Jump to content
Annons

Mixer med inbyggt ljudkort


Fismumriken

Recommended Posts

Vill ha tips på en mixer med inbyggt ljudkort med antingen USB eller Firewire. Jag vill kunna spela in flera spår samtidigt. Minst 3. Ha equalizer med pre/post så jag kan välja om jag vill använda mixerns effekter i inspelningen. Ganska hög kvalité, typ 24bit/96kHz. Ha uttag för minst 2 monitorer. Gärna fler om man får för sig att ha flera. Budget runt 3000kr.

Kortfattat: Söker en mixer som Mackie Onyx 820i. Anledningen till att jag frågar är om det finns någon mer prisvärd, eller någon liknande i lägre prisklass.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

rent spontant tänker jag

Yamaha N8

eller

M-Audio NRV10 (finns även en NRV8 men jag hittar inte den just nu).

Eller så gör ni helt enkelt så att ni köper en Mackie and call it a day.

Håll även koll på beggatmarknaden 🙂

Vänligen,

CHAE

Edith: lade till lite

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Se upp för billiga sådana mixrar. De brukar nämligen bara kunna köra stereo in/ut mot datorn. Ladda därför hem manualerna och kolla där, så att det verkligen går att spela in tillräckligt många kanaler på separata spår.

Kanske är ett ljudkort med tillräckligt många in/ut ett bättre alternativ - men det beror förstås på hur det hela är tänkt att användas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Se upp för billiga sådana mixrar. De brukar nämligen bara kunna köra stereo in/ut mot datorn. Ladda därför hem manualerna och kolla där, så att det verkligen går att spela in tillräckligt många kanaler på separata spår.

Kanske är ett ljudkort med tillräckligt många in/ut ett bättre alternativ - men det beror förstås på hur det hela är tänkt att användas...

Jepp, så rätt så rätt. Alltid värt att kolla upp. I Yamaha-fallet så går det iofs att tracka flera oberoende källor. I NRV-fallet är jag inte lika säker men som sagt; det går ju alltid att kontrollera precis som du sa.

Och "ja" ett ljudkort med flera I/O tycker även jag är att föredra (varför inte ett Pro40 eller liknande) men nu var det ju specifikt en mixer liknande Mackien som efterfrågades.

Fismumriken: ni är absolut helt säkra på att verkligen en mixer är att föredra?

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag har ändrat mig... Ett ljudkort med 2-4 kanaler. Ska iaf kunna spela in 2 samtidigt på varsitt spår. EQ är inte nödvändigt, använder den jag har i cubase istället. Men bra ljudkvalité ska det va! Bättre än Line 6 UX:1 som jag i nuläget har. Helst inte över 3000kr. Sen tips på en mikrifon jag kan spela in akustisk gitarr, munspel och sång med. En allt i ett mikrofon om det går som passar de jag skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tros det om Mackie Onyx Big Knob?

Eller Mackie 802VLZ3?

Mer prisvärt än Onyx 820i?

Det beror på vad du ska ha dem till...

Big Knob är en monitorkontroll+switch som man kopplar mellan ljudkortets utgång och monitorerna.

802 VLZ3 är en analog mixer.

Med dem måste du alltså skaffa ett lämpligt ljudkort också för att kunna spela in.på datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vad du ska ha dem till...

Big Knob är en monitorkontroll+switch som man kopplar mellan ljudkortets utgång och monitorerna.

802 VLZ3 är en analog mixer.

Med dem måste du alltså skaffa ett lämpligt ljudkort också för att kunna spela in.på datorn.

Jaha okej. Jao jag ska ha ett kort jag kan stoppa in 2 monitorer i samt gitarr/bas och mickar i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen mig själv i den här tråden!

Jag hade också en UX:1a och ville upgradera mig lite, mest för att kunna spela in på olika spår.

Fick då tipset att köpa en Saffire Pro 14. (http://ordermusic.se/produkter/studio/ljudkort/focusrite/saffire-pro-14)

Den passar mig perfekt, och det känns som att det skulle kunna vara något för dig också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen vill jag kunna använda korten när jag t.ex lyssnar på spotify etc... Som jag kan med UX:1:an.

Onyxen hade inten midi input va? 😮

Exakt vad gör alla ingångar på respektive korten, Mackie Onyx 820I och Focusrite Saffire Pro 14?

