Jump to content
Annons

Val av mjukvara/DAW - hjälp, tack!


Ecarion

Recommended Posts

Hejsan!

Lång post från en nybörjare - ignorera om ni inte orkar läsa 🙂. (lade den här därför att Cubase är det jag prövat mest!)

Jag har under 7 års tid i min ungdom spelat Piano och även 12 år av trummor. Lade musiken på hyllan när jag blev 19, men blev lite nyfiken för ett litet tag sedan då jag hälsade på en kompis som visade mig Cubase. Hade ändå tänkt att köpa nya hörlurar/ljudkort, och det verkade som ett perfekt sätt att påbörja musikintresset igen. Så nu har jag köpt ljudkort och hörlurar och vill börja komponera lite mer.

Lite småfakta om vad jag vill göra:

* Spel/Film/symfonisk/instrumental musik. (Tänk Hans Zimmer, Ilan Eshkeri, Inon Zur, Bioware, Blizzard och andra spelföretag/kompositörer/Filmer. Jag inser naturligtvis att det är önsketänkande att som enmanskompositör uppnå denna kvalitet, men så ni har ett hum om vad jag "siktar" på i alla fall - stilmässigt)

* Högkvalitativ realism (jag misstänker att ni kommer klassificera detta som "svårt" eller "omöjligt" för min budget, men försöka kan man ju 🙂)

* Endast mjukvara (dvs inga hårdvarusynthar/instrument. Jag har mitt piano och jag har mina trummor stående i barndomshemmet. Inget intresse av att spela enstaka instrument, vill mer komponera hela låtar/orkestrar - endast Midi-controller i form av klaviatur. Ljudkvaliten/pengarna lägger jag alltså på själva mjukvaran)

Som jag har förstått saker och ting behöver jag till en början ett DAW. Tips mottages varmt här. Jag har kikat på Pro Tools, Cubase, Logic, Cakewalk och Reason samt även laddat trials, men det är en ren djungel. Är total nybörjare här, men jag vet att jag vill börja med en mjukvara som jag senare även kommer använda som fundament ovsett hur bra jag blir. Jag vill alltså inte ha mjukvara där jag senare begränsas av mjukvarans features/möjligheter och måste säga "Jahapp, nu är jag så bra. Dags att sälja DAW X och köpa DAW Y." Detta misstänker jag kommer kosta en liten slant. Jag misstänker att de flesta DAW's kommer med ett antal instrument/synthar som man kan använda.

Sedan har jag förstått att det finns Software Synths/Samplers där man får de riktigt högkvalitativa instrumentmöjligheterna. Så något stort och bra "musikbibliotek" vore definitivt bra att ha också (även om jag kanske ska börja pröva med DAW'ets inbyggda). Allt krux med plugins och annat håller jag för tillfället på att läsa mig in på, men jag ville gärna ha lite tips av experterna innan jag ger mig in alltför djupt i det hela.

Som Midi-controller/masterkeyboard hade jag tänkt använda http://www.thomann.d..._49_3rd_gen.htm - Kommentarer angeånde detta mottages också väldigt gärna.

Korrigera mig där jag har fel, skratta åt mig över min okunskap där ni känner för det 😉. Men tack på förhand!

Edit: Jag sitter på PC by the way.

Redigerat av Ecarion
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

drloop (oregistrerad)

Programmen är väl kapabla till att göra OK filmscore realism. Mycket handlar om ditt eget handlag.

Annars är det nog bara att ta fram plånboken och pröjsa för orkesterbibliotek oavsett DAW.

Så sikta på en DAW som du gillar att jobba i.

Reason skulle jag vara tveksam till om man bara skall göra orkesteralmusik.

Men här finns ett exempel på en gossa som fått till det med Reason också så omöjligt är det inte....

http://soundcloud.com/propellerhead/abiram-brizuela-evolution

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är när det kommer till orkestersoundtracks som det hela börjar bli lite mer knaggligt om man har "fel" DAW? Spelar inte så stor roll, har mitt sikte inställt på Cubase eller Protools för tillfället. Protools har övertaget i mitt huvud därför att många jag känner (som dock arbetar med konst på speldesign-nivå, inte ljud), säger att man använder Protools i väldigt hög grad. Jag är ganska fäst vid att använda industri"standard" ganska direkt 🙂

Jo, realism och Orkestersoundtracks är ju en prio för mig, så det verkar som om ett rejält bibliotek är att föredra där. Komplete 8 verkar vara rätt prisvärt.

