Haunted-Mansion Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 Hej alla igen! Ska man koppla alla v-ampen till fx send på behringer ub1002 vet inte riktigt vad den är till för men i manualen står det att den är till för anslutning av (external devices) dvs antagligen en v-amp eller? vore tacksam för svar! 😉
osiris Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 Gitarr --> V-Amp --> Mixer. Är ju bara att köra telekablar... från guran till V-Amp och från V-Ampens output till nån kanal på mixern.
rainydays Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 Om du inte ska re-ampa då vill säga. För då blir det. Gitarr->DI-box->Mixer Mixer->V-Amp->Mixer
Haunted-Mansion Postat 19 februari 2005 Trådstartare Postat 19 februari 2005 osiris sa: Gitarr --> V-Amp --> Mixer. Är ju bara att köra telekablar... från guran till V-Amp och från V-Ampens output till nån kanal på mixern. Så är ju uppenbarligen den enklaste lösningen och så har jag det just nu, anledningen att jag frågade är att jag började läsa i manualen om alla kopplings scheman o så.
Haunted-Mansion Postat 19 februari 2005 Trådstartare Postat 19 februari 2005 (redigerat) rainydays sa: Om du inte ska re-ampa då vill säga. För då blir det.Gitarr->DI-box->Mixer Mixer->V-Amp->Mixer Ok är det nån mening att re-ampa (ljudkvalitetsmässigt) och om jag ska koppla "Mixer->V-Amp->Mixer" hur gör jag då ? Jag har provat att koppla gitarr till kanal i mixern, därefter fx send till v-amp o därefter v-amp till mixer igen, men då kommer ingen signal. I manualen står det inte exakt vilka ingångar som ska kopplas i bara enhet till enhet. Så om nån vet hur man gör så skriv gärna. Alltså vet vilka ingångar man kopplar Mixer->V-Amp->Mixer Själv är man ju rätt så färsk när det gäller att koppla mixerbord (Har hållt på hela dan) Men jag har iaf kommit en bra bit på vägen nu 😉 Jag har lyckats koppla in 1mic xlr och en 6,3 och lärt mig om alla mic funktioner. Kan spela in ljud med bra kvalite från dvd, tv, tv-spel, skivspelare och winamp/mediaplayer/dataspel i Cubase. Kan ej spela in från min cd spelare för den har ingen audio out bara små högtalar tråds kontakter. Lyckats få stereo ljud på mina rca högtalare + data högtalare Det enda som e kvar e att lista ut vad den där fx-send ska användas egentligen till Redigerat 19 februari 2005 av Haunted-Mansion
Myrli Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 (redigerat) Det absolut bästa, är som det stod i nåt inlägg att koppla gitarr-vamp-dibox-mixerbord. Då omvandlas signalen från obalanserad till balanserad i diboxen. Detta ska tydligen göra så att man inte tappar några frekvenser i ljudbilden. Men en parantes, jag har hört nånstans att man kan också koppla gitarr-vamp- mixerbord. Vet inte om det är lika bra som med dibox 😉 Din fråga hur man kopplar... Men nu måste du ha en dibox, annars blir du av med vissa frekvenser i ljudbilden. 🙂 [ gitarr->dibox->mixerbord (kanal 1)] [V-amp(in)->mixerbord(send)] [Mixerbord(return)->Vamp(out)] Nu kan du styra signalen i ditt mixerbord, som ett vatten flöde tappar du av signal (Send) till vampen. Och via (return) Kan du ta in signal till vilken kanal som helst. //AEM Redigerat 19 februari 2005 av Myrli
Haunted-Mansion Postat 19 februari 2005 Trådstartare Postat 19 februari 2005 (redigerat) Ok hittade en billig DI-box här: http://www.polysonic.com/Alto/Altobilder/Alto_DI/DI1big.jpg DI1 Direct box 395:- Alto DI1 är en professionell DI-box för live eller studiobruk, som kan drivas via fantommatning eller 9V batteri. Switchbar dämpning av ingångssignalen upp till +50dBu, fasvändnings switch, ground lift, samt högpassfilter vid 8kHz. Samliga in- och utgångar är guldpläterade för bästa möjliga ljudkvalitet. El en behringer ULTRA-DI DI20 för 350:- http://www.behringer.com/DI20/index.cfm?lang=ENG är det nåt att ha? Sen är det mycket snack om jordning när det gäller di-boxar,jag försöker spela in musik inte bli elektriker 🙂 NÅn som har tips Redigerat 19 februari 2005 av Haunted-Mansion
Haunted-Mansion Postat 19 februari 2005 Trådstartare Postat 19 februari 2005 (redigerat) Vore tacksam för svar Redigerat 19 februari 2005 av Haunted-Mansion
Haunted-Mansion Postat 19 februari 2005 Trådstartare Postat 19 februari 2005 Myrli sa: Det absolut bästa, är som det stod i nåt inlägg att koppla gitarr-vamp-dibox-mixerbord. Då omvandlas signalen från obalanserad till balanserad i diboxen. Detta ska tydligen göra så att man inte tappar några frekvenser i ljudbilden. Men en parantes, jag har hört nånstans att man kan också koppla gitarr-vamp- mixerbord. Vet inte om det är lika bra som med dibox 🥰 Din fråga hur man kopplar... Men nu måste du ha en dibox, annars blir du av med vissa frekvenser i ljudbilden. 🙂 [ gitarr->dibox->mixerbord (kanal 1)] [V-amp(in)->mixerbord(send)] [Mixerbord(return)->Vamp(out)] Nu kan du styra signalen i ditt mixerbord, som ett vatten flöde tappar du av signal (Send) till vampen. Och via (return) Kan du ta in signal till vilken kanal som helst. //AEM Send på mixerbordet är det samma som fx send (har ett behringer ub1002) Return på mixerbordet vilken ingång är det finns ingen ingång på mitt bord som heter så 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.