Jump to content
Annons

2004/2005 års vinklar på piratkopiering


Recommended Posts

Misstänker i övrigt att om nu någon råkar sälja lite mindre skivor ibland, så blir dom nog väldigt väl kompenserade för detta genom ökad DVD-försäljning!!

För att få slut på spekulationerna:

http://www.ifpi.se/02.images/01.top/02.sub...f/GLF2004_m.pdf

Siffrorna.

Bra MrPhil...!

MrPhil och Peder for president

Dina länkar till ifpi och Aftonbladet räcker gott och väl att få slut på denna tråden eller? Behövs det sägas något mer överhuvudtaget ?

OK då alla länder som är "emot USA och västimperialismen" har väl lättare lagar då. Allt som inte står i Koranen är tillåtet 😮 ...

/Och Hej och Då

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

MrPhil och Peder for president!

OK då alla länder som är "emot USA och västimperialismen" har väl lättare lagar då. Allt som inte står i Koranen är tillåtet  😆 !

Nej, nej så lätt slipper ni inte undan 😮!

Kolla, undomar under 20 som är en StoR målgrupp och som snart är unga vuxna med riktiga pengar köper inte musik, jag upprepar dom köper inte längre musik!

Dom konsumerar musik i stor utsträckning men dom köper inte musik. Om du går in i en högstadieklass och frågar dessa ca 30 st individer om dom köpt musik i år

räcker typ 8 st upp handen o frågar du då en av dem vad han/hon köpt blir svaret i stil med, En skiva till Mamma/Pappa i julklapp, samtidigt sitter var och varannan

med MP3-spelare o varenda en har en MP3 i mobilen (nästan)! Jag kan också konstruera mängder med trovärdiga argument om varför fildelning faktiskt främjar

låtskrivare... "egentligen" - men det förändrar inte verkligheten, som var?

(Svar: "Ungdomar under 20 köper inte musik // dom köper inte längre musik!" (... o i slutändan gagnar detta alla upphovsmän som därigenom flerdubblar sina intäkter?))

Mvh Peder

Edit stabfel

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

jag vet inte om jag missat säga det, men jag brukar alltid mässa om samma lösning på denna diskussion. Branschen löser detta genom avgifter på alla möjliga inspelningsmedier. detta fördelas sen till upphovsmän o musiker.

Det man missar i direkt försäljning tar man igen via indirekt sådan.

Det finns redan delvis, o det kommer utökas med tiden.

inget kommer i grunden förändras, även om formerna kommer se lite annorlunda ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns fortfarande inga belägg för att artister förlorar några pengar alls på att skivor laddas ner, eftersom det förutsätter att folk laddar ner ISTÄLLET för att köpa skivor. Men om man ser till skivförsäljningen i stort i Sverige så måste det vara väldigt sällsynt, eftersom det säljs lika mycket skivor som för några år sen (innan fildelning var så stort).

Åter igen: http://www.ifpi.se/02.images/01.top/02.sub...f/GLF2004_m.pdf

Jag kontrar med en annan länk.

http://k.digitalfarmers.com/blog/archives/...03/musikfrs.php

Enligt denna var alltså skivförsäljningen ungefär samma förra året som 1988. Det kanske är så att vi har haft en CD-albumsbubbla som nu spruckit? (Jämför med den välkända IT-bubblan).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har hört dessa argument många gånger men dom är ju självmotsägelsefulla i att dom säger emot sig själva!

Det blir ingen klassfråga om hurvida man ska kunna njuta av musik eller inte.

- Visserligen (teoretiskt) bra men om det inte längre är en klass (m.a.o. ekonomisk)-fråga är ju detta p.g.a. att inga pengar längre spenderas på

musik-köpen som musikerna skulle ha levat på! Sedan är det ju ej ens sant då snabb bredbandsuppkoppling kostar +4000 kr/året! Dator kostar,

Jens of Swedens (fula) MP3-spelare kostar, o.s.v!