Tack för att du tog dig tid att svara!

Redigerat av Ecarion
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hans Zimmer använder väl mest Cubase/Nuendo för scoring.

Mix sätter man kanske i Pro Tools.

Personligen tycker jag att midihanteringen i Cubase är bättre än i Pro Tools, och det är mycket midi meck med att få det att låta realistiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! Det kräver mycket jobb för att få det realistiskt, så även om man skaffar det värsta orkesterbiblioteket, så får man det inte perfekt bara genom att börja spela.

Jag skulle däremot inte räkna med att köra Komplete 8 om man vill ha bästa förutsättningar för orkesterarrangemang, utan jag hade hellre valt EastWest Symphony Orchestra Platinum eller Gold i första hand. Komplete är bra eftersom man får mycket för pengarna, men det är inte lika bra på realistiska orkesterljud som EastWest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans Zimmer använder väl mest Cubase/Nuendo för scoring.

Mix sätter man kanske i Pro Tools.

Personligen tycker jag att midihanteringen i Cubase är bättre än i Pro Tools, och det är mycket midi meck med att få det att låta realistiskt.

Skulle du kunna utveckla varför midihanteringen är bättre - om du har tid? 🙂

Absolut! Det kräver mycket jobb för att få det realistiskt, så även om man skaffar det värsta orkesterbiblioteket, så får man det inte perfekt bara genom att börja spela.

Jag skulle däremot inte räkna med att köra Komplete 8 om man vill ha bästa förutsättningar för orkesterarrangemang, utan jag hade hellre valt EastWest Symphony Orchestra Platinum eller Gold i första hand. Komplete är bra eftersom man får mycket för pengarna, men det är inte lika bra på realistiska orkesterljud som EastWest.

Tack! Något att tänka på då 🙂. Ser att EW är bra mycket dyrare, men youtube-surfing visar ju att det finns en skillnad i kvalitén där. Se om man kan hitta något "start" paket när man tagit sig förbi läroprocessen en aning.

Några kommentarer angående mitt klaviaturval? Samma som tidigare gäller - jag vill kunna använda det på alla "nivåer" av färdighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Är du ute efter att lira piano på klasssiskt vis så är det för kort klaviatur. Minst 61 tangenter tycker jag.

Midihanteringen kanske är en smaksak, men PT har tidigare varit efter på MIDI sidan men har jobbat upp sig ordentligt.

Cubase har en historia med mycket bra midihantering, hur man hanterar key edit med multipla spår samtidigt tycker jag är lättare i Cubase jämfört med PT.

Å andra sidan så gillar jag PTs audioredigering mer än Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vienna är verkligen i en klass för sig men kostar därefter. Man kan snudd på säga att ju mer realism du vill ha, desto mer får du betala för orkesterbiblioteken. Man kan utan problem komma upp i hundratusentals kronor för att få de större biblioteken med de system som krävs för att köra dem.

Det är vanligt att olika bibliotek blandas eftersom de enskilda brukar ha olika saker de gör bäst.

Kirk Hunter http://www.kirkhunterstudios.com är prisvärda men i Sverige vad det verkar ganska okända orkesterbibliotek. Lyssna t ex på demosarna för Diamond, ett 80 GB bibliotek för 3.700 kr.

Att skriva orkester- eller filmmusik med hjälp av samplingsbibliotek är MYCKET arbete... Det beror på att en orkester kan spela med oerhört många olika utryck och dynamik. Att simulera detta med en MIDI-kontroller är inte det lättaste, även om några tillverkare lyckas bättre än andra. Garritan Gofriller solo cello är ett bra exempel på bra implementering av realtidskontroll. Mycket av arbetet ligger i att efterjustera och lägga till utryck som styrs via MIDI-parametrar.

Vad det gäller DAW så hade jag i ditt fall valt Cubase. Logic går bort pga att du kör PC (finns bara för Mac), Reason går bort pga att det inte alls stöder de här biblioteken (de kräver stöd för VST som är ett plugin-format). Cakewalk används ganska lite i Sverige vad jag vet, så det kan bli bekymmer om du ska dela filer med andra, få support från andra användare etc. Pro Tools är industristandard men ett sämre val i det här avseendet eftersom MIDI-redigeringen inte är lika kraftfull - och när du jobbar med orkesterbibliotek kommer du att ägna 90% av tiden åt att redigera MIDI-data, eftersom det är här du styr vilka uttryck vare instrument och instrumentgrupp gör, glissandon, crescendon etc.