På mackien ser man ju 18 tele ingångar samt 3 xlr ingångar. Några tele som heter insert, några line, och några aux... Insert är väl effekter? Och line är gura/bas etc? Och aux? 😮 Och main out är för monitorer t.ex? Sen har vi ju tape l/r och cntrl room out, alt 3-4 out. Vad menas med dom?

Sen skulle jag vilja ha tips på en midiklaviatur jag kan plugga i kortet:D

Redigerat av Fismumriken
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man skaffa en konverterare och köra firewire till usb? har ingen firewire ingång på datorn:( sen undrar jag, usb midiklaviatur, jag har hört att det skapar hög latency? stämmer det? kan man använda en keyboard istället och köra midi genom den? borde bli samma sak som midiklaviatur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar inte bli särskilt lyckat att köra krävande prylar genom extra interface, så om du bara har USB, så bör du skaffa ett USB-ljudkort.

Midisignalerna är så slöa att det funkar utmärkt med USB-keyboard - lika bra som med midi-keyboard, så det är inga bekymmer. Vad du däremot får dras med, är latency medan du spelar, eftersom det inte går att komma ifrån uppspelningslatency. När man spelar in sång, så finns direct monitoring, som gör att man kan få medhörning i princip utan latency - men något motsvarande finns inte när det gäller virtuella instrument eftersom instrumentets ljud ju måste spelas upp av datorn.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar inte bli särskilt lyckat att köra krävande prylar genom extra interface, så om du bara har USB, så bör du skaffa ett USB-ljudkort.

Midisignalerna är så slöa att det funkar utmärkt med USB-keyboard - lika bra som med midi-keyboard, så det är inga bekymmer. Vad du däremot får dras med, är latency medan du spelar, eftersom det inte går att komma ifrån uppspelningslatency. När man spelar in sång, så finns direct monitoring, som gör att man kan få medhörning i princip utan latency - men något motsvarande finns inte när det gäller virtuella instrument eftersom instrumentets ljud ju måste spelas upp av datorn.

Då blir det USB kort! Tips på något bra?

Men om man tar t.ex Focusrite pro 14 som någon länkade, så var det midi på det kortet. Borde inte det lösa latency problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då blir det USB kort! Tips på något bra?

Det beror på vad du behöver ha för några in/utgångar och eventuella andra funktioner, Några exempel:

Mackie Onyx Blackjack

Native Instruments Komplete Audio 6

RME Fireface UC

Steinberg UR28M

Men om man tar t.ex Focusrite pro 14 som någon länkade, så var det midi på det kortet. Borde inte det lösa latency problemet?

Nej - inte problemet med att det tar tid att spela upp virtuella instrument.

Du kan läsa lite om latency här: http://wiki.kontrollrummet.com/Latency

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej vi håller oss under 3000 kr. Jag vill ha minst 2 tele ingångar för gitarr,bas osv, även 2 för mickar. Hög kvalité ljudmässigt. Vill kunna använda kortet att höja och sänka på när jag även kikar på film o lyssnar på spotify osv. Gärna separata kanaler så man kan spela in på alla samtidigt. Om det går.

Jag skulle gärna vilja ha nåt i stil med Mackie Onyx 820i fast med USB istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill du ha en mixer? De flesta ljudkort har alla funktioner som behövs, så om du inte behöver mixern för att kunna spela live, så är den i de flesta fall ganska öveflödig i en hemstudio.

De flesta mixrar som har USB, kan bara skicka över 2 eller på sin höjd 4 kanaler till datorn, så de är mer begränsade än Firewire.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill du ha en mixer? De flesta ljudkort har alla funktioner som behövs, så om du inte behöver mixern för att kunna spela live, så är den i de flesta fall ganska öveflödig i en hemstudio.

De flesta mixrar som har USB, kan bara skicka över 2 eller på sin höjd 4 kanaler till datorn, så de är mer begränsade än Firewire.

Okej men om vi struntar i mixer... Vill gärna kunna spela in 2 separata spår iaf. Vill kunna använda korten hela tiden. Som när ja kollar på film. Hög kvalité ljudmässigt. Alltså bättre än Line 6 UX:1. Och en midiingång kanske kan vara bra om man vill köra keyboard genom?