"Artisterna får då folk som förmodligen aldrig skulle hört talas om dom att t o m uppskatta dom. (Gratis promotion, och dessutom ganska otvungen,

vilket gör den väldigt ärlig)."

- Dock, vari ligger det meningsfulla med att få gratis promotion om denna bara leder till att alla gratis kan ladda hem din musik?

Det tjänar ju återigen bara bredbandsbolagen på - inte musikerna! Det är bra med nedladdning för då får folk lyssna på skivan!

Men varför ska dom köpa skivan om dom redan har den?

Mvh Peder

Kanske att folk kommer och besöker konserter, ringer och röstar på låten i olika hitlisteprogram (radio och TV), köper en T-shirt på någon festival, eller t o m köper andra skivor med samma artist? Vad vet jag. Annars sätter du fingret på precis det problemet som hela (nåja) musikbranschen har just nu, och som jag skrivit flera gånger, folk ser inte skivor och artister som någonting värdefullt, som talar till en, som man kan relatera till. Utan det är bara samma sterila smörja med två-tre hits utan några överraskningar och resten utfyllnadsspår. Det kanske går att sälja ett tag, men till slut genomskådar folk det.

När hände det senast att någon innovativ och orginell artist slog stort på bred front? (Jämför med Elvis, Beatles, Queen, Led Zeppelin o s v). De senaste 10-15 åren (minst) känns mest som mer eller mindre bra kopior på tidigare kommersiella succéer (fast kallare producerat; Jag tror t ex på fullt allvar att det faktum att så mycket musik spelas in helt och hållet efter ett datorklick gör att det nog lätt blir ganska tråkigt, även om folk i allmänhet inte analyserar det på det viset).

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte om jag missat säga det, men jag brukar alltid mässa om samma lösning på denna diskussion. Branschen löser detta genom avgifter på alla möjliga inspelningsmedier. detta fördelas sen till upphovsmän o musiker.

Det man missar i direkt försäljning tar man igen via indirekt sådan.

Det finns redan delvis, o det kommer utökas med tiden.

inget kommer i grunden förändras, även om formerna kommer se lite annorlunda ut.

1. Det här är ungefär lika logiskt och rättvist som Gudruns gamla förslag om "mansskatt".

2. Hur ska pengarna fördelas? Ska alla artister få lika mycket? Hur bestämmer man vem som ska få mest? Loggar från DC++?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Precis. Och hur hittar man ut med all ny musik utan att marknadsföra sig i media?

Hur mycket osignat utbytes på Kazaa o liknande?" - DrPhil

Jag tror i o f s att om man inte blev bombarderad av bolagens "måstesäljare", så skulle gemene man efter en tid börja rota lite efter musik. Om vi inte fick "välj ett av fem" i nunan hela tiden...... om man själv var tvungen att leta lite för att hitta musik......plocka i högen av miljoner verk..... och inte fick uggla och gessle upp i halsen på varenda radiokanal tills man bara vill ha TYST 🙂

-Dacke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Där har du en annan viktig aspekt - ljudnedsmutsningen av det offentliga rummet! Ibland när jag är på stan har jag på mig lurar med sladd som slutar

i tomma intet i fickan bara för att slippa all skitmusik som spelas överallt uti affärer & Co!

Mvh Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

"Ibland när jag är på stan har jag på mig lurar med sladd som slutar

i tomma intet i fickan"

VA!! Omöjligt 🙂 Jag med!

Fast det har även med mina förfrusna öron att göra..... ha ha ha....

Det offentliga rummet missbrukas på många sätt.... glömmer aldrig när Sony ville skicka upp en enorm neonskylt i omloppsbana och göra reklam från natthimlen..... bunta ihop dem och slå ihjäl dem.......

Egentligen ser jag inte grejen med "piratkopiering" som ett problem. Brott mot svensk lag, ja. Roligt och intressant ämne, ja. Nödvändigt att lösa, nej. Faktiskt skitkul att se hur det riktigt svider i skinnet på etablissemanget!!! Rätt åt dem 😉

/Dacke

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
jag vet inte om jag missat säga det, men jag brukar alltid mässa om samma lösning på denna diskussion. Branschen löser detta genom avgifter på alla möjliga inspelningsmedier. detta fördelas sen till upphovsmän o musiker.

