Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

TÀnkte jag skulle dela med mig lite av hur jag upplevde min gitarr efter att jag hade skickat den till Guitarlabs i stockholm för en sÄ kallad PLEK:ning

Det första som slog mig va hur noga de va med hur jag ville ha mitt instrument sÄ det hela började med att de intervjuade mig osv. Sedan kom min bestÀllning av drop C med 0.10 strÀngar och en low action.

Detta va inga problem och nÀr jag plockade upp min gitarr igÄr sÄ bara infann sig ett stort leende. Gitarren jobbade Ät mig. Vad jag tÀnkte det hÀnde kÀndes det som. Rasslet va pÄ behaglig nivÄ och sustainen fanns fortfarande kvar Àven pÄ högsta banden. Intoneringen var perfekt och attacken va precis som jag ville ha den.

TidsmÀssigt tog det drygt en vecka. Men nu finns min gitarr sparad i deras databas och för en billigare peng sÄ kommer de sÀsongsjustera den. Detta Àr en service iaf jag kommer anvÀnda mig av. Ingen annan gitarrmekare kommer heller fÄ röra ming Àlskade gitarr lÀngre.

Visst va gitarren bra frÄn början, men nu va den anpassad efter mig.

Jag kan rekommendera alla att PLEK:a sin gitarr. Det kommer göra underverk för spelbarheten och kvalitén pÄ inspelningen.

Snabbt exempel pÄ en drop C, 0.10 strÀngar, PLEK:ad gitarr

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Har tÀnkt pÄ att lÀmna in min ESP Horizon för plekning. Behöver ju bara Äka dit med den och inte skicka. Behöver fÄ ned strÀnghöjden lite mera och det gör det ju sÄ mycket mera lÀttspelat. Testade en Zack Wylde Gibson i butik som var plekad och oj va lÀttspelad den var.

Postat

Ja, det Àr verkligen ett nytt instrument man fÄr. Min PRS va inte ens sÄhÀr skön nÀr den var ny.

MVH

Anders

Postat

Har, Àven jag, mycket bra erfarenhet av guitarlabs plekning.

LÀt dom gÄ loss pÄ en tele och en strata och resultatet var mycket bra.

De var dessutom vÀldigt trevliga och justerade gitarrerna exakt efter mina önskemÄl.

VÀl vÀrt pengarna!

Postat (redigerat)

Jag blev tyvÀrr inte sÄ jÀtteimpad av resultatet.

Fantastisk trevlig och proffsig personal och som sagt noggranna med att det skulle bli "rÀtt".

Det jag upplevde som bra med plekningen Àr att gitarren stÀmmer bÀttre över hela halsen.

BarrĂ©-ackord högt upp/lĂ„ngt ned lĂ„ter bra. 🙂

Kan inte pÄstÄ att den blev mer lÀttspelad Àn den ursrpungligen var, men jag Ängrar ÀndÄ inte plekningen. Tycker dock inte resultatet motsvarar priset.

Edit: Ordmiss

Redigerat av BluesBoy
Postat (redigerat)

Byter de bandstavarna innan slipningen? Om radiusen blir proggresiv blir vÀl annars resultatet att bandstavarna blir olika höga pÄ olika stÀllen pÄ greppbrÀdan?

Eller tar man bort banden helt och fixar kurvan pÄ sjÀlva greppbrÀdan först, och sÀtter dit nya frets sen?

Edit: BÄde Gibson o Fender har vÀl gitarrer som Àr gjorda sÄ dÀr redan frÄn början?

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Byter de bandstavarna innan slipningen? Om radiusen blir proggresiv blir vÀl annars resultatet att bandstavarna blir olika höga pÄ olika stÀllen pÄ greppbrÀdan?

Eller tar man bort banden helt och fixar kurvan pÄ sjÀlva greppbrÀdan först, och sÀtter dit nya frets sen?

Edit: BÄde Gibson o Fender har vÀl gitarrer som Àr gjorda sÄ dÀr redan frÄn början?

Man kan göra lite som man vill. De kan byta band dÀr och slipa om greppbrÀdor men det ingÄr inte i grundpriset.

Vill man ha progressiv eller "compound" radie med befintliga band gÀller det ju att ha rejÀla band att utgÄ ifrÄn men dÄ blir det ju lite ojÀmn höjd pÄ banden.

Jag vet att Ätminstone Gibson plekar sina gitarrer frÄn fabrik numera, iaf de lite dyrare modellerna men man gÄr ju miste om den personliga justeringen dÄ. Hur som helst Àr det ju trevligt att veta att banden Àr jÀmna pÄ gitarren nÀr man köper den.

