Jump to content
Annons

Monitorer med rejäl bas sökes (ej subwoofer).


Björn

Recommended Posts

Jag har sneglat på Adam s3x-h tex.

Adam a7 var alldeles för lite bas för den typ av musik jag gör.

Jag vill ha ett par redig som jag kan köra med framöver,

nu har jag ett par event 20/20aktiva. dom har grymt mycket bas men väl mkt hängmatte känsla.

Vad säger ni gott folk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör med ADAM S3X-V och de har absolut tillräckligt med bas, tycker jag. S3X-H har ännu mer resurser i botten tack vare dubbla baselement och dubbla slutsteg till dem, så de kan förstås ge ännu mer, men kostar också en slant extra...

Är för övrigt inte så glad för horisontellt placerade monitorer, eftersom de kan ge en lite felaktig stereobild om man sitter för nära - men har man dem lite längre bort så är det förstås inget problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alternativ lyssning till ett par små aktiva monitorer kanske de här Cervin Vega vore nåt nåt för den som sysslar med reggae. De går ner till 28 hz.

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/cerwin-vega_ve-12f_hogtalare_svart.htm

En NAD eller Denon förstärkare går att hitta på Blocket. Med så här baskraftiga lådor kanske det är lättare att göra sig en uppfattning om hur en basfläskig mix kommer att göra sig på ett dansgolv. Men man kanske måste ha ett par mer normala små studiomonitorer för att höra mer noggrant vad som händer i de högre registren.

Jag har en Prodipe sub som jag är glad för, utan den vore det omöjligt att fatta vad som händer i ljupbasen, men jag skulle mkt hellre ha några stora passiva eller aktiva lådor som klarade samma bas. Jag tycker inte alls om att ha basen under skrivbordet. Det sägs ju att man kan ha subben vart som helst, de frekvenserna sprider sig åt alla håll, men jag tycker det bara stämmer till viss del. Flyttar jag mig nån meter bakåt på stolen blir basljudet rejält annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...