tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Skulle en gammal I-MAC funka till spektralanalysator? Det är en av de första som kom ut, enbart en skärm där datorgrejset sitter i skärmen.... En sån kan jag få gratis fick jag veta nu... Finns det line in på dem? För gamla för nyare spektralprogram?

ujujuj 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

En äldre modell men med Pentium 4 processor ska väl funka och inte behöva vara så dyr tycker man. Märkesdator eller nån som nån satt ihop själv spelar ingen roll det funkar med båda. Har du platt TV så ska det väl gå att koppla datorn till den oxå så slipper du köpa skärm.

Äldre hårdvara som jag vet funkar ok är tex. Asus P4 P800 SE moderkort + P4 processor. Asus är nog bland det bättre av äldre grejor så kolla lite vad som sitter i när du läser annonserna.

Ett par tusen ska du kunna få en äldre för som är ganska vettig. Fan jag hittade en på tippen en gång och den fick jag till och med igång på Mac OS så folk slänger sånt som funkar oxå. Knacka på hos grannen och fråga om dom inte har nån gammal i garderoben hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Pentium 4, bra tips...!

Spisen jag har i köket hittade jag på tippen. Helt oanvänd, pappren runt ungsplåtarna var kvar. Och de hade ställt ner den försiktigt på backen. De tänkte väl att det kanske skulle komma ett fattighjon förbi och få nytta av den. "Gud välsigne er" sa jag in i ugngsluckan, ifall deras andar var kvar där.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Angående Imacen så beror det väl mest på om du hittar programmet men det fanns väl på den tiden oxå. Säkrast är väl att googla på det kan jag tro. Jag har en sån och på min finns det mic in i alla fall och två firewire ingångar. Dom är lite trötta men dom rullar allt på, inget att surfa med bara det är för mycket grafik nu förtiden.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Men Nilsson, man behöver ju inte köpa Mac originalminnen eller? Allt man köper från mac e ju fan 50% dyrare än om man skulle handla på en vanlig dataaffär ex inet.se.

Och köper du en mac Nilsson så har du ju garageband också som kan va en bra början på att börja spela in sin musik på datorn vilket ja verkar ha fått för mig att det är nåt du inte gillar?

Hur som helst så får du ju lycka till med det du köper.

Förresten, när kommer blues plattan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Nilsson, man behöver ju inte köpa Mac originalminnen eller? Allt man köper från mac e ju fan 50% dyrare än om man skulle handla på en vanlig dataaffär ex inet.se.

Och köper du en mac Nilsson så har du ju garageband också som kan va en bra början på att börja spela in sin musik på datorn vilket ja verkar ha fått för mig att det är nåt du inte gillar?

Hur som helst så får du ju lycka till med det du köper.

Förresten, när kommer blues plattan?

Det lutar åt att vi vill göra om allt vi redan gjort på bluesplattan. Så hastigheten är låg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar inte äldre macar (som heter G4, PowerPC, äldre versioner av iMac etc) om man inte tycker om att pilla. Det finns ingen support på dom längre och knappt några komponenter att få tag i, som RAM-minnen etc.

Ska du ha en Mac ska du titta på nyare modeller med intelprocessorer. Och då kostar dom betydligt mer än motsvarande windowsdatorer.

Men å andra sidan, känner du att du inte kan med windows så kanske det är värt den extra kostnaden.

Vad är det för spektrumanalysator du tänkt använda?

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag rekommenderar inte äldre macar (som heter iMac, G4, PowerPC etc) om man inte tycker om att pilla. Det finns ingen support på dom längre och knappt några komponenter att få tag i, som RAM-minnen etc.

Ska du ha en Mac ska du titta på nyare modeller med intelprocessorer. Och då kostar dom betydligt mer än motsvarande windowsdatorer.

Men å andra sidan, känner du att du inte kan med windows så kanske det är värt den extra kostnaden.

