Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jo, sÄ hÀr Àr det. Jag har en liten(till viss del mobil) hemmastudio för att göra bÄde skisser och lite större produktioner (har spelat in tvÄ fullÀngdare). Nu har jag fÄtt lite pengar över och tÀnkte investera dem i studion. Men nu stÄr jag lite handfallen och vet inte vad jag ska köpa. Lyxproblem.. Men jag tÀnkte höra vad ni tycker Àr viktigast och vad ni skulle lÀgga pengar pÄ? TyvÀrr, rör vi oss fortfarande i budget-land, sÄ inget extravagant.

Det jag har nu:

Laptop (ny, kör Cubase)

Motu Traveller

Hörlursmixer

Sennheiser HD200

Stereopar Röde NT5 (dock trasiga just nu, buhu..)

Stereopar JJLabs BMC3

Stormembrans JJLabs (Ă€ldre variant)

Och sÄ instrument sÄklart, ett helt gÀng olika samt trummor i annan lokal.

Nord Electro 3

Midikeyboard med styrning.

Lite olika pluggar och nÄgon waves bundle. Minns inte vilken.

Det jag spontant tÀnker att jag borde/skulle kunna lÀgga pengar pÄ Àr:

Ett par bra mixningshörlurar (KÀnner att jag inte riktigt fÄr till det i mina nuvarnade Sennheiserlurar)

Ett par hyffsade monitorer (Vet inte om jag ska prioritera detta. Hur viktigt tycker ni det Àr? Borde jag lÀgga pengar pÄ ett par bÀttre lurar?)

En bra mic (de jag har Àr ju ok, men ingen som Àr superbra. AlltsÄ jag Àr nöjd med dem men förstÄr kanske inte vad jag saknar)

Funderar ocksÄ pÄ en sÄn hÀr om jag vill anvÀnda fler Àn fyra preamps: http://www.thomann.de/se/behringer_ultragain_pro8_digital_ada8000.htm

Hur skulle ni prioritera inköpen?

Finns det nÄgot annat ni tycker Àr sjÀlvklart? Externa effekter?

Tack pÄ förhand!

Annons
Postat

Enligt mig bör du helt klart prioritera monitorer före lurar. Det beror pÄ vilken miljö du Àr i men i 9 fall av 10 fÄr du till bÀttre mixar med monitorer.

Postat

Skön uppsÀttning.

Det jag skulle se över Àr monitorer, skaffa ett par riktigt schysta sÄ har du riktigt schysta förutsÀttning för att kunna prodda nice.

DĂ€refter hade du ju kunnat, anting sjĂ€lv eller med hjĂ€lp av ett proffs, akustiskbehandla lite sĂ„ att förutsĂ€ttningarna för inspelning blir fantastiskt trevliga 🙂

Postat

Monitorer sÀger ni.. Hmm. AlltsÄ jag sitter hemma i mitt vardagsrum (som jag Àven sover i) sÄ att akustikbehandla blir nog svÄrt. Har tvÄ barn ocksÄ sÄ jag arbetar ofta med musiken nÀr de lagt sig. Och eftersom jag bor i en tvÄa sÄ kan jag inte dra pÄ nÄgon volym att tala om efter lÀggdags. Knepigt, knepigt.

Spelade in förra i lokalen som jag har. Det Ă€r en replokal egentligen men jag anvĂ€nder den som inspelningsrum. Har tillgĂ„ng till trummor dĂ€r. HĂ€r Ă€r ett exempel om ni vill lyssna: Juni JĂ€rvi – I Love You A Bit More For Everyday That Passes

Postat

Focusrite har ju "VRM Box" som man har till lurarna. Den ska simulera olika kĂ€nda monitorer och högtalare i 3 olika sorters rum. Hur bra den fungerar vet jag dock inte 🙂

Postat

everlastingrecords: Aha, dÄ har du sÄklart lite trÄkigare förutsÀttningar för monitorer. Jag vet inte, men isÄfall hade jag skaffat mig ett par riktigt tunga studiohörlurar i prisklass 2000-3000. DÄ lÀr du fÄ bra skit.

