Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Hej,

Jag lyssnade genom laptop-högtalarna, men det lÀt onekligen som en Phaser.

Edit: Eller kanske snarare Flanger.

Redigerat av Kokanin
Postat

FĂ„r fan ont i öronen av att lyssna pĂ„ lĂ„ten, 😄 helt sönderlimiterad... Det lĂ„ter som en flanger pĂ„ en bussmix (lĂ„ter som att inte allt Ă€r med Ă€ndĂ„, men det Ă€r snudd pĂ„ för kort för att höra). Prova att lĂ€gga en flanger pĂ„ mastern och automatisera frĂ„n noll till 60% wet och sen snabbt tillbaka igen.

Postat

Edit: Eller kanske snarare Flanger.

Det var rĂ€tt prickat frĂ„n början, definitivt en phaser 😄 Snabbt svep och i stereo.

Postat

Vid en andra lyssning sÄ fÄr jag nog hÄlla med Kokanin, det Àr en phaser, inte en flanger.

Haha! Nu fÄr vi bestÀmma oss. Jag Àndrade nyss till Flanger. Undrar om det inte Àr det ÀndÄ. SvÄrt att höra nÀr effekten varar i tre sek, och har inga lurar hÀr.

Jag tycker Flanger kan ge lite mer övertoner/bieffekter, vilka jag kÀnner igen i klippet. Phaser Àr liksom lite plattare.

Postat

Det var rĂ€tt prickat frĂ„n början, definitivt en phaser 😄 Snabbt svep och i stereo.

Just nu stÄr jag fast vid att du hade rÀtt. Kommer tillbaka gamla minnen. Flanger var den första gitarreffekten jag köpte (skumt skulle det vara!). Ska dock sova pÄ saken.

Postat

Nu har jag lyssnat pĂ„ det fyra gĂ„nger och tror faktiskt att det Ă€r en flanger OCH en phaser... 😄 Den har bĂ„de det dĂ€r tjocka, mulliga LFO-svepet som man fĂ„r med en phaser, och det metalliska kamfiltersvepet som man fĂ„r med en flanger. Kan jag vara sanningen pĂ„ spĂ„ret?

Postat

Nu har jag lyssnat pĂ„ det fyra gĂ„nger och tror faktiskt att det Ă€r en flanger OCH en phaser... 😄 Den har bĂ„de det dĂ€r tjocka, mulliga LFO-svepet som man fĂ„r med en phaser, och det metalliska kamfiltersvepet som man fĂ„r med en flanger. Kan jag vara sanningen pĂ„ spĂ„ret?

Jag Àr lite inne pÄ samma spÄr, dvs att det Àr en blandning av Phaser och Flanger. Dock svÄrt att avgöra nÀr man inte har lurar. Lyssnar pÄ laptop (tror inte jag nÀmnt det). Hör dÀrför inte det mulliga i effekten.

Postat

Har testat lÀgga pÄ bÄda men det lÄter fortfarande för mjukt. Inte lika flippat. Flippat, men inte lika. NÄgon ide för att fÄ det Ànnu mer crazy?

Nu lyssnar jag inte med lurar, men lÀt helt klart möjligt att fÄ till den effekten med Flanger och/eller Phaser. Testa med att ratta lite pÄ de olika parametrarna. Rate/speed, depth osv. Massa Depth pÄ Flanger tror jag pÄ.

Postat

SÄhÀr Àr det nu:

Jag Àr inte helt nöjd, vad kan man mer göra?

Edit: Förutom att dra ner pÄ all loudness lite hehehe....

Den stora skillnaden pÄ effekten, i RHCP's och din lÄt, Àr att i din lÄt försvinner ljudet. I deras lÄt hör du svepet helatiden och det blir inget avbrott, pÄ samma sÀtt.

Kanske om du kör lÀgre rate/speed pÄ Phasern, sÄ ljudet inte hinner försvinna, och laborerar lite med depth pÄ Flanger.

Postat

LÄt effekten komma lite snabbare och lÀgg ut den mer i stereo sÄ tror jag den Àr hemma. Om du inte kan panorera den mer eller öka nÄgon width-parameter i effekterna, sÄ kan du lÀgga pÄ en stereobreddare om du har nÄgon sÄdan, och automatisera mÀngden pÄ samma sÀtt. Det brukar bli fas-fest med stereobreddare, men det Àr ju bara nÄgon sekund och mÀrks nog inte med tanke pÄ effekten.

Postat

Åh fan tackar.

Btw testade jag maxa feedbacken pÄ phasern och jag trodde att jag skulle dö efter jag lyssnat. KÀndes som nÄgon stoppade in en istapp i vÀnstra örat. Tror jag fick en seizure i nÄgon sekund alltsÄ.

Nu Äkte lurarna fram och upplevde ungefÀr samma istapp som du, nÀr jag lyssnade pÄ RHCP. Nu med lurar tror jag mer pÄ Phaser. Ratta lite med parametrarna och försök bibehÄlla basfrekvenserna. Blir det för mycket Phaser (fasfel) blir det för platt och energin försvinner.

Postat

Jag gillar faktiskt att det Àr ett avbrott, men inte att man hör svepet komma i bakgrunden nÄgra sekunder innan.

Jag tycker inte heller det Àr fel med ett avbrott, men det blir en annan typ av effekt. Tror det handlar mycket om timing (t.ex. att effekten kommer in lite tidigt, som du sÀger).

Lycka till TS!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.