Cubase har väldigt kraftfulla verktyg för att redigera MIDI och är smidigt att jobba i. Steinberg (som gör Cubase) är också skapare av formatet VST, varför de ofta ligger i framkanten för dess utveckling. Även andra pluginformat finns, såsom t ex RTAS som Pro Tools använder sig av, men VST är fortfarande det mest utbredda formatet på PC ifråga om vad olika mjukvaruinstrument och effekter stöder.

Dessutom har jag druckit kaffe med Karl Steinberg, och bara det gör ju att man måste använda Cubase... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, får väl helt enkelt ta och rikta in mig på Cubase verkar det som. Majoriteten av min tid kommer ju att ägnas åt editering av MIDI, och då krävs det ju kraftfulla verktyg för detta. Att Hans Zimmer använder Cubase visste jag faktiskt inte, det gör det hela lite mer uppmuntrande. Dock så är jag ju inte illusorisk - det krävs naturligtvis åratal av hård träning och lärande, oavsett vilken mjukvara jag väljer.

Saken med kompisen är den att han knappt gör/använder det hela. För honom var det ett impulsköp, och han kan bara de mest grundläggande fundamenten (vilket iof är mer än jag 😉)

49 är alltså för lite. Vad sägs om 61-versionen http://www.thomann.d..._61_3rd_gen.htm ? Inte alltför mycket dyrare. Måste bara försäkra mig om att detta är 3rd generation.

Vilket program används mest för att "hantera" ett musikbibliotek? Om jag inte kör Komplete får jag ju inte Kontakt. Har jag förstått fel att Kontakt används för att hantera sådana massiva bibliotek, eller komme sådana instrumentbibliotek med eget "management" program där man kan exportera spelad data till kompatibelt format? I Komplete pratar man ju mycket om Kontakt, och läste även någon tråd där någon pratade om East West + Kontakt så 🙂.

Redigerat av Ecarion
Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakt är det vanligaste, men många bibliotek kommer med egna players.

Om inte kompisen kan bistå så finns det gott om kunskaper här. Ett annat forum jag varmt kan rekommendera, med inriktning på just den typen av produktioner och komponerande du är ute efter är http://www.northernsounds.com/forum/forum.php , en närmast outsinlig källa av kunskaper inom området orkesterbibliotek och gott om hjälpsamma användare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart! Reggar mig där direkt, tack för länken 🙂.

Vad tycker du om valet mellan klaviatur? Jag inser att 49/61/88 är en smaksak (till stor del), men jag vill naturligtvis inte ha ett för litet som inte klarar av en full range av ljud. Såg på någon youtubevideo att sådana där players kommer med en grafisk representation av vilka ljud som sitter på vilka klaviaturknappar, och då är det oftast en representation av 49 eller 61 som framställs. '

Är inte SÅ kinkig av mig vad gäller spelkänsla, men naturligtvis vill jag inte ha ett klaviatur som känns som man spelar på en plastleksak från Toys'R'us. Dock behöver jag inte "Hammer/Graded Hammer"-action, trots att jag i min ungdom var "Pianist". Skulle föredra någonting mitt imellan. Lite motstånd, ungefär som mitt Tagentbord med rejäla Cherry Blue/Black-brytare som jag använder när jag komponerar litterära "alster" ^^.

Redigerat av Ecarion
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag instämmer i att Vienna erbjuder bästa realism, men det är också en rejäl investering.

Självklart måste du inte köpa en kub eller bundle, bara Orchestral Strings I skulle vara ett lyft nog.

Men det finns billigare alternativ, som de paket Claes nämner.

Så... vilken budget har du?

Jag hade hellre valt Cubase Artist och ett större instrumentbibliotek än stora Cubase och inte ha råd med instrument.

Vilket ljudkort köpte du? Följde det med en bantad version av något musikprogram då, t ex Cubase LE eller Sonar LE?

