Jump to content
Annons

POD Farm


Vallhagen

Recommended Posts

Hej!

Jag ska inte sÀga att jag "hittat hem" till 100%, men efter att ha lattjat runt lite med diverse gitarrsimulerande VST-er sÄ har Line6 POD Farm blivit den jag Äterkommer till / gillar mest. Jag köpte den i samband med datoruppgradering i vÄras.

Min frĂ„ga: Jag Ă€r inte helt insatt i floran av hĂ„rda produkter frĂ„n Line6, men det finns ju ett gĂ€ng stĂ€rkare och POD-ar. Är det sĂ„ att det Ă€r samma simuleringar i POD Farm som i nĂ„gon av POD-arna eller förstĂ€rkarna? AlltsĂ„, borde jag kunna ladda en preset i POD Farm som ursprungligen skapats för (t.ex.) POD XT? Eller kör Line6 med "parallella simuleringsrejs", en för varje produkt?

I analogi med ovan frÄga; visst var det sÄ, att den gamla (första) Guitar Port jobbade med samma simulering som XT (om Àn i bantad version), med skillnaden att Guitar Port anvÀnde datorkraft frÄn PC-n...?

Jag har slarvsökt pÄ Line6 hemsida, men hittar inte svar pÄ min frÄga dÀr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Hade en UX2 för ett bra tag sen. Vad jag minns sÄ kunde man inte ladda en preset frÄn POD till UX. Fanns olika kategorier för vilka produkter man hade att hÀmta hem pÄ deras hemsida. POD farm var ju den som de började med i simuleringsfacket och fanns ju ursprungligen bara till PT. Samma simuleringar men bara olika produkter. Vet inte om det var/Àr lite skillnad mellan simuleringarna och till deras förstÀrkare dock. Men de andra var det samma i alla fall. Allt handlade om vad man hade rÄd med. I UX-modellerna satt det nÄgot plastigt billigt ljudkort i.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hade en UX2 för ett bra tag sen. Vad jag minns sÄ kunde man inte ladda en preset frÄn POD till UX. Fanns olika kategorier för vilka produkter man hade att hÀmta hem pÄ deras hemsida. POD farm var ju den som de började med i simuleringsfacket och fanns ju ursprungligen bara till PT. Samma simuleringar men bara olika produkter. Vet inte om det var/Àr lite skillnad mellan simuleringarna och till deras förstÀrkare dock. Men de andra var det samma i alla fall. Allt handlade om vad man hade rÄd med. I UX-modellerna satt det nÄgot plastigt billigt ljudkort i.

Right. Tack för svar. De började med PT alltsÄ, och senare har jag förstÄtt att det skeppas Line6-simuleringar till Propellerheadpojarna.

Fast jag Àr fortfarande lite förvirrad. Jag/vi vet ju att det Àr olika simuleringar i de olika generationerna av POD (1, 2.0, XT, HD ...).

Om jag hajjar dig rÀtt: POD Farm Àr sammasamma oberoende av plattform och hÄrdvara, men du Àr liksom jag ngt osÀker pÄ om de Àr samma som nÄgon av POD-arna eller förstÀrkarna?

tjing

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Right. Tack för svar. De började med PT alltsÄ, och senare har jag förstÄtt att det skeppas Line6-simuleringar till Propellerheadpojarna.

Fast jag Àr fortfarande lite förvirrad. Jag/vi vet ju att det Àr olika simuleringar i de olika generationerna av POD (1, 2.0, XT, HD ...).

Om jag hajjar dig rÀtt: POD Farm Àr sammasamma oberoende av plattform och hÄrdvara, men du Àr liksom jag ngt osÀker pÄ om de Àr samma som nÄgon av POD-arna eller förstÀrkarna?

tjing

De nya HD Poddarna, ja de har vÀl fÄtt en kraftig upplyftning Àven av mjukvarudelen sÄ dÀr Àr det klart förbÀttrat. Testade en och klar skillnad frÄn gamal podar. De billigare alternativen som UX och Pod farm Àr samma gamla mjukvara som hÀngt med hela tiden och ja nÀr det gÀller förstÀrkarna Àr jag osÀker pÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Generellt tycker jag alltid att mjukvarupluggar lÄter annorlunda mot hÄrdvaruburkarna oavsett om de skall bygga pÄ samma teknologi eller inte.

