Jump to content
Annons

Spelning, och för lite betalt


Jonte

Recommended Posts

Hej!

Tänkte fråga hur ni hanterar följande händelse. Jag nämner inte vilka vi har spelat för, då det är en större organisation som nog kan vara jättebra att ha och göra med beroende på vem man pratar med, och i vilken stad man spelar...

Vi tar i princip alltid 2000 kronor för en spelning, och vi är 4 stycken i bandet. Till detta tillkommer eventuell hyra av ljudanläggning beroende på lokal. Som max kan vi spela i ca 45 minuter, vår repertoar räcker inte till mer ännu...

Så vi kom överens om att ta 3600 kr för en 40 minuters spelning och därefter vara DJ på ett disco. 1500 kr gick då till hyra av ljudanläggning från en gymnasieskola, så vi fick ett billigt pris, plus att vi behövde hyra släpkärra 4 gånger för att lösa transporter fram och tillbaka. Det innebär en kostnad på 2000 kr ungefär och 1600 kr till oss..

En vecka innan spelningen får vi veta att vi inte ska vara DJ för att ett annat band tar över. Inga problem, vi ställer upp grejerna, soundcheckar, det andra bandet kommer dit och vi hjälper dom med soundcheckningen.

Spelningen flyter på och dagen efter är det dags för betalningen..

- Ni får inga 3600 kr för 40 minuters spelande. 2000 kr kan ni få.

Jag dörstår deras synpunkt, vi har ju ur deras synpunkt inte gjort så mycket. Vad dom uppenbarligen inte inser är allt kringarbete och våra kostnader. Försökte prata med dom, men för ca 60 timmars arbete (Transporter, uppriggning och soundcheck på 4 pers) får vi alltså knappt betalt för våra omkostnader och valde att acceptera detta istället för att tjafsa eftersom dom ändå inte ville lyssna.

Spelningen i sig var rolig, publiken uppskattade det, liksom dom uppskattade det andra bandet så det kan ju inte vara så att dom var missnöjda.

Är lite smått irriterad just nu, då vi spelar för att det är kul, och använder dom pengar vi spelar in till replokalshyra och musikutrustning och inte tjänar något själva på det ändå, bortsett från då att vi köper in bättre grejer vilket gör att vi behöver hyra mindre utrustning... Nu får vi sticka till en 50 lapp var istället.

Jaja, behövde skriva av mig lite, samt är nyfiken på hur ni hade hanterat situationen... Kan tilläggas att han som hanterade det hela från deras sida är en äldre herre, med ganska bra pondus, som mycket väl hade kunnat bli förbannad om man pressar för hårt och tyckt "Ni ska vara glada att ni får något över huvudtaget för 40 minuter!".

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1600 i diff (en hel alltså). Ni skulle ha gett honom lite "direkt provision" (en mindre andel av det ni fick) för att han var så snäll och anordnade konserten, under förutsättning att ni fick de pengarna som ni skulla ha. Det behöver inte vara pengar, det kan vara biobiljetter, matkuponger eller annat som fint som kan visa uppskattning med. När det gäller större organisation brukar denna metod fungera med det är ingen garanti att det fungerar i det här fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Se till att ha allt på papper så är det klappat och klart. Det går inte att lita på en djävel annnars. Våld och hot om detsamma är inte lönt för sextonhundra.

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)
Se till att ha allt på papper så är det klappat och klart. Det går inte att lita på en djävel annnars. Våld och hot om detsamma är inte lönt för sextonhundra.

Oftasts så brukar mitt band oxå ha allt skrivet innan giget då blir det inget tjafs efterråt.

Vi brukar skicka ett brev till arrangören ca 1-2 veckor innan giget där vi skriver hur mycket vi ska ha betalt och när vi skulle villja komma till stället för att rigga upp ljud o ljus. Sist i brevet så står det om dom har några invändningar så får dom höra av sig och det har fungerat fint hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett standardkontrakt där kostnader och gage är specade är alltid bra.

Man kan också bilda t.ex ett handelsbolag och sälja en "produktion" för att slippa att arrangören ska betala in skatt/arbetsgivaravgift. Momsreggar ni er också så kan ni ju dra momsen på prylarna ni köper in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Affärer är affärer!

Se till att dom håller sitt ord ... Dom är också affärs män och tänker ju kan vi pruta ner det så gör vi det! Va hårt men vänlig och argumentera emot direkt!

Vad skulle dom vilja ha för att arbeta med sitt jobb dom tidarna ni har jobbat? Går alltid hem!