Jag instämmer med loopen om minst 61 tangenter i klaviaturen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag köpte Komplete audio 6 - fick med Cubase LE och lite annat, bland annat Komplete Elements. Möjligtvis kommer jag investera i studentversionen av Cubase 6, den är ju inte så överdrivet dyr. Men till en början vill jag naturligtvis lära mig fundamenten av; "Hur gör jag en låt", helt enkelt. Skriver och målar också, och där har jag naturligtvis mina workflows. Nu vill jag hitta ett workflow inom ljudproduktion, och det misstänker jag kommer ta ett tag. Troligtvis kommer jag göra så att jag komponerar med musen ett tag innan jag investerar i ett klaviatur. Eftersom ingen protesterar utgår jag ifrån att M-Audio Oxygen-modellen med 61 tagenter verkar vara duglig 🙂.

Min budget för tillfället är flexibel. Att jag överhuvudtaget började fundera på detta hade som anledning att jag fick en "oväntad" inkomst på runt 19 500 kronor. Nu har ju en del gått åt till ljudkortet, en del kommer gå åt till Cubase, om jag köper det, och resterande har jag tänkt att över tid investera till att skapa en början av ett instrumentbibliotek jag kan börja använda. Det är naturligtvis inte begränsat till endast de 19500 kronorna - jag har fast jobb och "vanlig" inkomst, och jag vill ju ha den programvara och de möjligheter som jag behöver för att följa mina kreativa ambitioner.

Däremot försöker jag hålla mig från att köpa en uppsjö av saker jag inte kan använda ännu - ungefär som att ladda hem 5000 penslar/presets till Photoshop innan man ens kan arbeta bra med den fundamentala, runda penseln som finns från början. Jag vill ha grundläggande verktyg så jag kan börja lära mig. Inom konst var detta Photoshop, Wacom Intuos 4 XL och en motsvarande bra skärm. Inom musik verkar detta vara ett DAW, litet instrumentbibliotek och ett klaviatur.

Edit: Just det ja. Om någon har tips på böcker som man kan läsa för att börja förstå grunderna inom Cubase - jag tycker om tutorials som "Making your first song"-typen, eller "Learning Cubase X", etc 🙂. Jag tycker om böcker ^^. Jag har redan en uppsjö av låtidéer, nu är ju frågan hur jag använder Cubase och tillhörande programvaror för att omsätta den till verklighet.

Redigerat av Ecarion
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill börja lära dig är GPO (Garritan Personal Orchestra) ett mycket bra val http://www.garritan....d=154&Itemid=54

Det kostar en spottstyver, låter hyfsat i rätt händer och du har världens vänligaste (faktiskt!) och hjälpsammaste community med 25.000 trådar varav de flesta om GPO att lära dig av på Northern Sounds http://www.northerns...ritan-Libraries

GPO fungerar efter samma principer som de större biblioteken, så när du väl fått kläm på tekniken och en djupare inblick i vilket bibliotek du vill välja för att det ska börja låta orkester på allvar, så kan du uppgradera ditt system med ett bättre bibliotek där only the sky is the limit 🙂

Jag skrev en recension av den första versionen av GPO för MM för fem, sex år sedan http://www.musikerma...artikel&id=4136

Jag tror jag har den som pdf någonstans, kan maila den till dig om du vill läsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill börja lära dig är GPO (Garritan Personal Orchestra) ett mycket bra val http://www.garritan....d=154&Itemid=54

Det kostar en spottstyver, låter hyfsat i rätt händer och du har världens vänligaste (faktiskt!) och hjälpsammaste community med 25.000 trådar varav de flesta om GPO att lära dig av på Northern Sounds http://www.northerns...ritan-Libraries

GPO fungerar efter samma principer som de större biblioteken, så när du väl fått kläm på tekniken och en djupare inblick i vilket bibliotek du vill välja för att det ska börja låta orkester på allvar, så kan du uppgradera ditt system med ett bättre bibliotek där only the sky is the limit 🙂

Jag skrev en recension av den första versionen av GPO för MM för fem, sex år sedan http://www.musikerma...artikel&id=4136

Jag tror jag har den som pdf någonstans, kan maila den till dig om du vill läsa.

Skulle vara väldigt tacksam för den läsningen. Kan du ladda upp någonstans och länka via PM? Eller kanske här, om någon annan också vill läsa.

Tack på förhand!

Edit: efter att ha lyssnat på olika recensioner och klipp som featurat GPO måste jag med min väldigt begränsade erfarenhet säga att jag är ganska besviken. Håller på att titta på IK Multimedia, som verkar vara ett "mellanpris"-alternativ som kan passa mig. Jag vill helst ha något jag inte "slänger" när jag köper bättre, om möjligt. Men tack i alla fall 🙂

http://www.thomann.d...io_bundle_2.htm <-- den verkar vara förbannat prisvärd. Någon som vet om IK multimedia tillåter licensöverföringar om man sedan skulle köpa bättre och vill sälja?

