Jump to content
Annons

Reverb på sång - hur mixar ni?


Berg

Recommended Posts

Jag tycker det är satans svårt med efterklang på leadsången.

Iofs kan det bero på att jag mixar min egen sång och det i sig är ju lite snårigt. Sång-nivåer och sånt blir kanske lite mer försiktiga än om nån annan hade rattat.

Hur som helst, har ni några generella tips på hur ni tänker runt reverb eller delay på leaden? Vilken typ av reverb, längd osv... Eller ännu hellre, specifika tips utefter det program jag arbetar i: Cubase 5 med endast de medföljande effekterna.

Stilen på min musik lutar nog åt modern radio-pop, typ Robyn. Andra influenser är Radiohead, senare Depeche. Lite elektronisk rock-pop ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man är lite ovan och mixar sin egen röst, så lägger de flesta sången för svag i mixen. Höj tills det nästan börjar kännas lite pinsamt, så blir det nog ganska lagom... 😉

Reverb är vanligt att man lägger alldeles för långa och/eller för starkt. Det ska ju skapa känslan av ett rum, så överdriv inte. Lägg gärna också de-esser före reverbet, så slipper du störande reverbsvansar där alla sibilanser sticker igenom läskigt starkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv har mer och mer börjat frångå reverb till förmån för delay. Reverb måste vara så jävla välrattade i en mix för att inte gröta till allt. Delay (rätt använt) däremot gör att jag behåller närheten i sången och inte grötar till mixen.

Men när jag använder reverb så är jag precis lika noga med att eq:a reverbet i sig för att få bort sånt som stör mixen som jag är med själva sångljudet.

Sen är det så otroligt beroende på låt och det sound man är ute efter hur man vill använda reverb. Kan imponeras rejält av när man lyckas mixa ett sång-reverb som t ex Radioheads Exit Music (for a film) där man har en lång svans och har kvar jättemycket botten i reverbet och ändå lyckas separera det från resten av instrumenten.

Edit: Fredagsdrycksgenererade särskrivningar (förhoppningsvis) korrigerade.

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Det värsta är att jag vet att less is more, på nåt sätt när det gäller sångreverb. Och ändå sitter jag och fegar ur med alldeles för mycket när det väl gäller. Ovanans makt.

Deesser och/alt eq på reverbet tar jag till mig direkt och testar! Essiga svansar har varit ett problem.

Bra filmer på länken där, Herbeck. Tog hem allihopa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på referenserna du nämner så hade jag testat följande:

Lägg ett stort, mjukt och diskantfattigt katedralreverb som send och skicka bara en mycket liten del av sången så att du får ett snudd på knappt hörbart reverb. Det här reverbet är bara till för att ge en känsla av att sången, i brist på bättre beskrivning, befinner sig i en miljö snarare än i ett ett vakuum. Det ska knappt ens höras.

Lägg sedan ett early reflections reverb som send för att få närhet och bredd i sången. Här kan man ibland få sitta och leta i evigheter efter rätt reverb och mängd som passar låten. Själv har jag en favoritpatch i IK Multimedias Classic Studioreverb som ofta funkar. Ska leta upp vad den heter när jag sitter vid studiodatorn nästa gång.

Nu till själva reverbet, som inte alls består av ett reverb utan av ett delay med 2-4 separata delay temposynkade till låten, till exempel sextondelar/åttondelar/fjärdedelar/trioler panorerade L40/L20/R20/R40. Samtliga körs genom ett lågpassfilter som skär såpass skarpt att du nätt och jämt hör sången när du sololyssnar på delayet. Feedback blir storleken på "rummet", ställ in vad som passar till låten. Volymen på varje separat delay brukar man få ställa i relation till hur långa de är, dvs ett fjärdedelsdelay brukar behöva vara något svagare i volym för att inte hoppa ut i mixen.

Det här kommer att ge känslan av ett reverb utan att sången drunknar i det, eftersom det finns en längre fördröjning än vad ett reverb normalt brukar ge och därmed en viss separation på sång och "reverb". Temposynkningen bidrar till att man vid behov kan dra på ganska mycket av "delayreverbet" utan att sången drunkar - i jämförelse med ett vanligt reverb.

En skön grej med den här uppsättningen är att du kan automatisera delayet, dvs sendvolymen och dra på i partier där sångaren eller sångerskan tar i så att det öppnar upp och känns mäktigare - återigen utan känslan av att det drunknar. Ibland kan du även behöva automatisera lågpassfiltret här också så att inte delaystudsarna blir för tydliga.

Slutligen skär du lite i de lägre registren på båda reverben och på delayet med sendkanalstrippens EQ så att det inte blir för bumligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bra tips!

Reversed reverb funkar som ett delay, skapar lite spänning i sångljudet.

I kombination med alla tipsen ovan blir det mycket effektfullt.

För körer kan man använda early reflections för att skapa ett stort men fortfarande tight sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Early reflections rattade så att det ligger i takt med musiken är the shit! Det är nice att låta rummet man faktiskt spelar in i vara det första man hör, sen gömma det pålagda reverbet i beatet på låten. Tider runt 100-200ms, OM det är trackat i ett bra rum, är det ett dåligt rum så gör E.R. oftast mer skada än nytta.

Jag brukar lägga upp tre auxar redan innan jag börjar mixa, med mitt favoritrum, min favoritplate och ett reversereverb. Sen skickar jag det som behövs till dom, och tweakar efter behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...