XT Àger jag sedan den kom och en GuitarPort har jag spelat pÄ vid nÄgra tillfÀllen och har varit nÀra att köpa en sÄn dÄ den var smidig att jobba med samt att den lÀt bra. Om den bygger pÄ XT-teknologin vet jag inte men inte tycker jag den lÄter som XT i alla fall, utan mer som en kombination mellan en POD2 och XT i sÄ fall.

Hur som helst sÄ vill jag minnas att jag nog upplevde den som lite mer detaljerad i ljudbilden.

POD Farm har jag funderat pÄ nÄgra gÄnger dÄ jag tycker den lÄter ganska bra dock har jag varit lite osÀker pÄ hur det skulle vara med latencyn genom min XT dÄ dem drivisarna inte direkt ger nÄgon superlÄg latency.

Du nÀmnde att det var olika generationer mellan POD1 och POD2. Var det inte sÄ att man bara fick mer stÀrkare och cabinett pÄ POD2?

Jag hörde i alla fall ingen ljudskillnad efter min uppgradering.

Jag tror personligen, utan att ha testat alla deras prylar, att det nog skiljer sig lite mellan ljuden om dem har olika plattformar dem ligger pÄ, Àven om dem skall bygga pÄ samma teknologi.

Jag lÀste en recension om Amp Farm för lÀnge sedan dÀr recensenten tyckte att POD var en bra och realistisk simulering, fast med Amp Farm sÄ undrade man var dem riktiga stÀrkarna stod nÄgonstans.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

XT Àger jag sedan den kom och en GuitarPort har jag spelat pÄ vid nÄgra tillfÀllen och har varit nÀra att köpa en sÄn dÄ den var smidig att jobba med samt att den lÀt bra. Om den bygger pÄ XT-teknologin vet jag inte men inte tycker jag den lÄter som XT i alla fall, utan mer som en kombination mellan en POD2 och XT i sÄ fall.

Hur som helst sÄ vill jag minnas att jag nog upplevde den som lite mer detaljerad i ljudbilden.

De billigare varianterna Àr bara ren plast och sjÀlvklart lÄter en XT bÀttre dÄ men emuleringarna Àr desamma.

Du nÀmnde att det var olika generationer mellan POD1 och POD2. Var det inte sÄ att man bara fick mer stÀrkare och cabinett pÄ POD2?

Det var nog fallet med de tvÄ men som sagt var HD-versionerna Àr förbÀttringar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

De billigare varianterna Àr bara ren plast och sjÀlvklart lÄter en XT bÀttre dÄ men emuleringarna Àr desamma.

Jag var kanske lite otydlig, det jag menade vara att GuitarPort lÀt mer detaljerad, trots plasthöljet. Men det har ingen betydelse för ljudet ÀndÄ.

Det var nog fallet med de tvÄ men som sagt var HD-versionerna Àr förbÀttringar.

HD Àr ju en helt annan sak nÀr det gÀller processorkraft i alla fall, dÀremot sÄ har jag inte testat nÄn Àn men jag köper nog en snart.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du nÀmnde att det var olika generationer mellan POD1 och POD2. Var det inte sÄ att man bara fick mer stÀrkare och cabinett pÄ POD2?

Tack för korrigeringen dÀr, du har rÀtt. Det lÀr visst ha öppnats lite nya anvÀndarmöjligheter oxÄ (smÄförbÀttringar kring "save" osv), men i grunden Àr simuleringarna desamma.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har en ux2 och en pod xt live, BÀgge kör ju med podfarm 2 och jag hör ingen skillnad. Inte för att jag lyssnat sÀrksilt aktivt efter nÄgon heller iof.

Enligt Line6 sjÀlva sÄ ska ju HD-modellerna ha bÀttre modellering. Har inget för vocals i dem dock sÄ jag Àr nöjd ÀndÄ.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har en ux2 och en pod xt live, BÀgge kör ju med podfarm 2 och jag hör ingen skillnad. Inte för att jag lyssnat sÀrksilt aktivt efter nÄgon heller iof.

Enligt Line6 sjÀlva sÄ ska ju HD-modellerna ha bÀttre modellering. Har inget för vocals i dem dock sÄ jag Àr nöjd ÀndÄ.