Det man missar i direkt försäljning tar man igen via indirekt sådan.

Det finns redan delvis, o det kommer utökas med tiden.

inget kommer i grunden förändras, även om formerna kommer se lite annorlunda ut.

1. Det här är ungefär lika logiskt och rättvist som Gudruns gamla förslag om "mansskatt".

2. Hur ska pengarna fördelas? Ska alla artister få lika mycket? Hur bestämmer man vem som ska få mest? Loggar från DC++?

Orättvist eller inte, hur fördelas radiospelningar idag? Tror du man går igenom o rdeovisar varenda artists spelning varenda dag?

Man tar stickprov, gör en mall, o går efter det.

På samma sätt kommer man göra med detta, eller låt mig rätta, man gör det redan - med kassettersättningen.

Inget konstigt med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
"Precis. Och hur hittar man ut med all ny musik utan att marknadsföra sig i media?

Hur mycket osignat utbytes på Kazaa o liknande?" - DrPhil

Jag tror i o f s att om man inte blev bombarderad av bolagens "måstesäljare", så skulle gemene man efter en tid börja rota lite efter musik. Om vi inte fick "välj ett av fem" i nunan hela tiden...... om man själv var tvungen att leta lite för att hitta musik......plocka i högen av miljoner verk..... och inte fick uggla och gessle upp i halsen på varenda radiokanal tills man bara vill ha TYST 😉

-Dacke

Fast laddar du verkligen ner det som du upplever du fått i halsen idag?

O vem fan orkar leta i djungeln internet? Svensson?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Egentligen ser jag inte grejen med "piratkopiering" som ett problem. Brott mot svensk lag, ja. Roligt och intressant ämne, ja. Nödvändigt att lösa, nej. Faktiskt skitkul att se hur det riktigt svider i skinnet på etablissemanget!!! Rätt åt dem 😄

/Dacke

Wow, du har ju verkligen fattat problemet..... 😉

Skulle du själv slå igenom så är du välkommen tillbaka med samma påståenden.

Vilket faktiskt helt otroligt för oss tillbaka on topic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla, undomar under 20 som är en StoR målgrupp och som snart är unga vuxna med riktiga pengar köper inte musik, jag upprepar dom köper inte längre musik!

Dom konsumerar musik i stor utsträckning men dom köper inte musik.

Det som missas OFTA i denna debatt är hur ungdomar uppfattar radio vs internet (dvs nedladdning).

En gång i tiden var det lika "svårt" att ställa in radion för att lyssna på musik, som det är idag för att sätta igång datorn och börja höra musik som man själv väljer. Idag är det inte speciallt mycket svårare. De ser datorn som en "egen liten radio också" tillsammans med en massa annat. Bara koppla upp sig så är man igång med lyssningen.

Ungdomarna tycker att "vafan, när jag har radion på kan det finnas 2 personer i rummet som råkar lyssna eller 15...". De har ju liksom ingen koll på detta med radiolicens som betalas. Dessa 2 personer betalar radiolicens och 15 personer gör det - via skatten. De ser helt enkelt ingen skillnad, och vet inte att det betalas ut till artisten om dennes alster spelats i radio.

Därför diskuteras nu en s.k. mediaskatt. Att det skulle bli likadant med privat/pirat/gratis nedladdning via internet. Bara det är där är det så oerhört mycket svårarare att logga vilken artist det lyssnas på eller tankas ner. Men om man betalar en "mediaskatt" skulle det ju helt plötsligt bli tillåtet att tanka ner rubb och stubb hejvilt...enligt min åsikt är det inte helt fel, men skulle bli lätt omöjligt att fördela. Och ännu mer svåradministrerad.