Eller helt enkelt som nämnt tidigare: Ha alltid alla siffror på avtal!

Livet är hårt om man inte är självisk! Lycka till vid nästa gig!

/Från en hårt arbetande musiker som aldrig tar mindre än 1000:- efter alla omkostnader...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett muntligt avtal är lika mycket värt som ett skriftligt, problemet är bara att man ska kunna bevisa att motparten lämnat en accept.

Har varit med om liknande fall när jag lirat med bandet, de ska döden dö de gnidna arrangörerna. Sen finns det ju bra arrangörer också.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett standardkontrakt där kostnader och gage är specade är alltid bra.

Man kan också bilda t.ex ett handelsbolag och sälja en "produktion" för att slippa att arrangören ska betala in skatt/arbetsgivaravgift. Momsreggar ni er också så kan ni ju dra momsen på prylarna ni köper in.

En liten rättelse. Om det gäller coverband så går det som en "kulturupplevelse". Av just denna anledning är vårt band och HB momsbefriade av skattemyndigheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen, det är ju egentligen väldigt enkelt...

Saknar lite rutin på detta, då vi bara har haft 7 spelningar då vi har tagit betalt. Tidigare har vi haft ett 10 tal spelningar, men då har vi spelat mot mat samt att dom står för ljudanläggningen. Vi har två band, varav det vi brukar komma ut och spela med är ett supporterband (Det andra är ett hårdrocksband), så när vi spelar för supportrarna, och slipper dra dit en ljudanläggning, så är det bara kul att vara där =)

Men ett skriftligt avtal är ju väldigt enkelt att skriva, vet inte varför vi inte har tänkt på det innan. Ska sätta mig och skriva ihop en mall nu med en gång.

Kan för övrigt säga att detta är första gången vi har problem med arrangörerna. Och organisationen var väldigt trevlig och tillmötesgående under själva spelningen också, bortsett från han som bokade oss då, som inte ens var närvarande under själva spelningen 😄

Men från och med nu så blir det skriftligt. Och tycker någon att det är konstigt så är det ju väldigt lätt att förklara varför, även om jag tror att dom flesta arrangörer begriper det själva...

Känns bättre nu när man har fått smälta det hela litegrann iaf, och än en gång, tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med... Jag gjorde inte upp avtalet, det var en annan kille i bandet som gjorde. Och jag blev ganska ställd, ringde upp honom, och vi kom överens om att acceptera det och inte tjafsa om 1600 kr...

Jag fick pengar kontant och skrev ett kvitto, men vi har en förening och postgiro, så hade jag haft lite is i magen så hade jag sagt att detta får han diskutera med killen som gjorde upp avtalet från början vid senare tillfälle, samt att vi skickar en faktura.

Jag talade ju om att detta innebar att vi gick plus minus noll och att vi hade lagt ner en hel del arbete runt omkring. Jag vet inte hur dom hade reagerat om man skriftligen hade talat om vad vi har gjort, och även påpekat att vi har lagt ner i princip lika mycket tid (bortsett från lite förberedelser) som vi hade gjort om vi hade varit DJs också.. Nu blev det visserligen dötid, men vi var ju ändå tvungna att vara där eftersom ljudanläggningen var vår.

Så rent principiellt är det åt helvete, men just nu orkar jag inte tjafsa om det för 1600 kr. Det blir skriftligt som gäller framöver, och om inte dom uttryckligen ber om att betala kontant, så blir det även en specad faktura.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så rent principiellt är det åt helvete, men just nu orkar jag inte tjafsa om det för 1600 kr. Det blir skriftligt som gäller framöver, och om inte dom uttryckligen ber om att betala kontant, så blir det även en specad faktura.

Klart att du ska tjafsa! Jag hade blivit vansinnig om dom inte betalar enl. avtal. Mest handlar det ju om principer men vafan, om jag kommer o rycker 1600:- ur eran spelkassa så skulle det förmodligen bli ett jävla liv. Han har ju i stort sett gjort samma sak. Jag kan lova att 1600:- är mer för er än för arrangören. Nu när ni kör HB så är det ju bara att fakturera och kommer det inga pengar så gå vidare till inkasso.

