Jump to content
Annons

Jag får inte till mixen på mina instrument!


JLonline

Recommended Posts

Tjenare jag har ny här på forumet så ni får gärna rätta mig om jag gör något fel.

Jag har nämligen pysslat med hiphop i nästan 5år men har på senare tiden startat ett industrimetal band.

Jag har sedan lång tid tillbaka mixat min egen röst så det är absolut inget problem i nuläget utan nu är det helt enkelt att mixa instrumenten som består av trummor, Bas, Synth och Elgitarr.

Vi är bara 2 medlemmar i bandet så övriga instrument är gjorda i programmet.

Trummor: EzDrummer

Bas: FL Studio bas

Synth: Sytros

Stråkar: Edirol Orchestral

Elgitarr: Spelat live med multieffekt in i mitt ljudkort.

Jag har dom flesta programmen på datorn som exempelvis Fl studio, Cubase, Cool Edit Pro, Aodbe Audition med mera.

Men jag får inte till mixen på instrumenten, Jag är helt ny med Cubase så jag förstår inte ens hur man klickar upp en EQ och Compressor.

Går det ens att lära mig eller måste jag vara självlärd?

isåfall finns det någon vänlig själ här inne i forumet som kan slänga ihop en mix på instrumenten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen till forumet.

Det är naturligtvis svårt att berätta generellt "hur man mixar". Men visst kan man lära sig själv. Bara du har tålamod och viljan.

Har skickat ett PM med lite tips, där jag bland annat rekommenderar Studios "Mixologi". Vidare finns det oändligt med tips och kunskap här på forumet, bara att surfa runt och läsa 🙂

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, här kommer en länk till några bra filmer, visserligen väldigt grundläggande i Cubase, men perfekt för dig , uppdelat i olika avsnitt på svenska: bla mixning...

http://mathsonsmusik...&id=6&Itemid=90

Redigerat av robc
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett råd jag ger i all välmening är att du börjar med att lägga all fokus på att lära dig hur EQ:n fungerar, den är det redskap du kommer att ha allra mest användning för! Kompressorn kan du avvakta med, den är mycket svårare att hantera, och om du ska kunna ha någon nytta av den måste du först se till att få grepp om EQ:n. (När jag var ny bakom spakarna var jag så fixerad vid de andra effekterna att jag helt missade att EQ:n är det allra viktigaste).

Jag skulle vilja säga att det är möjligt att spela in en hel platta med enbart EQ som effekt. Med andra ord är den viktigast att behärska.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja säga att det är möjligt att spela in en hel platta med enbart EQ som effekt. Med andra ord är den viktigast att behärska.

det är också fullt möjligt att spela in en platta utan att använda eq

men det är en annan historia

manualen är annars ett ganska bra ställe att kolla in ett nytt program

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

manualen är annars ett ganska bra ställe att kolla in ett nytt program

+1. Ja tänk att många har så svårt för att lära sig använda den.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är också fullt möjligt att spela in en platta utan att använda eq

men det är en annan historia

Självklart. Men är man nybörjare är man troligen varken en mästare på mikrofonplacering eller har tillgång till ett akustiskt perfekt inspelningsrum (vilket nog är en förutsättning för att man ska klara sig utan att behöva använda EQ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite nyfiken på vad du själv kommer få ut av detta om du lämnar över det till någon annan, om du nu vill lära dig att få det att låta bra. Ge inte upp, traggla vidare istället 🙂

Idag lyssnade jag på en grej jag gjorde för bara ett år sen och ramlade nästan av stolen. Trots att jag nästan alltid är missnöjd och tycker att det kan bli bättre så var det en redig eye opener att höra hur mycket som faktiskt hänt på en relativt kort tid ändå, det jag gjorde då var inte ens nära mina mixar idag, och dom jag gör idag kommer inte ha en suck mot dom jag gör om ett år! Som sagt, traggla på, det ger resultat om man ger sig fan på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...