Men jag tror att kruxet ligger i detta - generellt sett - att ungdomar skiter i om det är radion de lyssnar på eller internet. De ser/hör ingen skillnad, bortsett ifrån att de väljer själva.

Jag känner många, som bara konsumerar musik via radio, och är mer än nöjda med vad som spelas - Se Olsbergs tidigare inlägg om passivt musiklyssnade - och tja, jag har inte sagt upp bekantskapen med dom än. 😉

De har aldrig köpt en CD i hela sitt liv. Och det är inte bara gamla personer.

De är inte så få i heller. De "konsumerar" också musik, men varken köper eller laddar ner ...

/He Hå

Redigerat av HeHå
Link to comment
Dela på andra sajter

"Fast laddar du verkligen ner det som du upplever du fått i halsen idag?" - MrPhil

Självfallet inte!

"O vem fan orkar leta i djungeln internet? Svensson?"

Tja, Svensson orkar ju tydligen lära sig att pirattanka..... sen kan jag bara hålla med om att internet är en djungel..... själv irrar jag omkring än bland fågelspindlarna.....

"Wow, du har ju verkligen fattat problemet..... dry.gif

Skulle du själv slå igenom så är du välkommen tillbaka med samma påståenden." -MrPhil

Det där nedlåtar jag mig inte ens att kommentera....

-Dacke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Men om man betalar en "mediaskatt" skulle det ju helt plötsligt bli tillåtet att tanka ner rubb och stubb hejvilt...enligt min åsikt är det inte helt fel,

men skulle bli lätt omöjligt att fördela. Och ännu mer svåradministrerad.

- Hmmmen frågan är om det verkligen skulle vara såå svårt? Borde väl gå att lösa, i synnerhet om nedladdning blev laglig, eller?

Fotnot: Intressant, vi har avancerat till möjliga lösningar! Några dagar har gett bättre resultat än samlad samhällsdebatt presterat... under flera år,

i sanning imponerande 😄! Tror ju personligen att en förståelse ifrån allmänheten är ett måste samt med eventuell mass-kryptering runt hörnet kan

det mycket väl vara så att fildelning inte längre går att stoppa - ens ifall man satte hela poliskåren med extra övertidsanslag på´tt!

Mvh Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
"Wow, du har ju verkligen fattat problemet..... dry.gif

Skulle du själv slå igenom så är du välkommen tillbaka med samma påståenden." -MrPhil

Det där nedlåtar jag mig inte ens att kommentera....

-Dacke

Varför inte? Du ser inte nedladdning o brott mot upphovsrättslagen som ett problem, utan tycker "Faktiskt skitkul att se hur det riktigt svider i skinnet på etablissemanget!!! Rätt åt dem"

Rätt åt artister o upphovsmän som inte får någon ersättning för nedlagt arbete, som blir bestulna på lagstadgad ersättning?

Och du vill inte kommentera att du är välkommen att säga samma sak igen om du skulle hamna i samma ställning själv?

Det förstår jag, för då har du nog sällat dig till "etablissemanget".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, nu tvingar du mig att svara, MrPhil 😄

Det var den där "wow, du har verkligen fattat problemet" kommentaren som jag tyckte var lite onödig. Sedan har det blivit lite väl personligt här, hastigt och lustigt.....

Du påstår att om jag slår igenom och har pengar att förlora, då kommer jag minsann att inse "problemet", tycka att det är ett problem, m a o, korrekt? Men det där vet du ingenting om. Du känner inte mig. Så jag tycker det är förhastat. Jag vill egentligen inte sitta här och leka goodytooshoes, men jag ger redan bort en longplay gratis, och snart blir det en till. Om jag nånsin skulle bli signad och börja tjäna pengar, ja det vore ju helt kanon, ha ha ha. Men i mitt skinn skulle det aldrig svida från pirattankning 😄

Jag är inte ensam om denna inställning heller...

-Dacke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bryr mig däremot om att upphovsmän/artister som har valt att ta betalt för sin musik ska ha möjlighet att få det.