UrsÀkta om jag Àr tjatig med "förtydligandefrÄgor", men det kÀnns som att du faktiskt svarar pÄ min ursprungsfrÄga hÀr, om jag hajjar rÀtt, och det tackar jag för:

Det Àr alltsÄ samma simuleringar som sitter i POD XT som i POD Farm?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har en ux2 och en pod xt live, BÀgge kör ju med podfarm 2 och jag hör ingen skillnad. Inte för att jag lyssnat sÀrksilt aktivt efter nÄgon heller iof.

Om du kör POD Farm 2 i datorn med bÄda enheterna bör det ju lÄta likadant, interfacet tror jag inte har nÄgon betydelse för hur POD Farm 2 lÄter.

Men hur lÄter din XT Live i jÀmförelse med POD Farm 2 mjukvaran exempelvis?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du kör POD Farm 2 i datorn med bÄda enheterna bör det ju lÄta likadant, interfacet tror jag inte har nÄgon betydelse för hur POD Farm 2 lÄter.

Men hur lÄter din XT Live i jÀmförelse med POD Farm 2 mjukvaran exempelvis?

Bör ju lÄta likadant under förutsÀttning att jag lyssnar i samma monitorer. Möjligtvis kan elektroniken i "ljudkortet" i XT Live vara ett snÀpp vassare Àn i ux2:an dÄ den har ett senare tillverkningsdatum sÄ kanske bÀttre ad/da-omvandlare. Jag kan inte höra nÄgon skillnad tyvÀrr. Men Àr ingen gitarrist heller.

Kan elektroniken i det ljudkort som anvÀnds pÄverka ljudet frÄn pluggen? Àr det det du menar?

Samma mjukvara nÀmligen, vad jag förstÄtt, i pluggen jag anvÀnder i Sonar X1 (Pod farm 2) som i XT:n eller UX2:an vilket ju fortfarande Àr Pod Farm 2.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AlltsÄ, borde jag kunna ladda en preset i POD Farm som ursprungligen skapats för (t.ex.) POD XT? Eller kör Line6 med "parallella simuleringsrejs", en för varje produkt?

Vad Jag förstÄtt sÄ om det Àr Pod farm 2 som Àr mjukvaran som anvÀnds sÄ Àr det bara att ladda ner presets till den och köra pÄ. Vet inte hur det funkar med den nya HD-linjen och de Àldre prylarna som UX8 och pod xt mm. Men jag vet att jag kan anvÀnda samma preset i UX2, XT-live och som plugg i Sonar X1 (Pod Farm 2) och jag tycker att preseten lÄter lika pÄ alla. Har faktiskt aldrig funderat pÄ om en preset skiljer sig frÄn om jag spelar upp den via mit UX2 som plugg eller via XT-live.

Enda jag reagerat pÄ med anvÀnding av XT-live Àr att man mÄste stÀlla in alla volym-nivÄer manuellt om den ska anvÀndas just live sÄ att man inte fÄr rundgÄng nÀr man byter frÄn en preset till en annan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bra dÀr Berch.

Jag tror den dÀr tröga kronan börjar trilla ner. MÀrklig liknelse fö; om man nu har en krona pÄ huvudet, vill man liksom att den ska trilla ner?

Jag försöker summera vad jag förstÄtt; rÀtt eller fel:

* In the beginning sÄ kom POD 1 som strax blev 2.0. De lever liksom sitt eget liv i simuleringsdjungeln.

* Sen kom en hel pÄse produkter; XT, X3, Guitar Port, UXnn, POD Farm (inklusive addons, platinum och floor- och pro-modeller osv... missade jag nÄgon?), som alla bygger pÄ "samma" grundkoncept, och alltsÄ Àr kompatibla Ätminstone Ät ett hÄll.

* Och nu kommer HD-serien, som vad jag förstÄr lever ytterligare ett eget liv frÄn grunden.

Pocket POD vetefan var den hör hemma, liksom alla Line6-förstÀrkare med riktig högtalare.

***

Det fanns ju ett sÀtt till att kolla, mÀrkte jag: Jag surfade till customtone-sidan och dÀr kan man vÀlja "Show all compatible tones". NÀr jag dÄ vÀljer POD Farm som "min produkt" sÄ dyker det upp presets skapade med t.ex. Guitar Port och XT.

Men öhh, det hade ni koll pÄ redan...?

