Jump to content
Annons

HJÄLP! Låsbara stämskruvar Gotoh


KillwithSkill

Recommended Posts

HJÄLP ett blåbär!!!


Hur fasen funkar dom här stränglåsen? Provade med en skruvmejsel men det blir ju hack i metallen. Och inte fasen går det att skruva upp. Plus att jag tror jag fördärvar skälva stämhuset. Finns heller inget under vid stämskruven. Så hur fasen funkar den här låsningen?
 Vill ju sätta på nya lite tjockare strängar!

MYCKET tacksam för hjälp!

Stamskruv.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

De är väl som alla andra låsbara stämskruvar. Du vrider på stämskruven där bak och givetvis åt rätt håll. Ja bakom huvudet så du inte ger dig på något mer och förstör nu. 😆

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Knepigt! Min Eclipse hade Gotoh med skruvar på undersidan huvudet. När man skruvade åt dem fördes ett stift upp inuti stämskruven som klämde fast strängen i hålet. Det där kanske är en variant av Titelok eller Trim-Lock, som knipsar av strängen när du vrider åt? Fast det ser inte ut så. Annars har jag ingen aning. Om det inte finns någon skruvskåra nånstans är det ju ytterst märkligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Knepigt! Min Eclipse hade Gotoh med skruvar på undersidan huvudet. När man skruvade åt dem fördes ett stift upp inuti stämskruven som klämde fast strängen i hålet. Det där kanske är en variant av Titelok eller Trim-Lock, som knipsar av strängen när du vrider åt? Fast det ser inte ut så. Annars har jag ingen aning. Om det inte finns någon skruvskåra nånstans är det ju ytterst märkligt...

Ja det trodde jag oxå att det skulle va! Tydligen nåt nytt! Bara att släppa då på stämskruven! Och förmodligen så ska man bara hålla emot med en 50-öring eller nåt.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skruvar på stämskruven åt rätt håll samtidigt som du spänner strängen åt motsatt håll, då kläms strängen sakta fast. Har likadana på alla mina guror och dom funkar super när man väl lärt sig dom. Polarn har såna där med ratt på baksidan som man spänner åt, men det känns fett omständigt för mig 😛

Redigerat av LarsoyH
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skruvar på stämskruven åt rätt håll samtidigt som du spänner strängen åt motsatt håll, då kläms strängen sakta fast. Har likadana på alla mina guror och dom funkar super när man väl lärt sig dom. Polarn har såna där ratt på baksidan som man spänner åt, men det känns fett omständingt för mig 😛

Ja man lär sig nog. Det gick t o m att få bort hela hylsan. Jag fick dit alla utom B-strängen. Pillade och skruvade åt (vänstergänga) så lossnade hylsan och då kunde jag prova mot strängen. Trodde först den var för tjock. Och då såg man den klacken som nyper åt strängen. Verkar vara i mässing!

Nu är iaf alla på plats och har nu genast mer sustain. Nu sitter det GHS 10-52. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man lär sig nog. Det gick t o m att få bort hela hylsan. Jag fick dit alla utom B-strängen. Pillade och skruvade åt (vänstergänga) så lossnade hylsan och då kunde jag prova mot strängen. Trodde först den var för tjock. Och då såg man den klacken som nyper åt strängen. Verkar vara i mässing!

Nu är iaf alla på plats och har nu genast mer sustain. Nu sitter det GHS 10-52. 🙂

Fett! Man går aldrig tillbaks till vanliga stämskruvar när man testat låsbara, både enklare och håller stämningen bättre. Själv kör man ju dock 11-56 😎
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...