Lyssnar bland annat på

som nästan bara använder sig av denna bundle. Riktigt imponerande. Inte på samma nivå eller i närheten av Vienna/Eastwest, men riktigt imponerande. (i min mening) Redigerat av Ecarion
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara väldigt tacksam för den läsningen. Kan du ladda upp någonstans och länka via PM? Eller kanske här, om någon annan också vill läsa.

Tack på förhand!

Edit: efter att ha lyssnat på olika recensioner och klipp som featurat GPO måste jag med min väldigt begränsade erfarenhet säga att jag är ganska besviken. Håller på att titta på IK Multimedia, som verkar vara ett "mellanpris"-alternativ som kan passa mig. Jag vill helst ha något jag inte "slänger" när jag köper bättre, om möjligt. Men tack i alla fall 🙂

http://www.thomann.d...io_bundle_2.htm <-- den verkar vara förbannat prisvärd. Någon som vet om IK multimedia tillåter licensöverföringar om man sedan skulle köpa bättre och vill sälja?

Jag kan tyvärr inte lägga upp artikeln offentligt eftersom jag inte har publiceringsrätt till den. Men om du skickar ett PM med din mailadress så kan jag maila den till dig.

GPO är inte ett orkesterbibliotek ämnat att skapa realistiska orkesterverk med. Något sådant hittar du inte för 990 kr... 😉

Det är ämnat för att lära sig arbeta med orkesterkompositioner och lära sig hela tekniken med MIDI-arrangemang och MIDI-kontroll, utan att behöva skyffla ut dyra pengar i början och ha en kraftfull dator. Tanken med mitt förslag var att du skulle komma igång för en billig penning med något som låter hyfsat, för att efterhand när du får mer koll på vad som finns och vad du vill ha, kunna uppgradera till ett mer avancerat system. Det är också väldigt bra att börja med eftersom användarsupporten är såpass omfattande.

Miroslav Philharmonik som ingår i paketet du länkar till låter helt okej för vad det kostar. Det är vid det här laget ett ganska gammalt bibliotek - Miroslav var en av de första biblioteken som blev riktigt etablerade. Nackdelen (vad jag minns när jag testade det) är att du har väldigt få realtidskontroller av ljuden, vilket gör att det blir begränsad vad du kan göra för orkestrala uttryck. Det blir stelt att spela på och du kommer förmodligen att störa dig på att inte kunna göra en hel del saker.

Jag vet att man vill ha det som låter bäst... Men jag står allra ödmjukast fast vid rådet att du i första hand bör köpa det som du bäst kan lära dig MIDI-arrangemang och tekniker med, innan du börjar tänka för mycket på hur realistiskt det ska låta, för tro mig, är det rena orkesterarr du ska göra, så kommer du sannolikt inte att närma dig att vara nöjd med hur det låter förrän du sitter med bibliotek för uppemot 20.000:- 🙂

IK Multimedia tillåter inte licensöverföringar (eller gjorde det i alla fall inte för 4 år sedan när jag skulle sälja mitt T-Racks).

Edit: Lyssnade på Miroslav-demon du länkade till, det var många år sedan jag satt med Miroslavbiblioteken. Meh.... sådär hade jag kunnat få GPO att låta också 😛 utom några artikuleringar jag hörde i slutet som inte hade låtit lika bra med GPO. Men givetvis ska du köpa det som du tycker känns rätt. Och bara för att GPO är mer lämpat för inlärning så betyder inte det att du inte kan lära dig något med Miroslav.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Så¨, om jag förstår dig rätt:

Miroslav - Gammalt (dock bra) bibliotek med semi-realistiska ljud, dock få realtidskontroller vilket gör att det är svårt/omöjligt att ändra vissa saker som jag antagligen ser som fundamentala/viktiga?

GPO - Väluppdaterat, dock sådär-låtande bibliotek, dock med moderna och utvecklade kontroller, vilket kommer innebära att jag kan överföra de tekniker jag lär mig på GPO till ett senare, seriösare bibliotek. Något jag inte kommer kunna göra i samma utsträckning med Miroslav? (Även bonus med det omfattande forumet)

Har jag förstått det hela rätt?

