Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Först och frÀmst; om trÄden Àr helt felplacerad fÄr hemsk gÀrna mod flytta den.

Okej, vi har alla vÄra favoritpluggar; Waves, IK, UA, Softube etc. Vi gillar dem för vad de gör, för att de emulerar originalet pÄ ett skönt och trovÀrdigt sÀtt. Kort sagt; de gör det vi vill att de ska göra. En del ger mer punch i virveln, en annan fixar den dÀr sköna plÄten medan en tredje saftar pÄ rejÀlt under parallellkompression. Ja, ni förstÄr sÀkert vad jag menar.

NÄgonting som jag dock funderat över Àr hur man "tillverkar" man dessa pluggar?

GUI:t kan jag haja men resten... 😳

SÄg ett (reklam)Tub-klipp för ett bra tag sedan (hittar det inte nu) dÀr ett företag stolt visade upp sin senaste plugg (vad det nu var). Fritt citerat ur minnet: "[...]vi har försökt att emulera originalet sÄ gott vi kan. Vi har gÄtt igenom blockscheman och unika [nÄgonting med röregenskaper] och hÀr har ni resultatet av hundratals arbetstimmar". Ta-daaa!

Man sÄg pÄ filmen hur ett par killar satt framför en dator, originalhÄrdvaran i frÄga och sedan syntes det nÄgra kablar som gick till nÄgon typ av mÀtinstrument. Grafer, (för mig) ofattbara matematiska (?) utrÀkningar samt en och annan kaffekopp flimrade förbi och jag förstod absolut ingenting av vad de sysslade med. Vad jag dÀremot förstod var att de hade jobbat aslÀnge och var bÄde skittrötta och skitglada över at tde uppnÄtt en "perfekt emulering av X-kompressorn".

Har googlat lite i Àmnet men inte hittat nÄgra bra svar (och de svaren jag hittade var pÄ tok för svÄra för att jag skulle förstÄ dem).

Om nĂ„gon kunde förklara det hĂ€r för mig (without going NASA) skulle jag bli glad för det Ă€r ju onekligen intressant att veta vad man smĂ€ller pengarna pĂ„ nĂ€r man köper en viss sorts plugg (utöver mĂ€rket dĂ„'rĂ„ 😉 ).

Ha en fortsatt trevlig kvÀll!

VĂ€nligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Man ska nog inte tro allt för mycket pÄ alla bilder med alla apparater som de pÄstÄr att de anvÀnt för att emulera trovÀrdigt(?). T ex nÀr det gÀller ampsims har man pÄstÄtt det och sen slÀpps det gratisversioner som t om kan lÄta Àn mer trovÀrdiga Àn kommersiella pluggar.

Postat

Jag antar att man matar in ljud (typ sinusvÄgor) i saker man vill emulera, och försöker att studera och Äterskapa hur vÄgen ser ut efterÄt. DÀremot tycker jag att det Àr mer intressant hur man kan skapa saker frÄn grunden. Typ EHX som slÀpper en helt analog effektpedal till gitarren som simulerar en sitar bara sÄdÀr http://store.thesegoto11.se/product_info.php?cPath=27_46&products_id=1671

pme (oregistrerad)
Postat

Eh? Det finns inga andra regler Àn att man mÄste hÄlla sig inom naturlagarna och begrÀnsad berÀkningskapacitet. Softtube bygger sina modeller

genom att att emulera komponent för komponent. UngefÀr som spice modellerna för simulering av elektronik konstruktioner. Men för att förstÄ det sÄ behöver man förstÄ elektronik konstruktion. Men det Àr bara en metod. Man kan utgÄ frÄn ren matematik och signalteori. Tex för att bygga faslinjÀra EQ's. Men för det sÄ behöver man civing matte. FrÄgan Àr lite som att frÄga hur gör man musik och man fÄr inte blanda in noter och rytmer som en del i svaret.

Postat

sitta och studera analog hÄrdvara och vara sjukligt bra pÄ programmering.

Är vĂ€l sĂ„ man gör emulatorpluggar skulle jag tro.

Postat

Ett annat och enklare alternativ Àr att spela in impulser vid olika instÀllningar pÄ originalapparaten, pÄ samma sÀtt som man gör med impulsreverben. SÄ har exempelvis Acustica-Audio gjort - och det blir ofta tillrÀckligt bra med sÄdan "emulering".

FrÄgan Àr om det verkligen Àr lönt att lÀgga ner sÄ enormt mycket jobb pÄ att efterlikna en existerande burk...? Om jag hade kunnat programmera, sÄ hade jag nog tyckt att det var mer intressant att skapa nÄgot efter eget tycke och smak istÀllet, som inte kommer att stötas och blötas i stÀndiga överdrivet nitiska jÀmförelser med originalet, istÀllet för att bedömas hur det verkligen lÄter...

  • Gilla 2
Postat (redigerat)

Rent programmeringsmÀssigt sÄ bygger man funktioner som tar den digitala ljudsignalen frÄn DAW:en (en ström av mÀtvÀrden, dvs samplingarna av ljudet) som indata, manipulerar data enligt pluggens specifika algoritm och sedan returnerar en justerad ström av siffror.

Det finns ju pluggar som anvÀnder ganska enkla algoritmer för att processa ljudet för att uppnÄ enkla effekter. Emulering av hÄrdvara Àr aningens mer komplicerat..

Softube emulerar hÄrdvara genom att rÀkna pÄ (och mÀta sig till) vad varje diskret komponent i hÄrdvaran gör med ljudsignalen, och inte minst hur de beter sig tillsammans. Jag lÀste nÄn artikel om dem och de fick det att framstÄ som att de kör stenhÄrt pÄ att implementera teorin, och nÀr de sen testar i praktiken sÄ funkar det; det lÄter som originalet... (!)