Link to comment
Dela på andra sajter

@jonte:

jag tycker också att du skall tjafsa, eller att det är värt att tjafsa om, av anledningen att det är principen som räknas. det ni tar är ju inga pengar öht, för det första, och dessutom kan det ju inte vara ert problem att de tar ifrån er en av arbetsuppgifterna när förberedelser redan är gjorda. det är ju deras dåliga framförhållning som ni får lida för!

att få saker på pränt är bra, spara mejl och sådant. det som kan hända i vissa situationer är som min ljudtekniker berättade om stonefunkers som spelade på ett ställe i tyskland: när de kom efter spelningen för att inkassera sitt gage så samlade krogägaren alla sina vakter omkring sig och sa att nä, det där gaget gällde ju bara om det kom över 60 pers i publik. eftersom de skulle varit övermannade och ägaren var en lögnare så blev de helt enkelt utan gage!

tipset är alltså att lägga upp det för dig så att de inte KAN lura dig eller ändra sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vi har gjort (inte jag, men killen i bandet som ordnade spelningen) är att skicka ett mail där vi med blandade känslor tackar för spelningen.

Han påtalar arbetet vi har lagt ner och ställer frågan "Är inte muntliga avtal bindande för er?".

Det är trots allt så att vi har accepterat dealen på 2000 kr, så det är lite för sent att stå på sig nu. Men vi har tydligt markerat att vi är missnöjda. Troligtvis händer ingenting mer alls, men man kan ju alltid hoppas att dom tar åt sig och pyntar dom sista 1600 också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är trots allt så att vi har accepterat dealen på 2000 kr, så det är lite för sent att stå på sig nu.

Egentligen inte (rent juridiskt) men skitsamma; ni vill inte tjafsa, så gör inte det. Det blir ju också jobb på det redan dåligt betalda jobbet. Som alla skriver är det ju en bra idé att skriva ett avtal men var inte säker på att alla arrangörer vill det/är handlingskraftiga nog.

Vad jag dock inte förstår är varför ni själva skaffar utrustning och den biten, det borde väl vara upp till arrangören? Om arrangören sköter den biten så kan ni ju inte bli blåsta på samma vis heller, det värsta som kan hända då är att ni rev av några låtar och inte fick betalat för det.. mycket bättre än att ha burit prylar hela dagen obetalt.

Tycker jag. 🙂

Redigerat av sisältää
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi förlorade reseersättning när vi spelade på Eslövsfestivalen 2004 (japp, jag nämner namnet på evenmanget). Det var bestämmt att vi skulle få pengarna de följande dagarna vilket var 500kr. I två månader försökte vi få tag på arrangören men han svarade aldrig. Så vi skrev på våran hemsida att att han var en svindlare, med namn och allt. Hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han påtalar arbetet vi har lagt ner och ställer frågan "Är inte muntliga avtal bindande för er?".

Det finns ett gammalt slitet uttryck som säger att

"ett muntligt avtal är inte värt pappret det är skrivet på" 🙂

Jag skulle ta det som lär-pengar, en kort och ganska billig (1600:-) juridisk lektion i hur man lägger upp de pekuniära transaktionerna.

Man kan ta betalt i förskott.

Man kan bekräfta åtagandet där man specar vars och ens skyldigheter, båda skriver på. Då blir det lika mycket för arrangörens skull som er egen, och förmodligen inte svårt att få en underskrift. Du kan till och med göra en kryssmall innehållande alla förekommande aktiviteter före, under och efter en spelning.

Du kanske kan ta betalt på annat sätt? Organisationen ställer upp och gör reklam för er på er hemsida. De gör reklam för er på "sin" hemsida, personaltidning etc

Visst kan ni skriva ett mail/brev där ni förklarar era synpunkter, håll er isåfall jävligt kalla, inget gnäll eller övertoner, utan lugnt och sakligt.

Trist för er skull, men detta kanske räddar er från den framtida riktigt STORA blåsningen? However; lycka till!

/®offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

En bra idé för band som har regelbunda spelningar är att ansluta sig till Musikerförbundet. Där får ni hjälp med alla såda frågor & hjälp att hantera situationer som beskrivs i tråden.

Vid inställda gig o.s.v. så går i värsta fall Musikerförbundet in & ersätter musikerna via försäkringsavtalet.

Join the force!

Det kan defenetivt vara värt det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi förlorade reseersättning när vi spelade på Eslövsfestivalen 2004 (japp, jag nämner namnet på evenmanget). Det var bestämmt att vi skulle få pengarna de följande dagarna vilket var 500kr. I två månader försökte vi få tag på arrangören men han svarade aldrig. Så vi skrev på våran hemsida att att han var en svindlare, med namn och allt. Hehe.

Helt rätt, häng ut svinen åt gamarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...