Har de valt att ta betalt för sin musik...öhh, va !?!? 😉

Jasså, de hade ett val.. vad är de andra valen de kan välja emellan då? 😉

Så, det är inte vi konsumenter som väljer om vi vill betala för det eller inte, eller hur mycket?

Så här är det, även om detta bara är lite att bemärka ord, men annars förstår vi inte varandra:

1. De kräver att få betalt för sin musik. Inte väljer. Det är helt ok. Det ställer jag mig bakom. Inga problem med det.

2. Vi väljer hur mycket/om vi är beredda att betala. Det är helt ok, även detta ställer jag mig bakom. Men varken artister, skivbolagsfolk, eller regeringen ställer sig bakom detta, tydligen.

Så fungerar öppna marknaden i alla andra sammanhang och branscher, tillgång och efterfrågan ni vet. Utom i musikbranschen, av någon j-la märklig anledning som inte ens den bäste nobelpristagare i ekonomi tycks kunna förklara.

Eller ens artisterna själva.

/He Hå

Redigerat av HeHå
Link to comment
Dela på andra sajter

Lösningarna som vi hittills har diskuterat och hittat på för att hjälpa till lite grann, är bl a följande då, då:

1. Mediaskatt - avgift liknande radiolicensen.

2. Skivbolag - skippa helt och hållet, artisten äger alla rättigheter till sitt material. Skall kunna doneras till artisten, och inte behöva köpas loss av artisten. Skivbolagen behövs inte längre!

3. Lagar - tydligare än den som kommer 1/7, och resurser att se till att efterleva dessa.

4. Fri konkurrens - fri prissättning av Audio CD skivor. Dvs tillåt pararellimport m m. Efterfrågan styr tillgången.

5. Slopad artistskatt - helt.

Sedan kommer jag med en liten 6:a också som knyter an till det jag frågade om för ett tag sedan, om ni kunde gissa er till varför skivbolagen själva gör sig en björntjänst när det gäller mp3-filer. Halvt på skämt, halvt på allvar. men ändå:

6. Förbjud LOUDNESSMASTRING med kompressorer och finalizers i lag, så att det försvårar MP3-kodningen och att folk återigen får uppleva dynamiken i musiken och höra MP3-teknikens tillkortakommanden! Som det är idag låter det färdiga resultatet ändå som en MP3 fil ifrån början..."Everything louder than everything else..." 🙂 Allting komprimerat och ihopatryckt och limiterat och fan vet allt. Förskräckligt ljud! 😉🙂😉😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en "jeppe" som lagt ner lite forskningsmöda på fenomenet:

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=40361

. . . med länk till forskarens rapport:

http://www.firstmonday.org/issues/issue10_4/geist/

Kan det vara som vanligt, folk tror dom vet utan att ha så mycket fakta på bordet ?! Vad vet jag . . . 😉

Även med hänvisning till ett av mina tidigare inlägg om the long tail:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=10606&hl=

Eller länkarna direkt:

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=39923

http://www.thelongtail.com

Blev vi något klokare . . .? Det var mycket text i alla fall ! 😉

Intressant tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

"Förbjud LOUDNESSMASTRING med kompressorer och finalizers i lag! 😉🙂 "

- Va, vad ska då alla "ljudtekniker" uti alla masteringsstudios göra? Vill du göra alla dessa datatekniker arbetslösa va, va 😉?

Mvh Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

"I varje annat marknadsekonomiskt samhälle pressas priserna ju mer konkurrens som finns på marknaden. [...] Ju fler CD:s som säljs och, desto fler artister det finns att välja på... men inte fan sänks priserna för det! "

Kom med konkret bevis för att det i realiteten har blivit dyrare.

Låt mig tills vidare argumentera för motsatsen [...] Räknat till konsumentprisindex som anses som det mest tillförlitliga så har alltså priset fallit och inte stigit.

