Jump to content
Annons

Mina verktygs och adressfält försvann...


Florian le Sage

Recommended Posts

Hej på er datorkunniga, nu har jag skaffat en laptop HP probook 4520s win 7 home 64 och lyckats knappa bort mina adress+verktygsfält osv, undrar hur man får tillbaks dom???

Firefox visas i helbild och när man drar muspekaren i toppen synns själva flikmenyn men allt annat försvann...hur gör man här???

Samtidigt undrar jag om man kan eller bör ta bort en massa jox som HP har installerat såsom säkerhetsprogram osv, den är seg i uppstarten tycker jag pga av dessa grejor, när man väl surfar går det undan, vad bör man ta bort eller optimer för att ha den till några få spårs inspelning mobilt???

Laptop newbie :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Högerklicka uppe på menyraden, så får du upp diverse som kan bockas för.

Annars gå upp på Visa-menyn, så får du också upp det.

EDIT: jag var tydligen lite för seg på avtryckaren denna gången... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Deras extraprogram vet jag inte vad det är, så det är svårt att säga.

Du kan stänga av AIR, så känns det i alla fall lite kvickare.

Sedan är det nog inte fel att optimera för bakgrundstjänster, precis som det alltid har varit - men eftersom jag inte har dragit igång med W7 ännu, så vet jag inte hur det ser ut där...

Stäng av alla energisparprylar. Avaktivera nätverkskortet. Stäng av virusdödare och annat krafs som ligger i bakgrunden och bråkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu tittat i den här datorn och på filsystem står det:

c: NTFS 230 GB ledigt 196 GB primär part. systemstart växl.fil krashdump

e: fat32 HP Tools 2 GB ledigt 1.55 GB primär part.

res. av systemet NTFS 100 MB primär part. system aktiv

??? blandade partitioneringar huuuh, ska man inte bara köra med NTFS vad gör jag???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att E-partitionen är för Recovery Manager (eller vad det kallas för); om du vill blåsa datorn och börja om på nytt så ligger nog drivisar, applikationer osv där.

Vill du kunna fabriksåterställa datorn, tror jag att du borde låta den partitionen vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller avstängning av onödig programvara görs det antingen enklast i någon inställningsmeny i programmet självt, där man nekar startup vid uppstart så att säga. Själv går jag bara in i kör->msconfig->autostart och går igenom listan för att avbocka de program jag vill ha permanent nedstängda. Har även kluddat mer tjänster/services, men det är mindre nödigt.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Ladda hem AVG-tuneUp, funkade skitbra på min gamla dator. Det går att göra mycket mer än man tror. Nu flyter den som en klocka.

Edit: flyter?

Det finns AVG instllerat redan, kanske inte tuneup men antivirus etc + windows brandvägg + möjligen mcafee, kan man inte bara skita i windows väggen, macafee ska jag avinstallera om jag ser add de är igång, sedan föredrar jag avast frmför avg tycker det segar ner datorn mindre...

När jag väl skall ha datorn till mobil inspelning kommer jag ju avaktivera antivirus etc för då är den bara tänkt att jobba i den applikationen och ingen surf etc.

Tllsist och igen, det här med Fat32 och NTSF system tillsammans, kan väl inte vara någon höjdare, är det bättre att blåsa om denna laptop och optimera den eller???

Link to comment
Dela på andra sajter

Tllsist och igen, det här med Fat32 och NTSF system tillsammans, kan väl inte vara någon höjdare, är det bättre att blåsa om denna laptop och optimera den eller???

Nej Florian, har du redan förträngt den gamla datorn med dess dubbla installationer av operativsystem? En ominstallation gör varken från eller till. O pilla inte på recoverypartitionen..... den e aja baja. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag har inte förträngt den haha, dessutom var det sufrburken inte min musikdator men en renblåsning av denna laptop borde ju gå att fixa för att få det enhetligt eller är det dumt?

Jag tycker det låter mysko att ha båda system på en dator som skall användas för lätt inspelning dvs 3-4 kanaler i kyrkor etc dock ej produktion & mixning vilket jag kommer göra efteråt i den stationära!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt... ge f*n i recoverypartitionen, om du e o micklar i den så kommer det att straffa sig den dan du behöver/måste göra en fabriksåterställning av datorn. Om det är en ny dator du köpt så råder jag dej dessutom att bränna ner recovery-dvd. detta för att gadera sig mot ev hårddiskkrasch. Sen e det ju att rekomendera att köra en diskdefragmentering lite då och då. Det brukar hjälpa till att hålla hastigheten på datorn uppe.

Nu låter du bli o försöka att laga ngt som inte e sönder... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att du behöver bry dig om FAT32-partitionen så mycket, eftersom det är Recovery-prylar.

NTFS eller FAT32 har nog ingen som helst betydelse specifikt för musiksammanhang, men jag tar inte gift på mitt uttalande. 😉

Men som sagt, att du har en FAT32-partition för dina Recoverydata behöver du inte ligga sömnlös över. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...