Jump to content
Annons

vilket ljudkort ska man ha det ska vara 8 ingångar och usb eller fire wire


Brinken

Recommended Posts

Tja ska köpa mig ett nytt ljudkort snart hade jag tänkte. JAg vet inte riktgit vad jag ska ha, jag ska spela in trummor med det så jag behöver ha 8 ingångar sen så ska det vara utag så man koppla in monitorer i det. och det ska vara fire wire eller usb.

har funderat på doma:

http://www.thomann.d...ck_ultra_8r.htm

eller

http://www.thomann.d...dio_project.htm

Kom flag med andra kort om ni inte tycker dom är något bra. Jag vill helst inte att det ska kosta mycket över 3000kr 🙂

Redigerat av Brinken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vad är det som är så dåligt med m-audio kortet? efter som du skulle valt presonus kortet 🙂?

Min erfarenhet av de M-audiokorten: Preamparna spökar, dör och återuppstar i omgångar.

Själv hade jag tittat närmre på Phonic Firefly 808 Universal, ett interface med både USB och firewire, 8 mikpreamps med combo XLR/telekontakter (varav två är anpassade instrumentingångar) och ADAT in/ut, vilket gör att du med ett ADAT-preamp kan bygga ut ditt kort till hela 16 ingångar. Kostar 3500.

Ett annat äldre kort i prisklassen är Tascam US-1800. Åtta mikpreamps, två instrument/linepreamps och fyra lineingångar. För 3200 får det jobbet gjort, men spelar man in med många kanaler så kan det säga ifrån, vilket inte är så kul när man kör ett helt band live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inga bra erfarenheter av M-Audio överhuvudtaget. Skitgrejer. Dåliga drivrutiner. Kassa ADHD-omvandlare ...som jag kallar det. Haft tre ljudkort från dom och det är inte bättre än soundblaster. Presonus har jag knappt hört, men vet folk som har och diggar det...

Kolla om du inte kan hitta nåt bättre på begagnatmarknaden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Haft M-audio-kort jag med och har också dåliga erfarenheter. Drivrutinerna var bara skit. Asio hoppade ur för jämnan. Rekommenderar verkligen inte dem. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

M-Audio Delta 1010 och 44 funkar bra och har alltid gjort även i en snålmac men dom är ju inte usb eller fw utan pci. En kombo med allt i ett får man ju för sig att då snålar man in på nåt så det kanske kan vara idé att kolla på ljudkort och preamps separat i första hand och sen på tillverkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Presonus Firestudio Project som har jag funderat på att sälja, har ett rack till det också med 2UI. Köpte det iår i februari-april någon gång.

Kortet fungerar jättebra, men det är så stort! Riktigt jobbigt att dra med det till spelningar och stå i en kvart och organisera för att allt ska få rum i bilen.

Rekommenderar i alla fall Firestudio Project, den enda nackdelen jag kan komma på är just storleken.

Thomann's pris är väl i alla fall bland det billigaste man hittar nytt. Skulle nog inte släppa mitt för under 3000 (+700 med rack, racket kostade 1000 kr nytt) kr, kanske lite billigare mot avhämtning men helst av allt skulle jag vilja försöka få någon kompis köpa det för 2500 så att det finns att låna när man ska spela in demotrummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haft M-audio-kort jag med och har också dåliga erfarenheter. Drivrutinerna var bara skit. Asio hoppade ur för jämnan. Rekommenderar verkligen inte dem. 😏

okej bra att du säger det iallafall 🙂

Har inga bra erfarenheter av M-Audio överhuvudtaget. Skitgrejer. Dåliga drivrutiner. Kassa ADHD-omvandlare ...som jag kallar det. Haft tre ljudkort från dom och det är inte bättre än soundblaster. Presonus har jag knappt hört, men vet folk som har och diggar det...

Kolla om du inte kan hitta nåt bättre på begagnatmarknaden...

okej

Ingen dåligt med M-Audio kortet som jag känner till utan det handlar snarare om mitt förtroende för Presonus som bra tillverkare av ljudkort och preamps.

har med hört att Presouns ska vara bra. Men det är så att jag ska ¨få låna en mac dator efter sommaren tror jag det bli och det hade vart bra om jag kunde koppla in ljukortet med datorn och antingen blir det en air eller en pro, och om det bli air så har den ingen fire wire eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av de M-audiokorten: Preamparna spökar, dör och återuppstar i omgångar.

Själv hade jag tittat närmre på Phonic Firefly 808 Universal, ett interface med både USB och firewire, 8 mikpreamps med combo XLR/telekontakter (varav två är anpassade instrumentingångar) och ADAT in/ut, vilket gör att du med ett ADAT-preamp kan bygga ut ditt kort till hela 16 ingångar. Kostar 3500.

Ett annat äldre kort i prisklassen är Tascam US-1800. Åtta mikpreamps, två instrument/linepreamps och fyra lineingångar. För 3200 får det jobbet gjort, men spelar man in med många kanaler så kan det säga ifrån, vilket inte är så kul när man kör ett helt band live.

Det ser rätt intresant ut. Det är det jag kommer ju andvända 8 XLR ingånar och två av dom kommer vara fantom matning på så det kanske blir för mycket för det kortet eller vad tror du?
Link to comment
Dela på andra sajter

Av de du lagt fram hade jag valt Presonuskortet.

Vill du ta steget upp så kolla på Focusrite Saffire Pro 40 eller MOTU 8 Pre.

Håller med engineer, Focusrite Saffire Pro 40 är ett riktigt bra ljudkort för pengarna:

http://www.ordermusi...e/saffire-pro40

Dock så spräcker det ju budgeten något men det kanske går att tänja lite till på den..

Plusettor på er!

Har haft mitt Pro 40 i >4 år år och det har aldrig någonsin knasat 🙂 Det är helstabilt och preampsen är tystare än bomull.

Men visst, som stegarn säger så spräcker det ju budgeten men å andra sidan är det ju en investering av rang så att skramla ihop några extra slantar är det helt klart värt, imo 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

har med hört att Presouns ska vara bra. Men det är så att jag ska ¨få låna en mac dator efter sommaren tror jag det bli och det hade vart bra om jag kunde koppla in ljukortet med datorn och antingen blir det en air eller en pro, och om det bli air så har den ingen fire wire eller?

Helt rätt. Ingen Firewire i en MacBook Air. Men det ryktas om Thunderbolt till Firewire-adaptrar så du kan plugga in ett Firewire-ljudkort i en Thunderbolt-kontakt. Fast det lär ju inte vara gratis heller.....

http://www.sonnettech.com/news/pr2011/pr041111_thunderbolt.html

Kolla efter Allegro™ FW800 Thunderbolt™ Adapter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...