Jag prövade lite andra beräkningar på SCBs prislathund för KPI. I den övergripande statistiken som IFPI redovisar (och som också påpekats i tidigare inlägg) var skivförsäljningen förhållandevis stor under senare delen av 1990-talet. Faktum är att de media som IFPI redovisar i sin statistik nådde större försäljningsvolymer 2004 än 1988. Omsättningen då? Jo. om man tar det sammanlagda försäljningsvärdet 1988 och räknar om det till 2004 års penningvärde visar det sig att de båda åren hade i princip lika stor omsättning:

1988 22,7 milj enheter 750 milj SEK (omräkn i 2004 penningvärde 1185 milj SEK)

2004 23 milj enheter 1258 milj SEK

Enligt de här beräkningarna blir det genomsnittliga intäkten per såld enhet högre år 2004 än 1988:

1988 52 SEK per såld enhet (omräknat i 2004 års penningvärde)

2004 55 SEK per såld enhet

Dvs, 2004 års konsument köper relativt sett dyrare produkter än 1988 års konsument. En tydlig förklaring är självklart DVD'n, men kanske också att det säljs färre lågpris- i relation till fullprisplattor år 2004.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

"Minskade försäljningen av cd-skivor har andra orsaker än att folk laddar ner piratkopierad musik // hävdar Michael Geist,

// juridikprofessor vid universitetet i Ottawa, /(som)/ hittat främst fem orsaker till den minskade försäljningen:"

#1 "* förändrade försäljningsmönster av cd-skivor,"

- Ifall delar utav försäljning inte ens räknas in så, Jo!

#2 "* dvdns intåg,"

- Nja, okej då - kanske!

#3 "* nya fritidsvanor,"

- Luddigt, att man sitter mer vid datorn (och exempelvis fildelar då) 😛!)

#4 "* minskat utbud"

- Luddigt, möjligen ett upplevt sådant!

#5 "* lågkonjunktur. "

- För det första, vilken lågkonjuktur?

För det andra, även om det var lågkonjuktur så ökar underhållningsbranchers omsättning i sådana, har i.a.f. jag hört!

Mvh Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker fortfarande man börjar i fel ände. Se till att det finns vettiga tjänster (med vettiga priser) för den efterfrågan marknaden har att tanka musik (edit: och film) på nätet - INNAN man går till attack. Lättare att styra bort folk från något om det finns något alternativ att styra dem till.

Låter vettigt. Det skriver jag under på

Link to comment
Dela på andra sajter

Lösningarna som vi hittills har diskuterat och hittat på för att hjälpa till lite grann, är bl a följande då, då:

1. Mediaskatt - avgift liknande radiolicensen.

2. Skivbolag - skippa helt och hållet, artisten äger alla rättigheter till sitt material. Skall kunna doneras till artisten, och inte behöva köpas loss av artisten. Skivbolagen behövs inte längre!

3. Lagar - tydligare än den som kommer 1/7, och resurser att se till att efterleva dessa.

4. Fri konkurrens - fri prissättning av Audio CD skivor. Dvs tillåt pararellimport m m. Efterfrågan styr tillgången.

5. Slopad artistskatt - helt.

Underbart att läsa. Vill dock kommentera lite grann.

2 Varför startar inte etablerade artister siter där de själva kan lägga ut sitt eget material till en billig peng. Eller är de rädda för att deras material/låtar är så usla att de inte kommer att kunna sälja något den vägen? Många plattor innehåller ju bara två tre bra låtar. Resten är bara utfyllnad.

4 JAA

5 Tyvärr verkar det som om artistskatten kommer att höjas.

Redigerat av robertus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker fortfarande man börjar i fel ände. Se till att det finns vettiga tjänster (med vettiga priser) för den efterfrågan marknaden har att tanka musik (edit: och film) på nätet - INNAN man går till attack. Lättare att styra bort folk från något om det finns något alternativ att styra dem till.

Låter vettigt. Det skriver jag under på

Dom har faktiskt kommit längre än jag trodde när jag skrev ovan. Har läst en del artiklar i bl.a ComputerSweden, och det är en hel del på gång. Har t.o.m för mig Bonnier hade nåt initiativ som skulle lanseras redan nu i sommar och med vettiga priser, men hittar såklart inte artikeln längre...