***

Lirar du med POD Farm Platinum, Berch? Jag har bara grundpaketet, Àr det vÀrt att uppgradera?

tjing

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SvÄrt att svara pÄ om det Àr vÀrt att uppgradera, kör med Platínum sjÀlv och tycker förstÄs det Àr bra. Köpte ett uppgraderingspaket i taget eftersom jag haft ux2:an ett tag och upptÀckte att jag idag = platinum. Tycker att det var vÀrt det, men det Àr jag det...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kostar inte mycket att uppgradera sÄ bara slÄ till. Vet inte vilka stÀrkarmodeller du har redan men nÀr jag hade en UX var det sjÀlvklart köpa metalpacket i alla fall.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kostar inte mycket att uppgradera sÄ bara slÄ till. Vet inte vilka stÀrkarmodeller du har redan men nÀr jag hade en UX var det sjÀlvklart köpa metalpacket i alla fall.

Tjo, jag vet knappt sjÀlv vad jag har (eller snarare vad jag saknar)... men standardpacken innebÀr bl.a. 18 guitar amps att jÀmföra med platinumpaketets 78 amps. Platinumpaketet innehÄller "allt" vad jag förstÄtt.

Uppgraderingen kostar 199 USD, och nja, jag tycker faktiskt inte att det Àr svinbilligt... men jag Àr en jÀvla snÄlvarg nÀr det gÀller sÄnt hÀr.

Tack för tips 🙂

tjing

**

F ö sÄ lyckades jag ladda en preset frÄn POD 2.0 i mitt POD Farm. Det kanske Àr samma simuleringar i POD 2 oxÄ? Fan nu blir det rörigt i hövvet igen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

F ö sÄ lyckades jag ladda en preset frÄn POD 2.0 i mitt POD Farm. Det kanske Àr samma simuleringar i POD 2 oxÄ? Fan nu blir det rörigt i hövvet igen.

Jag kan vÀl tÀnka mig att de Àr kompatibla pÄ nÄgot sÀtt, men POD Farm lÄter bra mycket bÀttre Àn POD2 som jag alltid tyckte lÀt lite plastigt och ihÄligt samt hade en lite trög mjukvara, den laggade lite grann i liret.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jaha ja dĂ„ har inte jag hĂ€ngt med pĂ„ lĂ€nge dĂ„. Standarden som ingick nĂ€r jag köpte UX var inte sĂ„ mĂ„nga stĂ€rkarmodeller. Fanns inga high-gain med förutom en av deras egna som inte var allt för rolig. Kostade nĂ„gra hundringar uppgradera till dem. Antar att du redan har med dem nu bland dina som 5150, recter, etc. NĂ€ 199 USD, det var saftigt det. DĂ„ förstĂ„r jag att du Ă€r snĂ„l. 😆 Mycket nĂ€r det gĂ€ller mjukvara.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kan vÀl tÀnka mig att de Àr kompatibla pÄ nÄgot sÀtt, men POD Farm lÄter bra mycket bÀttre Àn POD2 som jag alltid tyckte lÀt lite plastigt och ihÄligt samt hade en lite trög mjukvara, den laggade lite grann i liret.

Pod Farm 2 kom ju efter Pod Farm, aldrig mÀrkt nĎt lagg, men anvÀnder en del presets ibland frÄn pod farm som inte fanns i 2an.

Vad gĂ€ller uppgradering sĂ„ tog jag det lite i taget och upptĂ€ckte att det sammantaget = platinum. KĂ€ndes ju inte sĂ„ tvĂ€rdyrt av nĂ„gon amnledning dĂ„ 😄 . Mer Ă€n en tusing svider ju för en uppgradering som man inte Ă€r sĂ€ker pĂ„ om man behöver.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kan vÀl tÀnka mig att de Àr kompatibla pÄ nÄgot sÀtt, men POD Farm lÄter bra mycket bÀttre Àn POD2 som jag alltid tyckte lÀt lite plastigt och ihÄligt samt hade en lite trög mjukvara, den laggade lite grann i liret.

Tjo:)

Jag gillar faktiskt min 2.0, men visst ser/hör jag vad du menar med skillnaden. NÀr det gÀller liret sÄ upplever jag ÀndÄ att datorns-ljudkortets lagg ger mer Àn POD2-an. Fast med min hyfsat nya PC sÄ kan jag leva med det oxÄ...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Pod Farm 2 kom ju efter Pod Farm, aldrig mÀrkt nĎt lagg, men anvÀnder en del presets ibland frÄn pod farm som inte fanns i 2an.