Annars kan du ju ta och preprodda i lurarna, sen har du dina monitorer i din lokal. SÄ drar du dit och finslipar basfrekvenser osv nÀr du börjar bli klar. Men, det kanske blir lite sega moment?

Postat

InstÀmmer. Med sÄdana förutsÀttningar Àr det nog lÀmpligast att köra med ett par riktigt bra öppna lurar. Mina favortier Àr Ultrasone Pro2900 (eftersom deras Pro2500 inte tillverkas lÀngre). Det gÄr att göra bra mixar med dem, Àven om jag föredrar monitorer, som de flesta andra...

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Har du ingen bra akustik Àr det totalt onödigt slÀng ut pengar pÄ dyra monitorer. Det kommer inte att hjÀlpa dig.

Enligt mig bör du helt klart prioritera monitorer före lurar. Det beror pÄ vilken miljö du Àr i men i 9 fall av 10 fÄr du till bÀttre mixar med monitorer.

hejhop sicket strunt.

Postat

Tack för alla svar hittills!

Ja, det lutar mot att jag lÀgger ner tanken pÄ monitorer ett tag och gör som jag gjort hittills, dvs mixar hemma i lurar och referenslyssnar i högtalare/monitorer pÄ andra stÀllen.

SÄ, nu lutar det mot att köpa ett par bÀttre (öppna) lurar och ev. en lite bÀttre mikrofon. Lutar mot att det blir en Shure KSM27 och ett par Ultrasone-lurar. FÄr se i vilken prisklass det blir bara.

Postat

Köp ett par riktigt bra lurar, typ Ultrasones dyrare PRO2900.

Mikar Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga eftersom vi inte vet vilka instrument du spelar in, var du spelar in och vilket sound du efterstrĂ€var 🙂

Postat

NÀr det gÀller miken sÄ Àr jag nog ute efter en lite bÀttre allroundmik. De jag har nu Àr vÀl Àven de allroundmikar men de ligger i den nedre priklassen.

Jag spelar in popmusik, bÄde lugnare singer/songwriter-aktigt och mer uptempo. Det jag har spelat in/brukar spela in (i nÄgon slags ordning ofta -> mer sÀllan): sÄng, piano, ak.gitarr, elgitarr och bas (men jag linar oftast), trummor, andra strÀnginstrument (autoharpa, ukulele, mandolin etc.), percussioninstrument (shakes, Àgg, claves, osv. Mer sÀllan congas, timapni osv.), strÄkinstrument, blÄsinstrument (trumpet, saxofon, trombon, valthorn).

Postat (redigerat)

Jag vet inte vilken volym gubbsen hÀr mixar pÄ, men jag skulle ocksÄ sÀga monitorer.

SjÀlv mixar jag pÄ en sÄn lÄg nivÄ att rummet ÀndÄ inte pÄverkar tillrÀckligt mycket för att kunna stÀlla till problem.

Och eventuella brister i akustiken kan man vÀl lÀra sig, genom att lyssna pÄ mycket referensmaterial som man "vet" hur det lÄter osv.

Redigerat av mietek
Postat

Och eventuella brister i akustiken kan man vÀl lÀra sig, genom att lyssna pÄ mycket referensmaterial som man "vet" hur det lÄter osv.

Iofs sant, man kan lÀra in sig pÄ bÄde högtalare och rumsklang men det tar sin tid. Och TS vill sÀkert referenslyssna pÄ fler stÀllen ÀndÄ.
Postat

Som det verkar nu sÄ köper jag den dÀr Shuremiken (tillsammans med min bror, bra grej!) och sÄ fÄr det bli ett par hörlurar ocksÄ. Ju mer jag tÀnker pÄ det desto mer ovÀrt kÀnns det med monitorer. Speciellt dÄ mitt rum tenderar att förstÀrkare vissa frekvenser pÄ ett alldeles oönskat sÀtt. Arbetet och pengarna för att justera det kÀnns inte vÀrt.

Tack för all input!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.