Link to comment
Dela på andra sajter

- Va, vad ska då alla "ljudtekniker" uti alla masteringsstudios göra? Vill du göra alla dessa datatekniker arbetslösa va, va 😛?

Mvh Peder

Du kan själv läsa i så gott som alla amerikanska och engelska professionella studiotidningar, - inte IDG tidningar 😆 - att ljudteknikern själv ALDRIG går med på detta, utan detta är endast skivbolagsdirektörerna som går in, precis som de säger till artisten att "Vi måste ha en hit på plattan, du måste göra den mer kommersiell".

Jag har fortfarande inte träffat på någon "ljudtekniker" eller "datatekniker" som gått med på att loudnessmastra självmant så mycket och högt som det görs idag!

De är tvingade av skivbolagen i detta ständiga "loudnessrace"!

Om ni tar in en fil ifrån vilken modern kommersiell CD som helst så ser vågformen ut som en fyrkant. Alltså den höjer det som är svagt och sänker det som är starktt. Sedan kan det finnas avancerade metoder som bara gör sånt med vissa frekvenser o s v allt för att den (låten) skall höras mest och ha störst genomslagskraft i bilradion.

Ta samma fil (Wav) och gör om den till MP3. MP3 kodaren älskar sånt här eftersom den inte behöver bry sig om några "svaga" partier eftersom det inte finns några. MP3 kodningen - oavsett bitrate - har alltid problem med de lägsta volymerna speciellt med diskantrikt material (typ cymbaler m m).

Alltså, det är först då man börja höra "artifakterna" som MP3 lämnar efter sig och skillnaderna avsöljas. Slutsats: Då blir det större skillnad på originalet och mP3 orna. Spela själv in något (ex akustiskt) och skit i alla kompressorer och sedan gör mp3 utav det och hör. Ta sedan och loudnessmastra upp allting till 0 db och gör en MP3 på nytt ... inte mycket skillnad va?

Detta är inget som bara audiofilöron hör utan alla vi andra också. Hör med vilken studiotekniker som helst. Helst riktig och proffessionell.

Det är skivbolagen som vill ha det så, ingen annan....men så var också mitt förslag hälften skämt också...och försvinner dom så försvinner det ju.... 😉

/Ha He!

Link to comment
Dela på andra sajter

[underbart att läsa. Vill dock kommentera lite grann.

2 Varför startar inte etablerade artister siter där de själva kan lägga ut sitt eget material till en billig peng. Eller är de rädda för att deras material/låtar är så usla att de inte kommer att kunna sälja något den vägen? Många plattor innehåller ju bara två tre bra låtar. Resten är bara utfyllnad.

Se mitt tidigare inlägg om ett utdrag ifrån en intervju med

Steve Morse - igår (igår Morse... idag Vai !? 😉 ). Där får du svar på din fråga. Det är så med alla etablerade artister i stort sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag vet, jag var ironisk jag med! Seriösa yrkesmän inom ljud gillar ju inte att komprimera sönder musiken! Vissa yrkesverksamma i Sverige försvarar dock,

i.a.f. offentligt, detta förfarande! (samt samtidigt sin business/levebröd!) Man ska väl tillägga att kreativ komprimering inom ex dansmusik är ngt helt annat

än den jag talar om här! Varför har man egentligen master-komprimering överhuvudtaget? (liite kan man kanske ha?), förutom för att då ljuda högst på radion

som ju ändå komprimerar allt dom sänder ut, så... Varför? Detta hjälper dessutom Piratkopierandet via MP3 samt stjälper samtidigt skivbranchen!

Om Cd´n ändå låter som MP3, varför då lägga pengar på den? Cd´ns kvalitet har för mig varit det främsta skälet att köpa skivor (bortsett ifrån de rent etiska).

Dumsnåla korkade Skivbranch! (Giriga? / Stackars? / Får skylla sig själv? / Snart före detta?)

Mvh Peer

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...