Jump to content
Annons

nybörjare ber ödmjukt om hjälp


matte420

Recommended Posts

Hej! Jag kanske postar detta i fel tråd, och om så är fallet ber jag om ursäkt.

Saken är iaf som detta: Jag fibblar runt lite i Fruityloops och försöker göra lite sköna reggae rythmer.

Börjar lite smått få klämm på det, lite av grunderna iaf. Skulle ni rekomendera ett annat program?

Jag är sugen på att skaffa midisynth, är det bra att ha och gör det något lättare?

Ljudkort? mic? Känns som jag inte har en aning om hur jag går vidare i produktionen så att säga.

Snälla hjälp mej att göra det 🙂 Med vänlig hälsning, Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej! Jag kanske postar detta i fel tråd, och om så är fallet ber jag om ursäkt.

Saken är iaf som detta: Jag fibblar runt lite i Fruityloops och försöker göra lite sköna reggae rythmer.

Börjar lite smått få klämm på det, lite av grunderna iaf. Skulle ni rekomendera ett annat program?

Jag är sugen på att skaffa midisynth, är det bra att ha och gör det något lättare?

Ljudkort? mic? Känns som jag inte har en aning om hur jag går vidare i produktionen så att säga.

Snälla hjälp mej att göra det 🙂 Med vänlig hälsning, Mattias

Jag skulle rekommendera Logic Pro 9. Finns massa sköna synther och samplingar att använda! Ett väldigt lätt program att förstå sig på 🙂 Ljudkort kan du köpa ett simpelt eftersom du inte ska spela in gitarr eller mick. har du inte mac så fortsätt med FL, de är bra för sån typ av musik (har jag hört). Annars kan du testa cubase! Väldigt användarvänligt! Tror de finns demos att ladda ner.

Midi-synth ska du absolut köpa! Jag använder det till allt som inte är gitarr, sång och bas. Spelar trummor, lägger stråkar, effecter mm. Mycket snabbare och smidigare än att sitta och programera midi med mus och tangentbord IMO. Men då gäller de ju att du kan keyboard haha ^^ Det kunde iof inte jag, men jag lärde mig fort 🙂

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja rekommendera denna vid programmering av trummor... Ger mycket bättre feeling än en keyboard! Om man nu inte har råd/plats med ett miditrumset...

http://www.thomann.de/se/alesis_performance_pad.htm?sid=e34782b9a532f4de237cc371521a0d88

Redigerat av cwc
Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inget nytt program. Kan du FL så är det ganska mycket värt. Då kan du fokusera på musiken istället. Midiklaviatur ska du dock skaffa så du kan spela in melodier, rytmer osv. Jag tror inte att du behöver ett ljudkort så länge du bara jobbar med mjukvara. Däremot en mick (finns mickar med usb till datorn). Att spela in lite shaker, tamburin, hihat m m kan göra underverk för ett beat som känns lite för stelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...