SjÀlvklart beror hur man upplever resultatet av att pleka sin gitarr pÄ hur dÄligt justerad/slipad den var frÄn början och hur noga man Àr med strÀnghöjd mm.

Jag Àr sjÀlv hyfsat petig men den största anledning till att jag valde plek var för att bÄde min strata och tele Àr byggda av warmoth-delar med compound radius "frÄn fabrik" och det Àr inte sÄ mÄnga gitarrtekniker som kÀnner sig hemma med det.

Postat

Jag tycker min tele Àr sÄ lÀttspelad att jag har svÄrt att tÀnka mig den Ànnu bÀttre. Jag töjer precis hela tiden sÄ det blir som en kontinuerlig bandslip, i alla fall under de fyra tunnaste strÀngarna. Om mina medium jumbo band skulle bli tunnare pÄ vissa stÀllen skulle jag nog irritera mig enormt pÄ det...

Postat

Kan nog rekommendera att man iaf testar Àven om man kan tycka ens instrument Àr vÀljusterat, vilket jag tyckte om min PRS. Den va ju grymt skön frÄn början, men nu togs den upp ett steg till. SmÄ detaljer men bidrar till en helhet som tar mig som gitarrist en nivÄ upp till.

MVH

Anders

Postat

Kan du sĂ€ga vilka tvĂ„ radiusar det gĂ„r emellan? Det borde ju vara tvĂ„ ytterligheter... Är halsen rundare mot sadelhĂ„llet och plattare ner mot kroppen?

För mig som bara har enda grej jag Àr bra pÄ, nÀmligen att töja hela tiden, för mig vore det superirriterande om banden vore lÀgre Àn de medium jumbo de Àr nÄgonstans under de fyra tunnaste strÀngarna. DÄ skulle jag nog tom anse att gitarren vore helt förstörd.

Är inte de flesta Gibsonbanden bara aningen lĂ€gre i banden Ă€n en fender med medium jumbo? Det gillar jag inte alls. Ännu vĂ€rre Ă€r Fender med vintage band. Urk!

Postat

skummade igenom men öh... exakt vad gör man nÀr man plekar?

Det Àr en maskin som stÀller in din gitarr för bÀsta prestanda efter dina önskemÄl kan man kortfattat sÀga. för mer info rekommenderar jag filmerna pÄ youtube om du Àr mer intresserad av vad maskinen egentligen gör.

MVH

Anders

Postat

Hm, sÄg intressant ut. I nulÀget upplever jag dock inte att nÄgon av mina gitarrer inte i behov av nÄgon PLEK:ning men kanske i framtiden...

Bra tips though, Giz 🙂

VĂ€nligen,

CHAE

Die Hard (oregistrerad)
Postat

SmÄ detaljer som att banden blir lÀgre Àr inget man bara testar.

Det Àr bara att testa spela pÄ en som blivit plekad. Om du fÄr möjlighet dvs.

Postat

Kan bara hÄlla med Die Hard. FÄr du nÄgonsin möjlighet att provspela en PLEKad gitarr sÄ passa pÄ.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

DrÀller inte av dem hÀr precis. Men det finns ju nya Fender o Gibson med proggresiv radius.

Antar att de Àr plattare ju nÀrmare kroppen man kommer?

Om man ska slipa om befintliga band sÄ radiusen verkligen blir planare nertill, det kan man ju knappast göra utan att ta bort en del av materialet pÄ bandstavarnas mitt, mer och mer nerÄt halsinfÀstningen till.

Redigerat av Guitar Nilsson
  • 3 mĂ„nader senare...
Die Hard (oregistrerad)
Postat

SĂ„dĂ€r dĂ„ har jag lĂ€mnat in min gura för plekning. 🙂

Postat

SĂ„dĂ€r dĂ„ har jag lĂ€mnat in min gura för plekning. 🙂

BerĂ€tta gĂ€rna vad du tycker om resultatet. 🙂

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Återkommer om ca tvĂ„ veckor, som det skulle ta för att de har fler guror att jobba med just nu, med mina Ă„sikter.

• 2 veckor senare...
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Nej. Ringde igĂ„r och frĂ„gade om den var klar och var i sĂ„na fall redo hĂ€mta den idag men de hade nyligen börjat med min sĂ„ fĂ„r vĂ€nta till nĂ€sta vecka. 😐

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.