Pseudokod för en slags gain- eller volymratt:

function process_audio ($indata) {

$utdata = $indata * $value_of_gain_knob_from_gui;

return $utdata;

}

Pluggformaten bestÀmmer hur den specifika implementationen ska göras i praktiken. Jag har sjÀlv planer pÄ att testa att koda en plugg sen och Steinberg har publicerat en SDK för VST-formatet (för C++) som man kan ladda ned frÄn deras hemsida. Det finns tredjepartslösningar ocksÄ om man hellre vill jobba i Java.

/ Martin

Redigerat av MartinÖjes
Postat

Rent programmeringsmÀssigt sÄ bygger man funktioner som tar den digitala ljudsignalen frÄn DAW:en (en ström av mÀtvÀrden, dvs samplingarna av ljudet) som indata, manipulerar data enligt pluggens specifika algoritm och sedan returnerar en justerad ström av siffror.

Det finns ju pluggar som anvÀnder ganska enkla algoritmer för att processa ljudet för att uppnÄ enkla effekter. Emulering av hÄrdvara Àr aningens mer komplicerat..

Softube emulerar hÄrdvara genom att rÀkna pÄ (och mÀta sig till) vad varje diskret komponent i hÄrdvaran gör med ljudsignalen, och inte minst hur de beter sig tillsammans. Jag lÀste nÄn artikel om dem och de fick det att framstÄ som att de kör stenhÄrt pÄ att implementera teorin, och nÀr de sen testar i praktiken sÄ funkar det; det lÄter som originalet... (!)

Pseudokod för en slags gain- eller volymratt:

function process_audio ($indata) {

$utdata = $indata * $value_of_gain_knob_from_gui;

return $utdata;

}

Pluggformaten bestÀmmer hur den specifika implementationen ska göras i praktiken. Jag har sjÀlv planer pÄ att testa att koda en plugg sen och Steinberg har publicerat en SDK för VST-formatet (för C++) som man kan ladda ned frÄn deras hemsida. Det finns tredjepartslösningar ocksÄ om man hellre vill jobba i Java.

/ Martin

Ett annat och enklare alternativ Àr att spela in impulser vid olika instÀllningar pÄ originalapparaten, pÄ samma sÀtt som man gör med impulsreverben. SÄ har exempelvis Acustica-Audio gjort - och det blir ofta tillrÀckligt bra med sÄdan "emulering".

FrÄgan Àr om det verkligen Àr lönt att lÀgga ner sÄ enormt mycket jobb pÄ att efterlikna en existerande burk...? Om jag hade kunnat programmera, sÄ hade jag nog tyckt att det var mer intressant att skapa nÄgot efter eget tycke och smak istÀllet, som inte kommer att stötas och blötas i stÀndiga överdrivet nitiska jÀmförelser med originalet, istÀllet för att bedömas hur det verkligen lÄter...

BĂ„de Claes och MartinÖjes svar var mycket givande i sig 🙂 Börjar haja det hĂ€r Ă€nnu mer nu. Framförallt för att det inte Ă€r lika abstrakt lĂ€ngre.

@Claes (kursiverade ditt sista stycke om du ursÀktar): Jo, jag kan hÄlla med dig i att en alldeles egen mjukvarukompressor/limiter/EQ/whatever skulle vara ganska hÀftigt men kan det inte finnas en anledning till att exempelvis Tube Tech pryttlar emuleras av Softube?

TÀnkbart svar; folk vill Àga de hÀr grejerna men har inte rÄd/plats/nÄgon annan anledning att köpa in sig pÄ hÄrdvaran. DÄ blir mjukvaran s a s rÀddningen.

Aaah, tack dĂ€r Åke!

Som sagt; nu nÀr man förstÄr lite bÀttre sÄ Àr det ju enklare att fortsÀtta söka info.

Tack för att ni tog er tid!

VĂ€nligen,

CHAE

Postat

Ett annat och enklare alternativ Àr att spela in impulser vid olika instÀllningar pÄ originalapparaten, pÄ samma sÀtt som man gör med impulsreverben. SÄ har exempelvis Acustica-Audio gjort - och det blir ofta tillrÀckligt bra med sÄdan "emulering".

Denna metod krÀver dock att det man vill beskriva Àr linjÀrt och tidsinvariant....

Åtm det senare Ă€r inte fallet med en kompressor...

Postat

Inte direkt effektpluggar som emulerar reverb och filter.. Men med http://www.synthedit.com/ fĂ„r du ett ganska enkelt verktyg som du kan bygga egna VSTi-er med. DĂ„ fĂ„r du en inblick i plugg-skapandet. 🙂

Postat

Inte direkt effektpluggar som emulerar reverb och filter.. Men med http://www.synthedit.com/ fĂ„r du ett ganska enkelt verktyg som du kan bygga egna VSTi-er med. DĂ„ fĂ„r du en inblick i plugg-skapandet. 🙂

ÅÄÄÄh tack sĂ„ mycket, hegobald!

Det ser, vid första anblicken, onekligen bĂ„de intressant och spĂ€nnande ut. Varför inte prova, liksom 🙂

VĂ€nligen,

CHAE

Postat

ÅÄÄÄh tack sĂ„ mycket, hegobald!

Det ser, vid första anblicken, onekligen bĂ„de intressant och spĂ€nnande ut. Varför inte prova, liksom 🙂

VĂ€nligen,

CHAE

Skulle vara intresserad av en lÄtskrivarplugg. Helst en som skriver glada och positiva texter. Hör av dig nÀr du Àr klar.

Postat

Skulle vara intresserad av en lÄtskrivarplugg. Helst en som skriver glada och positiva texter. Hör av dig nÀr du Àr klar.

I'm all over it

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.