Jump to content
Annons

Shure SM58, inte rätt för mig? tips?


sweip

Recommended Posts

En av våra medlemmar i bandet hade redan allt vi behövde för att kunna börja repa. Jag står som sångare och det jag kört med är en Samson Mic, tror beteckningen är S2. Problem med rundning, sången drunknar lite i övriga ljudet och jag får ta i ganska mycket. Ganska skrikig sång ska det ändå vara på en del partier och det är blandad Metal vi spelar.

Snubblade över en Shure SM58 nästan gratis. Perfekt! Men vart tog ljudet vägen? Det kändes som att ropa rätt in i en madrass och hur jag än justerade mixerbordet och styrkan på slutsteget så var det fortfarande som att ropa rätt in i ljudisolering.

Det jag behöver och vill ha är någonting som hjälper mig att höja mig över övriga musiker så sången hörs utan att jag behöver ta i för kung och fosterland och som dessutom tillåter svagare sångpartier.

Några tips? Läsa recensioner ger väldigt lite när jag inte vet vad jag ska jämföra med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Även om det förhoppningsvis finns mikrofoner som funkar bättre än din nuvarande är det långt ifrån säkert att det kommer lösa situationen.

På din beskrivning låter det som att ni behöver se över mer än bara mikrofonerna. Till att börja med, vilka nivåer repar ni på?

Visst är det skoj att dra på lite men det har sina begränsningar och till och med risker. Till att börja med så är stark ljudnivå förlåtande. Energin i ljudet gör att man tänker mindre på tajthet och sväng. Det låter mycket, alltså är det bra!

Dessutom blir det lätt obalans i ljdubilden. Säg att gitarristen har en 100 W rörstärkare, bassisten en 50 W transistorcombo och sångaren använder en enkel sånganläggning. Vilken kroknar först? Antagligen sånganläggningen. Den är dessutom betydligt mer rundgångskänslig än gitarr- och basförstärkare. Så även om den är kraftfull och har ett bra ljud kommer man till slut fram till den gräns då det inte går att dra på mer utan att det rundar.

En budget-sånganläggning som dessutom inte är optimalt riggad/placerad i repan gör kampen om att tränga igenom ljudväggen än mer ojämn.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Joachime. Se över ljudnivån generellt och spela inte för högt när ni repar - för då kommer Tinnitus som ett brev på Posten senare. Att ha ett häftigt ljudtryck är aldrig värt plågsamma problem med hörseln resten av livet... Öronproppar är bra för att dämpa det värsta när trummisen öser på för mycket.

Angående mikrofon, så låter exempelvis Beta58 betydligt trevligare än SM58 (tycker jag i alla fall) - och är dessutom hyperkardioid istället för vanlig kardioid, så den kan fungera bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra och sant skrivet av föregående.

Jag funderar dessutom på om inte SM58 kan vara trasig om den låter sämre än Samsonen? Så usla är de inte...

En ny SM58 skulle jag ändå aldrig köpa, leta upp en BETA58 i stället, de är skitbra livemickar, de används ofta i tv-shower oxå, även om det troligtvis finns mkt dyrare mickar att välja på i skåpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk att det är den grejen jag minns mest av mitt spelande som ung...detta jävla ljudkrig bland gitarrister och basister.

Det fick mig att köpa mitt Ludwigset med 26"-kagge...vad hände, jodå basisten drar upp volymen lite till, gud nåt så tragiskt!

Nu kommer jag inte ihåg riktigt hur uppsättningen ska vara men det ska väl visst vara en fördel om man placerar in bas kontra gitarrlådor på ett visst sätt i replokalen. Det där bör nån ljudkille här på forumet kunna (ex, inte basriggen i hörnet för då växer det ljudet etc!?)

Tror att vi hade en sångare, för det var nån kille som stod och sög på nån svart sak!? 🤪

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack

Mycket att tänka på helt klart. Att säga att vi ärproffs är ju att ta i. Och det kan nog vara så att det är för klent pa jämfört med övriga utrustningen. Men faktum kvarstår att sm58 levererar mindre mängd ljud än Samson micen.

Fick ett tips om att reglera nivåerna på bas och diskant på mixerbordet för att minska tendensen till rundgång.

Nåja. När miljonkontraktet är på plats så har vi råd att anlita någon som sköter det åt oss 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar gitarristerna o de andra på en vettig nivå är det ingen konst alls att få bra sångljud utan rundgångstendenser. Men det är just det att hålla ner ljudet. Och att få trummisen att spela någorlunda tyst utan att börja sacka, det är det svåraste...

Men det går att lära sig. Det känns jobbigt först, men när man kan det vill man inte spela med i band som repar på normal 70-talsvolym. Det är åt h.-e för starkt.

Neil Young spelar på en gammal 10 watts combo när han spelar de mest vråliga låtarna. Så 10 watt räcker jorden runt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.