Jump to content
Annons

Musiktermer: plugins, syntar och VSTs?


Gäst

Recommended Posts

Detta är väl så lätt att det blir svårt, men det finns ett par musiktermer som jag inte riktigt förstått.

Vad definierar egentligen en plugin? Det är något som man kan använda för att förändrar ljudet och dess form. Men är t.ex. 3xOSC en plugin isåfall? Man har ju inget "ursprungligt" ljud att förändra?

Vad skiljer en "channel" från en plugin?

Räknas VST som en plugin eller som ett eget instrument? Det heter ju VST-plugin men även där finns inget "ursprungsligt" ljud? Vad är det egentligen och varför är många kritiska till att man använder VSTs? Räknas 3xOSC som en VST? (enligt flera youtubevideor...)

Vad menar man när man pratar om en synt? är det samma sak som keyboard, enda skillnaden är att man kan manipulera ljuden på egen hand med synten? En keyboard har ju redan förinstallerade ljud som ej går att förändra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ett keyboard kan vara helt utan ljud också. 😉
Njae, då brukar vi bara säga klaviatur.

Keyboard, fasta ljud med ev. mindre modifieringsmöjligheter.

Synt, skruva/programmera egna ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Därav mitt "njae" istället för "nej". Visst kan man säga midi-keyboard eftersom det är det som det heter på engelska.

Men då brukar poängen ligga på midi-keyboard, inte bara säga keyboard kort och gott. När vi bara skriver keyboard syftar vi (i stort sett) alltid på instrumentet med ljudmodul.

Det är i svenskan tydligare att använda termen midi-klaviatur istället för att undvika att ljudlösa tangenter jämförs med t ex ett stage piano.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag trodde att jag totalmissat något under alla år. 😛

Jag har bara tänkt på keyboard som "tangentbord" oavsett om det kommer ljud eller inte.

Accepterar ditt svar till fullo, nu när jag vet att jag inte var ute och cyklade helt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem är kritisk till att använda VST's/VSTi's?

Många uppmuntrar inte att man ska använda VSTs eftersom det oftast bara låter som andra låtar och inte ger någon kunskap om vilka möjligheter det finns att programmera eget ljud, med t.ex. 3xOSC. Av tutorialvideor att döma är det ju närmast pinsamt om man använt VSTs för att skapa en musikslinga. Man har inte "skillsen"...

Och därmed svarade jag precis på min egen fråga! Hahah...

Men nu har jag förstått det här med syntar, vad gäller på resten?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu har jag förstått det här med syntar, vad gäller på resten?

Resten? Hmm...skillnad på "channel" och plugin?

Vet inte om jag hänger med helt här, men menar du kanske "channel-strip"?

En channel strip (i tex Logic) är ett spår med förinställda effekter, eq osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte alls vad som skulle kunna vara pinsamt. Kan du inte länka till nåt klipp där det känns pinsamt.

Menar inte att jag tycker det är pinsamt, men toppkommentarerna på youtube brukar dissa om man använt VST för att uppnå ett speciellt ljud. Läste även i en tråd här som också uppmuntrade att man skulle skippa VSTs och skapa eget.

Resten? Hmm...skillnad på "channel" och plugin?

Vet inte om jag hänger med helt här, men menar du kanske "channel-strip"?

På FL Studio kan man lägga till "channels", men för mig känns det som att de har samma funktion som plug-ins. Därav min förvirring.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte skapa något eget med en VST alltså? Måste man göra sin egen synt innan man kan spela nåt? = )

En kanal kan väl ha plugins? Och en plugin kan väl vara både en effekt och mjukvaruinstrument?

Link to comment
Dela på andra sajter

VST = standarden för plugins. Standarden omfattar även specialfallet med VSTi som är virtuella instrument (det lilla i:et står för instrument).

Pratar man om plugins menar man som regel effektplugins.

Förstår verkligen inte varför det skulle vara pinsamt eller dåligt på något sätt att använda ett VSTi. Du spelar ju dina egna slingor och ackordsföljder, eller hur? Det skulle i så fall vara lika förkastligt att använda ett piano - för det finns ju andra som använder piano.

De som kommenterar negativt kanske menar att folk ofta använder färdiga loopar som följer med som presets till vissa VSTi - och då blir det förstås lite trist att höra samma loop som har använts i 794 andra låtar samma vecka, men att avfärda användning av VSTi, är bara trams och en indikation på bristande kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

VST = standarden för plugins. Standarden omfattar även specialfallet med VSTi som är virtuella instrument (det lilla i:et står för instrument).

Pratar man om plugins menar man som regel effektplugins.

Förstår verkligen inte varför det skulle vara pinsamt eller dåligt på något sätt att använda ett VSTi. Du spelar ju dina egna slingor och ackordsföljder, eller hur? Det skulle i så fall vara lika förkastligt att använda ett piano - för det finns ju andra som använder piano.

De som kommenterar negativt kanske menar att folk ofta använder färdiga loopar som följer med som presets till vissa VSTi - och då blir det förstås lite trist att höra samma loop som har använts i 794 andra låtar samma vecka, men att avfärda användning av VSTi, är bara trams och en indikation på bristande kunskap.

Jag förstår som vanligt ingenting men det jag VET och känner ut i fingerspetsarna är att man vill göra nåt autentiskt, må det vara via VST eler VST'i skit samma jag vet hur man rockar skiten ur folk låt oss klargöra det för resten oxå!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår som vanligt ingenting men det jag VET och känner ut i fingerspetsarna är att man vill göra nåt autentiskt, må det vara via VST eler VST'i skit samma jag vet hur man rockar skiten ur folk låt oss klargöra det för resten oxå!!!

Så är det ju om man kan skapa bra musik. Om man sedan använder VSTi eller "riktiga" instrument, är skit samma. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det ju om man kan skapa bra musik. Om man sedan använder VSTi eller "riktiga" instrument, är skit samma. 🙂

Har man inte tillgång till ett riktigt instrument är ju VSTi ett bra sätt^^

Alla har ju inte ett trumset hemma som är uppmickat till ett ljudkort/mixer eller annan hårdvara som klarar det:)

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] varför är många kritiska till att man använder VSTs?

Det är anhängarna till Audiofilismen, en relativt ovanlig men irriterande religion, som går i taket så fort någon form av plug-in har använts. Ingenting att bry sig om, ärligt talat. En bra låt är en bra låt, och då är det fullständigt ointressant hur man har uppnått resultatet!

"Hörrni, Rolling Stones, jag hörde allt att ni har använt gitarr på eran senaste platta, det har The Beatles redan gjort! Hitta på något nytt, det går inte att lyssna på skivor med gitarr sedan Let it be släpptes."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...