Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Jag har en liten enkel frÄga som jag funderat pÄ ett tag nu!

Vad hÀnder nÀr man panorerar en stereokanal? Jag kan tÀnka mig tvÄ scenarior; pannar man till vÀnster sÄ sÀnks volymen bara pÄ den högra kanalen och vid max pan Àr den högra kanalen sÄlledes mutad, eller att den högra kanalen panoreras mot vÀnster och vid max pan ligger bÄda kanalerna till vÀnster.

Vilket Àr det? Eller Àr jag ute och cyklar helt Ät skogen?

Annons
Postat (redigerat)

Det Ă€r det andra alternativet. Den högra kanalen panoreras Ă„t vĂ€nster tills dess att den ligger helt i vĂ€nster kanal. Den vĂ€nstra kanalen förblir oberörd. VĂ€nsterkanaler Ă€r som bekant kĂ€nslomĂ€ssigt avtrubbade 😛 (nej, ingen koppling till politik).

Det finns dock fler sÀtt att panorera stereokanaler, beroende pÄ vilken DAW du kör. De kan t ex panoreras som om de vore tvÄ monokanaler, dÀr du har tvÄ panoreringskontroller, en för vÀnster och en för höger stereokanal, vilket innebÀr att de kan panoreras fritt oberoende av varandra.

Redigerat av Bodhi
Postat (redigerat)

en stereokanal bestÄr ju av 2 spÄr, om du panorerar en monokanal fÄr du den effekten som du beskriver/frÄgar efter men nÀr man panorerar en stereokanal sÄ mÄste man panorera bÄda i sÄ fall helt Ät vÀ för att hö skall mutas och vad Àr det för mening med det???

en stereokanal vill man ju ha i just stereo, 1 till vÀ och den andra till höger, sen Àr det upp till dig om du vill ha dom lite, mellan eller fullt utpanorerade, man brukar tala om tex kl. 10 och 14 om du Àr med... man bör trÀna pÄ att lÀra sig var olika instrument lÄter bÀst i sina "ultimata" panoreringsplaceringar, timmar timmar och dagar o Är osv sÄ fÄr du klÀm pÄ't till slut!!!

Redigerat av Florian le Sage
Postat (redigerat)

nÀr man panorerar en stereokanal sÄ mÄste man panorera bÄda i sÄ fall helt Ät vÀ för att hö skall mutas och vad Àr det för mening med det???

Mutas verkligen höger i den panoreringen? SkĂ€mtar du med mig aprillo eller Ă€r det jag som Ă€r ute och cyklar? Har alltid uppfattat det som att bĂ„da kanalerna i ett stereospĂ„r hamnar Ă„t vĂ€nster eller höger vid full panorering, vilket i praktiken skapar ett panorerat monospĂ„r av en stereofil. Det kan man ju vilja ha ibland 🙂

Edit: Ja alltsÄ att stereofilen slÄs ihop till ett monospÄr

Redigerat av Bodhi
Postat

TÀnker sÄ det knakar... fÄr inte ihop det. MÄste sÀtta mig vid Cubase imorgon och testa. Min vÀrld Àr pÄ vÀg att rasa samman...

Postat

ha ha nejdÄ ta't lugnt, nÀr du kollar ett sterospÄr i cubase i morrn sÄ högerklickar du pÄ pan i kanalfönstret till vÀ (som du vet) och sÄ fÄr du 3 olika varianter av pan, den ena Àr en grej som ser ut som ett dragspel och Àr lite hemlig att kontrollera, den andra Àr den med ett "reglage" för varje och den 3.e hmmm mÄste kolla sjÀlv sÄ jag inte ljuger, hursomhelst sÄ gÄr det i princip med 2 av dom att panorera fullt Ät ena eller andra hÄllet men det Àr ju mongo och inget man gör förutom i rena effektsyften vid programmering av pan pÄ en stereokanal vid ett solo eller en effekt som skall vandra Àn hit Àn dit tex...

Postat

Jomen det vet jag, anvĂ€nder ofta den med tvĂ„ reglage dĂ€r man kan kontrollera stereobredden pĂ„ ett spĂ„r. Men just detta att en standard panorering av ett stereospĂ„r, dvs den med endast ett reglage, vid full utstyrning Ă„t tex vĂ€nster mutar vĂ€nsterkanalen? Det vĂ€nder upp och ner pĂ„ hela min vĂ€rld! 😳

Postat

TÀnk dig att en stereokanal skickar sina signaler (vÀnster & höger) till 2 olika bussar (dvs mono), sÀg bus 1 och bus 2. Bus 1 skickar i sin tur signalen till högtalare vÀnster och bus 2 till högtalare höger. HÄrdpanorerar du en stereosignal Ät t ex vÀnster betyder det att bus 1 fÄr hela den signalen, summerad, och dÀrmed nÄr informationen endast högtalare vÀnster. Bus 2 Àr inte mutad, det finns bara ingen information dÀr. Beroende pÄ vad du har för panning law i din DAW sÄ fÄr du olika resultat för summeringen av signalen.

mvh

Kim

Postat (redigerat)

Tack Kim, men det Ă€r ju precis pĂ„ det sĂ€tt som du beskriver som jag menar att resultatet av att panorera en stereofil blir 🙂

Edit: LĂ€ste igenom inlĂ€ggen igen och inser nu att jag helt enkelt lĂ€ste fel i Florians första inlĂ€gg... 😊

Jag lÀste inlÀgget som att om man panorerar en stereofil helt Ät vÀnster, sÄ Äker höger kanal dit och vÀnster kanal mutas, medan Florian skrev att höger kanal mutas, vilket förstÄs Àr vad som hÀnder.

Doh... doh... doh... doh....

Redigerat av Bodhi
Postat (redigerat)

Hmm hehe antingen Ă€r jag trött i skallen eller sĂ„ va det inte riktigt glasklart 🙂

Ska vakna till med en kaffe och lÀsa igenom trÄden igen!

Att panorera en stereokanal 100% Ät nÄgot hÄll Àr inget jag direkt brukar göra för dÄ förlorar man ju som sagt vitsen med att det Àr en stereokanal. Det var mer tÀnkt som ett exempel för att lÀttare förstÄ vad som hÀnder.

Redigerat av henk2055

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.