Min tur att korrigera: POD 2.0, inte POD Farm 2 ... Ă€pplen o pĂ€ron 😉

Jaha ja dĂ„ har inte jag hĂ€ngt med pĂ„ lĂ€nge dĂ„. Standarden som ingick nĂ€r jag köpte UX var inte sĂ„ mĂ„nga stĂ€rkarmodeller. Fanns inga high-gain med förutom en av deras egna som inte var allt för rolig. Kostade nĂ„gra hundringar uppgradera till dem. Antar att du redan har med dem nu bland dina som 5150, recter, etc. NĂ€ 199 USD, det var saftigt det. DĂ„ förstĂ„r jag att du Ă€r snĂ„l. 😆 Mycket nĂ€r det gĂ€ller mjukvara.

Tjo lite krÀm finns allt, rectifiern t ex. Hittade en jÀmförelselista hÀr: http://line6.com/podfarm/models.html

tjong

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är ju ingen gitarrist, sĂ„ vet kanske inte vad jag ska lyssna efter.

Tycker det Àr lite kul bara att Line6 som har bÄde tekniker och gitarrister gör en programvara i version 1 som ni tycker lÄter sÀmre Àn den Line6 gör i version 2 .

Tur att jag har bĂ„da versionerna dĂ„. 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är ju ingen gitarrist, sĂ„ vet kanske inte vad jag ska lyssna efter.

Tycker det Àr lite kul bara att Line6 som har bÄde tekniker och gitarrister gör en programvara i version 1 som ni tycker lÄter sÀmre Àn den Line6 gör i version 2 .

Tur att jag har bĂ„da versionerna dĂ„. 😆

VĂ€nta lite nu, vi pratar förbi varann; En produkt Ă€r POD som finns i version 1 och 2.0. NĂ€sta produkt Ă€r POD Farm som oxĂ„ finns i version 1 och 2 (och 2.5)... Åsikten ovan ska vĂ€l lĂ€sas som att "POD Farm" lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n "POD" ...

Fan vad rörig jag blir. Men jag har koll, jag lovar đŸ€Ș

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Modelleringarna Àr desamma vad gÀller POD XT och POD Farm med modell-paket installerade. Men - jag har inte testat att ladda "tones" för XT i POD Farm. Jag rattar mest in en modell och vrider till drive etc. frÄn scratch.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Aha, ok! 😳 det Ă€r mycket nu...

Jo jag Ă€r den förste att hĂ„lla med ... Fast nu nĂ€r jag dykt ner i frĂ„gan ett tag - sen trĂ„dstarten - sĂ„ mĂ„ste jag sĂ€ga att det klarnat lite. Jag Ă€r inte HELT ironisk nĂ€r jag sĂ€ger att jag har jĂ€rnkoll... đŸ€Ș

***

FÄr passa pÄ att be herrarna Berch, DigRules, DieDieDieHard och Linus tack för hjÀlpen i frÄgeuppklarnandet. God hjÀlp gossar!

Om man googlar lite fiffigt sÄ kan man f ö hitta POD Farm Platinum för 995 sek, att jÀmföra med dollarna ovan. Det Àr vÀl ett rÀtt humant pris:)

tjing

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om man googlar lite fiffigt sÄ kan man f ö hitta POD Farm Platinum för 995 sek, att jÀmföra med dollarna ovan. Det Àr vÀl ett rÀtt humant pris:)

tjing

Huh? 😳 Hur kan det vara billigare köpa platinum Ă€n att uppgradera? LĂ„ter helt galet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Huh? 😳 Hur kan det vara billigare köpa platinum Ă€n att uppgradera? LĂ„ter helt galet.

Tjo det Àr flummigt, men hÀr t.ex: http://www.ljudfront.se/product.html?product_id=3607&category_id=18 . HyllvÀrmare kan fÄ röda prislappar... Jag tror faktiskt att priset pÄ platinum Àr 995 hos 4Sound oxÄ, fast de har sÄlt slut produkten om du kollar websidan. De har kvar POD Farm "basic" för 199 kr. Det Àr oxÄ billigt.

tjing

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...