Kan ju säga såhär också. Det är inte bara rena orkestrar jag ska göra. Dock så är jag övertygad om att den typen av musik jag vill göra kommer kräva högkvalitativa, "klassiska" instrument som verkar finnas representerade i orkester-"bundles".

Redigerat av Ecarion
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, precis så 🙂 Ta mig dock på orden bara med Miroslav, jag kommer inte ihåg exakt hur mycket kontroll man hade och det kan ha uppdaterats sedan dess. Du kanske kan hitta några tester som beskriver hur mycket kontroll man har.

Oavsett vilket du väljer att börja med, så bör du kunna få tag i en orkesterbundle som du ljudmässigt kommer att vara nöjd med ett tag (gissar jag) för i alla fall under 4.000:- Miroslav skulle du säker vara nöjd med i flera avseenden eftersom det trots sin ålder ändå är ett bra bibliotek som ansågs snudd på standard i flera år. Slutet på 90-talet om jag inte minns tokigt. Jag tror det är det här biblioteket som är recyclat http://www.soundonsound.com/sos/jan00/articles/miroslav_orch.htm

När du sedan blir mer varm i kläderna så kommer du förmodligen att vilja ha det där lilla extra som man får de stora biblioteken där det plötsligt börjar leva och du vill ha fler artikulationer att röra dig mer för att kunna komponera mindre begränsat. Orkesterbibliotek är beroendeframkallande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Drar lite paralleller mellan detta och Photoshop-penslar. Inte riktigt samma sak dock, eftersom man kan uppnå fotorealism med Photoshops fundamentala penslar, medan det verkligen verkar krävas högkvalitativa bibliotek för detta. Dock är det också beroendeframkallande, att pröva på nya penslar och se vilka resultat som uppnås.

Detta blev ju en längre tråd än jag trodde, men jag får tacka för alla råd än så länge. Har en lite klarare bild nu. Till en mer teknisk fråga - hur är integreringen av dessa bibliotek till Cubase? Seamless? beror det på om man kör det via NI Kontakt?

Hoppas att andra som funderar på samma frågor kan få lite hjälp av denna tråden också ^^.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gammal retuschör får jag nog hålla med om att liknelsen blir lite skev - rent teoretiskt sett skulle man kunna uppnå fotorealism till och med med Photoshops pennverktyg inställ på 1 px, men det skulle ta en sjuhelvetes tid... 😄 Ett samplingsbibliotek är beroende av grundkvaliteten på samplingarna och vilken kontroll du har över dem.

Men kanske om du tänker dig att de billigare biblioteken är Microsoft Paint och sedan tar dig hela vägen upp till Photoshop.

Integreringen i Cubase är ganska sömlös. Man får lägga ner ganska mycket tid på att bygga malldokument där alla instrumentgrupper får sina kanaler och inställningar, men när man väl har gjort det så är det ganska smidigt att jobba i (men detta gäller oavsett vilken DAW du kör).

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Både Miroslav och Siedlaczek håller fortfarande, javisst, men det är mer "pill" för att få alla artikulationer rätt. Ingen key switch alltså, utan man använder 4-5 samplers per instrument.

Legatovioliner? Spela in midi på legatoviolinernas kanal.

Staccatoviolin och viola? Spela in midi på stacattoviolinens och stacattoviolans kanal.

Marcato i kontrabas? Spela in midi... etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gammal retuschör får jag nog hålla med om att liknelsen blir lite skev - rent teoretiskt sett skulle man kunna uppnå fotorealism till och med med Photoshops pennverktyg inställ på 1 px, men det skulle ta en sjuhelvetes tid... 😄 Ett samplingsbibliotek är beroende av grundkvaliteten på samplingarna och vilken kontroll du har över dem.

Men kanske om du tänker dig att de billigare biblioteken är Microsoft Paint och sedan tar dig hela vägen upp till Photoshop.

Integreringen i Cubase är ganska sömlös. Man får lägga ner ganska mycket tid på att bygga malldokument där alla instrumentgrupper får sina kanaler och inställningar, men när man väl har gjort det så är det ganska smidigt att jobba i (men detta gäller oavsett vilken DAW du kör).

Ja, det var en bättre liknelse. Hah, 1px pen tool 😛. Jo. Skillnaden mellan dessa två kategorier är väl att i Photoshop så beror det hela på din skicklighet som konstnär. Inom dessa biblioteksmjukvaror så är det två faktorer - grundkvalitén på materialet och din skicklighet som artist.

