Jump to content
Annons

Vasst rum till trummor


Nikk Dust

Recommended Posts

Hej!

Testade att spela in trummor hemma igår... Det låter som det är alldeles för mycket diskant i

rummet... Lämplig billig hemmalösning, någon?

Jag får för mycket cymbaler i inspelningen...

Det är för lågt till tak igentligen, men vad gör man som hemmapulare?

Mvh/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Simplast är väl att bara spela in och sen pillra på eq, eller är ja helt ute och cyklar nu eller?

Annars får man väl fixa nåt med akustiken men det är inte mitt område så där kan ja inte uttala mig.

Kan faktiskt inget om akustik överhuvudtaget men borde det inte bli bättre om man spelar in i tex sovrummet med tanke på allt dämpande material tex kuddar och täcken mm men som sagt ja kanske är helt ute och cyklar som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flytta OH så du kommer närmare pukorna och längre från cymbalerna.

Spelar man in med Glyn Johns-metoden går det att styra mängden cymbaler relaterat pukorna väldigt bra genom att flytta mickarna. Riden tex, testa att sätta den OHn ca 40 cm ut från golvpukan strax ovan slagskinnet. Sen kan du flytta den framå/bakåt med samma avstånd till pukan för att styra mängden ride. Det går att få det väldigt exakt. Fast det går ju inte att styra det i mixen efteråt, man får pilla ganska länge i förväg med mickplaceringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att spela lösare på cymbalerna och hårdare på själva trummorna. Om det inte hjälper så får du hänga upp lite täcken, mattor och liknande. Risken finns iofs då att det blir för mumligt. Som sagt, börja med att checka din spelstil, och anpassa den till rummet.

Slå löst på cymbaler låter inget bra om det inte är skittunna cymbaler som bara behöver en liten nudd för att "gå igång".

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att höja cymbalerna 20 cm från resten av kittet!

Upp med dom så minskar läckaget i övriga mickar.

Sätt sedan upp något tjockare täcke i taket åvanför trummorna.

Kommer kännas lite skumt att lira med men hjälper dig i helheten.

Blir det fortfarande för vasst i ambiencen så kan du hänga ett tyg på väggen närmast ambiencemikrofonen!

Gör det hela i etapper så du vet vart spöket är.

Så tar det inte så lång tid nästa gång!!!

Lycka till hörru!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Ambiencemikrofonen.... Vi vet ju inte om det finns någon sådan. Frågeställaren har som vanligt inte beskrivit alls hur han spelat in, om han använt en eller femton mickar 🤪

Till att börja med, tack så hemskt mycket allihopa. Alla är så snälla här...

Jag tänkte ha en på kick, en på virvel och en OH.

Om jag får det bra ngn gång kan jag testa lite andra sätt med.

Jag vet att en källare med lågt till tak inte är bästa förutsättningen, men vad gör man 😉.

Vill helst att det ska låta lite skitigt, inte modernt.

Mvh/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat att sätta en konding framför kitet, i höjd med hihat riktad mot virvel.

Tyckte jag fick det bra med lite kompressor och eq, faktiskt...

Kicken kom med bra med, men funderar på att sätta en på virvel samt en på golv pukan. Sedan

panorera dessa pytte lite för att få lite, lite stereo samt lite separation...

Tankar på det???

Mvh/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja... Virveln vill du nog ha i mitten...

Sätt en oh ganska lågt över virveln, inte för nära cymbalerna, kolla så att hihat o ride sitter på ungf samma avstånd från micken, se upp så inte nån krasch är för nära micken, och en mick på virveln ca fem cm ut från kanten då får du med sejarljudet oxå. Det blir mono, men du kan panorera gitarrer eller npt i stället. Plus stereoreverb på trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...