Jump to content
Annons

That Deadmau5 sound


Soup DeLuxe

Recommended Posts

God fredag på er!

Jag pysslar ju en del med elektronisk musik, i princip helt instrumental. En av mina absoluta förebilder inom det området är Deadmau5, som jag tycker har en magisk förmåga att lyfta hela "less is more"- filosofin till nya höjder!

Han lyckas alltid svänga riktigt hårt och otroligt tight i sina mixar utan att vräka på med varken effekter eller tjocka synth- mattor. Det känns som han oftast inte har mer än kanske 10 spår på respektive låt .Men HUR GöR HAN?

Jag har försökt i evigheter att komma i närheten av hans sound, jag har rent av suttit med bara 2 trumspår och försökt få dem att låta som hans trummor, men det vill sig liksom inte. Trots Ozone 4, otaliga EQ- inställningar, olika kompressorer och limiters (allt som mjukvara) låter mitt ljud avlägset och burkigt.

Jag vet- Deadmau5 har en nästan legendarisk studio han jobbar i så jag fattar att hans resurser är gigantiskt större än mina men ändå... jag borde väl lyckas komma GANSKA nära i alla fall med den tekniken som finns på marknaden idag?

Tips emottages tacksamt!

Min setup:

Dator Dell XPS, i7, 16GB RAM

Ljudkort Focusrite Pro 40

Hårdvara Synth: Access Virus TI2

Mjukvara synth: Omnisphere, Massive, Battery m fl

DAW: Cubase 6

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror att man måste ha på sig en likadan hjälm för att få till det 😛

Jag vet inte hur han får till det rent ljudmässigt, men mycket av det han gör upplever jag bygger på en känsla för var det just inte ska låta, luften och tomrummet i musiken, för att skapa svänget. Det är ju snudd på fundamentet i drum n bass som dubstep bygger på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt klart en poäng därtomrummet i musiken. Men ändå... vad är det som krävs för att få ljudet sådär "nära" i ljudbilden om han får med framförallt sina basar? Finns det ngn magisk tube- kompressor jag aldrig kommer ha råd med som fixar det? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

God morgon.

Populär kille han den där Deadmau5 och jag erkänner det. En del av hans spår har satt sig i mig. Överlag blir det fÖr jäkla tjatigt men nu var det ju inte vad jag tycker om killens musik det handlade om.

Tok-kopiera! Det har sagts fÖrut och tåls att sägas igen. Känn ingen skam. Do what must be done. Kopiera.

Om du är säker på att det är ett sound du vill kÖra på. Ta favoritlåten och ge dig inte. Ett ljud i taget, precis som i låten du valt ut. När du är nÖjd tar du en annan låt och när det bÖrjar bli rutin gÖr du om melodierna och hittar dina egna "tomrum".

Utrustningen har du.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle han bygga sitt ljud i mjukvaruväg så skulle han nog han en HEL del spår, anledningen varför han inte har så många är nog för att han gör sina syntar "på riktigt".

I denna video så lopas 2 midispår. Men det är ju ett x-antal syntar som spelar samma sak. Därför det blir sjukt fylligt och fint^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...