Intressant hur mycket jag lärt mig på denna korta tid däremot. För en vecka sedan visste jag bara, och med många feluppfattningar i skallen, hur sambanden mellan DAWs, samplers och program som Kontakt fungerade, samt ingen aning om de kvalitativa skillnaderna mellan biblioteken. Nu känner jag att jag fått en ganska bra bild av hur jag kommer börja. Inga stora frågetecken kvar i skallen - förutom hela den där formaliteten med att lära sig Cubase från grunden och upp till perfektion 😛

Linus: Så som du beskriver hade jag tänkt mig att det ska fungera, även idag. Är det alltså en felaktig och uråldrad metod jag har i huvudet? Hur sker det hela nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, Photoshop är ren oförfalskad skicklighet. Med ett orkesterbibliotek kan du trycka ner tre tangenter på MIDI-klaviaturet och få den som lyssnar att häpna.

Siedlaczek som Linus nämner är andra fina bibliotek, han har ju också gjort en del nytt på senare år, som String Essentials som är riktigt fina.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus: Så som du beskriver hade jag tänkt mig att det ska fungera, även idag. är det alltså en felaktig och uråldrad metod jag har i huvudet? Hur sker det hela nu?
Vill du jobba så har du inga problem.

Idag används mest key switch-funktionalitet på biblioteken. Ett midispår per instrument (violin, viola, cello, kontrabas) och den lägsta oktaven på klaviaturen väljer artikulation.

Tryck C1-tangenten och spela legatostråk i övre delen av klaviaturen, tryck C#1 och ljudet ändras till pizzicatostråk etc.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt smidigt, man kommer ifrån hela grejen att behöva byta spår/MIDI-kanal för att spela en artikulation, något som aldrig riktigt ger flyt i skapandet, inte för mig i alla fall. När man sedan ska finjustera det som är inspelat så har man samma instrument på samma MIDI-spår - och därmed i samma fönster när man öppnar spåret och redigerar, dvs istället för att hoppa mellan olika spår och fönster beroende på vilken artikulation som spelas. Bytena mellan artikulationer ligger som MIDI-noter nere i fönstret och tonerna ovanför och uppåt, vilket även gör det överskådligt ifall man behöver justera ett byte av artikulation så att det kommer rätt i tid.

Det kanske låter som rena grekiskan ifall du inte har suttit så mycket med en sequenser, men det faller på plats så småningom.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där....var grekiska till stor del, ja. Men jag tänker lära mig! 🙂

Kruxet (som jag ser det nu) är klaviaturen.

Programvaran jag vill ha kostar ju då ~80 euro på Thomann. Ljudkort och lämpliga hörlurar har jag nu. Oxygen 61 verkar vara ett fullt dugligt och någonting som kommer räcka mig väldigt länge. Min fråga är hur steget mellan Oxygen 88 och Oxygen 61 är rent praktiskt. Jag har för vana att köpa det absolut "bästa" jag kan (Ex, Wacom Intuos 4 XL, Photoshop), eller att köpa något billigt som senare är lätt utbytbart (GPO). Om det i professionella bibliotek senare kommer vara så att 61-key är ett hinder jämfört med 88 så tjänar jag ju på att köpa Oxygen 88 istället för 61 och köra in mig på den vanliga piano-klaviatur-biten från början istället. 61-key versionen är varken billig eller särskilt utbytbar om jag kört in mig på den.

Någon som har erfarenhet? Räcker 61 tagenter, oavsett vilket bibliotek man kör - inklusive vienna - eller kommer jag vilja uppgradera så fort jag avancerar till ett "riktigt" bibliotek?

Jämför alltså med http://www.thomann.de/se/maudio_oxygen_88.htm . Inte direkt ett trevligt pris (som ljudkort + hörlurar), men hellre att jag investerar det nu än att jag om ett halvår kört in mig på "fel" och måste byta ett keyboard för 2000 mot detta.

Redigerat av Ecarion
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mest kört med 88 vägda, stagepianoklaviatur (men du behöver inte vägda tangenter för att jobba med orkesterbibliotek, annat än om du föredrar känslan), så jag har aldrig tänkt på om instrumentens register och midi-controllers brukar ligga längre än 61 tangenter ifrån varandra. Någon annan vet säkert bättre här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...