Drake Postat 23 november 2011 Postat 23 november 2011 (redigerat) Jag ska exportera massa projekt till ny dator och ny programvara. Om jag vill exportera midifil (t ex pianoljud), vilken typ av midi ska jag välja - 0 eller 1? I de flesta projekt är det bara 1 fil som är midi, resten wav. Men i de projekt där det är många midikanaler, hur ska jag tänka då? Typ 0 eller 1? 1 kanal i taget? Redigerat 23 november 2011 av Drake
BluesBoy Postat 23 november 2011 Postat 23 november 2011 (redigerat) Har du många midikanaler skulle jag föreslå typ 1 (olika delar sparas på separata spår). Edit: Claes hann visst komma emellan med att det går förmodligen dela upp i alla fall, oavsett typ.... Redigerat 23 november 2011 av BluesBoy
Claes Holmerup Postat 23 november 2011 Postat 23 november 2011 (redigerat) Det spelar egentligen ingen roll eftersom det är samma innehåll som exporteras. Skillnaden är att typ 0 blir ett spår som innehåller alla midikanaler för låten - och typ 1 blir separata midispår. DAW-programmen kan alltid dela upp om du skulle spara som typ 0, så det är inget man behöver fundera över av den anledningen. Redigerat 23 november 2011 av Claes
Drake Postat 24 november 2011 Trådstartare Postat 24 november 2011 Ok, tackar. Men...ännu en undran: Ska man "sola" de midikanaler man önskar spara på samma sätt som man gör när man bouncar?
BluesBoy Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 (redigerat) Man kan ju tycka att programmet (DAW:en) borde veta vilka spår som är midi så att allt blir ok när du väljer att exportera midi. Tyvärr har jag inget konkret svar att ge. Redigerat 25 november 2011 av BluesBoy
Claes Holmerup Postat 25 november 2011 Postat 25 november 2011 Har aldrig provat det med midiexport, men det borde bli rätt om du mute:ar spåren du inte vill ha med i exporten.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.