Vad är det för spektrumanalysator du tänkt använda?

Tack för varningen.

Vilken spektrumanalysator, ingen aning. Jag tankade hem en som föreslpgs i den andra tråden i natt, men min idiotdator kunde inte öppna den så det blev inget med det heller.

Jag vill bara ha en spektralanalysator vilken som helst, bara den fungerar och jag klarar av att få igång den. Måste vara ett skitbra hjälpmedel när man vill trycka upp elbas o kagge-reglarna millimeterexakt.

Edit: Ska jag bara ha den enbart för spektralanalysatorn borde det gå lika bra med en pc laptop.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Alltså får du en dator gratis och du hittar ett program som du trivs med och som funkar och du bara ska ha den till det du säger så spelar det ingen roll om det är mac (inte ens om den är av äldre modell) eller pc.

Du måste nog kolla om programmet du vill ha kan arbeta fristående och inte bara är en plugin om du bara vill slanga ut från portan in i programmet i realtid för att läsa av men skruva till det i portan. Jag förmodar att det är så du skulle vilja ha det?

Ska du däremot göra förändringen på spåret i datorn oxå och sen slanga tilbaka det till portan för mix så är det ju en annan sak. Då behöver du nog utan tvekan en dator som i alla fall ligger i närheten prestandamässigt av Asus kortet och processorn jag skrev om ovan och ett inspelningsprogram som du har lust att lära dig.

Reaper borde funka i en sån dator. Jag har kört Reaper i min om jag inte minns fel samt även Mixbus. En sån dator borde man kunna få eller kunna köpa väldigt billigt oxå då vi pratar sent 90 tal början av 2000 när dom kom ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta går ju, om man är intresserad av datorer. Nilsson är, vad jag förstått, allt annat än intresserad av datorer. Senaste Reaper behöver åtminstone OS X 10.4 för att rulla. Tryck in det i en gammal iMac och den kommer antagligen inte rulla på särskilt smidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det mesta går ju, om man är intresserad av datorer. Nilsson är, vad jag förstått, allt annat än intresserad av datorer. Senaste Reaper behöver åtminstone OS X 10.4 för att rulla. Tryck in det i en gammal iMac och den kommer antagligen inte rulla på särskilt smidigt.

Jag vet det men jag kanske var otydlig. Om det ligger till så att det inte finns ett standalone program så måste det ju till en lite modernare dator men förmodligen räcker det med nåt liknande det som jag tipsade om. Jag har ju själv gjort det på en sån datorn utan nåt meck i win xp både med Emagic Logic Audio och Reaper samt så vitt jag minns rätt just Voxengo och en sån dator ska inte behöva kosta speciellt mycket.

Finns det däremot standalone program liknande Voxengo etc etc och jag förmodar att det ska vara billigt helst gratis i och med att han inte är dator frälst som vi så kan det ju vara värt att i alla fall googla på om det finns en version som skulle kunna rulla i en äldre imac.

Han vill ju bara kunna se signalen på datorn men mecka med ljudet i portan så vitt jag förstår och då finns det ju bara en möjlighet som jag ser det och det är ett standalone inte en plugin och värdprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Skitsamma det verkar ju inte vara intressant så man får väl leta själv då. Men jag hittade ett gratis standalone som jag laddade hem och installerade på min gamla tjockskärms imac med tiger på.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att kolla efter begagnade märkesburkar på Tradera. Hittade en Core 2 Duo 1,8Ghz, 2 GB minne etc, Lenovo orginal, för 994 kr där. Löjligt egentligen, hur mycket dator för pengarna det är. Lenovo är stabila grejer som håller många år.

Kolla här t. ex. : http://www.tradera.c...20202_150662348

Detta är precis en sådan jag köpte: http://www.tradera.com/lenovo-thinkcentre-8810-core-2-duo-1-8ghz-2gb-160gb--auktion_120202_150667830

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...