Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag ska exportera massa projekt till ny dator och ny programvara. Om jag vill exportera midifil (t ex pianoljud), vilken typ av midi ska jag välja - 0 eller 1?

I de flesta projekt är det bara 1 fil som är midi, resten wav. Men i de projekt där det är många midikanaler, hur ska jag tänka då? Typ 0 eller 1? 1 kanal i taget?

Redigerat av Drake
Annons
Postat (redigerat)

Har du många midikanaler skulle jag föreslå typ 1 (olika delar sparas på separata spår).

Edit: Claes hann visst komma emellan med att det går förmodligen dela upp i alla fall, oavsett typ....

Redigerat av BluesBoy
Postat (redigerat)

Det spelar egentligen ingen roll eftersom det är samma innehåll som exporteras. Skillnaden är att typ 0 blir ett spår som innehåller alla midikanaler för låten - och typ 1 blir separata midispår.

DAW-programmen kan alltid dela upp om du skulle spara som typ 0, så det är inget man behöver fundera över av den anledningen.

Redigerat av Claes
Postat

Ok, tackar. Men...ännu en undran: Ska man "sola" de midikanaler man önskar spara på samma sätt som man gör när man bouncar?

Postat (redigerat)

Man kan ju tycka att programmet (DAW:en) borde veta vilka spår som är midi så att allt blir ok när du väljer att exportera midi. Tyvärr har jag inget konkret svar att ge.

Redigerat av BluesBoy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.