Vill iaf, kunna lina en gura och en mic samtidigt på separata spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir nog onyxen och så köper jag ett pci kort med firewire ingångar. Frågan är 400 eller 800?

Och man kan använda mixern även när man lyssnar på musik etc?

Det klart det funkar att använda mixern men det känns onödigt att köpa en mixer om du egentligen inte behöver det. Jag hade satsat på ett ljudkort istället. Som jag sagt innan tycker jag att du borde kolla på ett Saffire Pro 14. (http://ordermusic.se/produkter/studio/ljudkort/firewire/saffire-pro-14)

Med det kan du spela in på separata kanaler, du har gain, volymkontroll och hörlursutgång på fronten som jag har för mig att du har skrivit att du vill ha. Och det är väldigt lätt att förstå sig på mjukvaran osv.

Jag upgraderade till det från en UX:1a och jag är hur nöjd som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt: En mixer tar mer plats och tillför egentligen ingenting om du inte verkligen har behov av en mixer för att exempelvis ha ute på livespelningar eller har större behov att enkelt koppla in outboards. Eq och det mesta annat är smidigare att göra med plugins, eftersom du sparar alla inställningar ihop med projektet i DAW-programmet.

Ställ dig alltså först frågan varför du behöver ha en mixer. Det troligaste är att du inte alls behöver det och att det är lämpligare att leta upp ett ljudkort med de funktioner som du behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det klart det funkar att använda mixern men det känns onödigt att köpa en mixer om du egentligen inte behöver det. Jag hade satsat på ett ljudkort istället. Som jag sagt innan tycker jag att du borde kolla på ett Saffire Pro 14. (http://ordermusic.se.../saffire-pro-14)

Med det kan du spela in på separata kanaler, du har gain, volymkontroll och hörlursutgång på fronten som jag har för mig att du har skrivit att du vill ha. Och det är väldigt lätt att förstå sig på mjukvaran osv.

Jag upgraderade till det från en UX:1a och jag är hur nöjd som helst.

Som sagt: En mixer tar mer plats och tillför egentligen ingenting om du inte verkligen har behov av en mixer för att exempelvis ha ute på livespelningar eller har större behov att enkelt koppla in outboards. Eq och det mesta annat är smidigare att göra med plugins, eftersom du sparar alla inställningar ihop med projektet i DAW-programmet.

Ställ dig alltså först frågan varför du behöver ha en mixer. Det troligaste är att du inte alls behöver det och att det är lämpligare att leta upp ett ljudkort med de funktioner som du behöver.

Fismumriken: här har du ju två exemplariska svar på raken från qwasdafyr och Claes!

Även jag menar att en mixer är överflödig. I dag får du ju som sagt det mesta i ditt DAW vad det gäller EQ:ing, effekter etc (och om du inte skulle vara nöjd med DAW-pryttlarna så bundlar ju Focusrite interfacet med en hel hoper bra pluggar). Det plus att du blir tokmobil eftersom att kortet är extremt litet och därmed väldigt praktiskt att ta sig med ut på fältet (om det nu skulle behövas). Precis som qwasdafyr säger så är även mjukvaran (MixControl) löjligt enkel att förstå sig på. Routa en gång et voila så du är good to go.

F ö kan jag säga att Focusrite gör förbannat bra prylar; stabilt och fantastiska pre-amps som är tystare än bomull. Jag har haft mitt Pro 40 i >4 år nu och det har aldrig någonsin varit några problem.

saffire14.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=p1hh1aXifx0

Du gör ju som du vill men i ett Pro 14 får du ju precis allt det du säger dig vilja ha och dessutom är ju priset kalas så det torde vara en no-brainer 🙂

Vänligen,

CHAE

Edith: lade till YouTube-filmen och en liten bild...

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, lutar mot focusrite. Men kan man spela in 2 kanaler samtidigt på separata spår? Sen är det ingen xlr ingång?

Ja, det kan du och "jo"; i form av 2x comboingångar (d v s både XLR och Hi-Z) till vänster på fronten (på bilden ser du dem klart och tydligt).

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan du och "jo"; i form av 2x comboingångar (d v s både XLR och Hi-Z) till vänster på fronten (på bilden ser du dem klart och tydligt).

Vänligen,

CHAE

Nicenice:D vart kopplar man in monitorerna då? Kan välja mellan xlr och tele på mina monitorer (yamaha hs80m).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...