Jump to content
Annons

Vad heter utrustningen och programmet?


debatt

Recommended Posts

Hej!

Jag har hört talas om i tredje hand att det ska finnas något program som spelar upp musikbakgrunder till låtar och så kommer texten upp på skärmen. Sedan sjunger man in i miken och får poäng allteftersom hur väl man sjunger och inte sjunger falskt eller fel sångmelodi. Detta kan ju innebära svårigheter om man aldrig har hört sångmelodin, för då kan det ju tolkas som falskt enligt programmet och man får då minuspoäng.

Jag undrar helt enkelt vad dylik utrustning och dessa program heter.

Kan det vara Wii eller något annat tv-spel?

Det ska vara för att dels tävla mot varandra i att sjunga rätt, men man kan naturligtvis även ha det för att träna sig i sång.

Jag har ett vagt minne av att jag såg någon liknande tävling på tv en gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många tycker att det funkar bra men gå ut på en affär och prova. är nog kul ett tag men själv skulle jag slänga pengar på annat, finns ju tex karaoke.

Ok. Finns det karaokeanläggningar där man får poäng efter hur man presterar??

Svarar du "ja" nu så är det ruta ett igen, ett lika stort frågetecken vad gäller vilken utrustning de hade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar alltså om en specifik tävling och jag ville gärna i så fall ha förberett mig med den utrustning och program som ska användas samt se vilka låtar som finns i ljudbanken.

Verkar jättesvårt att sjunga rätt om man aldrig hört låtarna liksom... Då får man skapa sin egen sångmelodi. Det blir ju helt andra toner.

Se bara på någon kille i True Talent nu senast som inte visste hur sångmelodin och tonerna gick. Han åkte ju ur.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Finns det karaokeanläggningar där man får poäng efter hur man presterar??

Svarar du "ja" nu så är det ruta ett igen, ett lika stort frågetecken vad gäller vilken utrustning de hade.

nej. då blir det att köpa en konsoll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns liknande på nätet som du kan kolla upp.

Karaokeparty

Tycker dock att den här typen av algoritmer kan vara ganska så missvisande då den bara bedömer pitch och timing.

Dessutom har den ofta problem med lägre mansröster. Det betyder ofta att en barnröst utan vibrato har det betydligt lättare än vad tex. Tommy Körberg skulle ha. Hursomhelst tycker jag att det är mycket bra övning i att sjunga rakt och rent i högre register.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns liknande på nätet som du kan kolla upp.

Karaokeparty

Tycker dock att den här typen av algoritmer kan vara ganska så missvisande då den bara bedömer pitch och timing.

Dessutom har den ofta problem med lägre mansröster. Det betyder ofta att en barnröst utan vibrato har det betydligt lättare än vad tex. Tommy Körberg skulle ha. Hursomhelst tycker jag att det är mycket bra övning i att sjunga rakt och rent i högre register.

Kul sida! Men det har svårt med basröster alltså?! Dit räknar jag inte Körberg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul sida! Men det har svårt med basröster alltså?! Dit räknar jag inte Körberg.

Nja någon bas är han inte men däremot så är han knappast någon hög tenor heller. Känns som han snarare har blivit bariton på äldre dar.

I alla fall mitt intryck är att många mansröster utan att vara bas kan ha problem. Jag tror att det har att göra med att mörkare klang kan förrvirra "pitch-igenkänningen", i brist på bättre ord.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Har singstar till min ps3:a men jag har inte märkt att det är några problem med manliga röster. Å andra sidan brukar det bara åka fram i samband viss alkoholkonsumtion så vi vrålar kanske mer obehindrat då? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har singstar till min ps3:a men jag har inte märkt att det är några problem med manliga röster. Å andra sidan brukar det bara åka fram i samband viss alkoholkonsumtion så vi vrålar kanske mer obehindrat då? 🙂

Spelar det in hur hög volym man sjunger in i, beträffande SingStar? Att man får högre poäng om man sjunger tyst men klockrent, än högre och klockrent?

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar kul.

Tack för klippet, Sadamski. Det belyser verkligen det jag berörde förut, nämligen att man måste känna till de låtar som finns att välja bland i programmet (det är tydligen 30 st i SingStar), för att kunna delta. Nu visades ju iofs såg jag, i SingStar, genom de rektangulära ljusblå liggande staplarna, hur låten gick. Inte bara pitchen och timingen räknas ut i programmet, utan även hur länge man håller tonerna tydligen - markerat genom längden på staplarna. Och så får man poäng i enlighet med hur väl man klarar av alla dessa parametrar.

Killen i videon tycks ju aldrig ha hört någon av dem innan iaf. Och det är väl också en anledning till att han nästan bara står och pratar och inte sjunger? Han letar ju sångmelodi hela tiden och då har han ju samtidigt inte en aning om tonhöjd.

För säg inte att han är välbekant med dessa melodier? Så sitter man och "klagar" ibland på prestationer i både Idol, True Talent, EuroVision etc...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående mansröster. Känner inte till singstar. Det jag syftade på är programvaran på Karaokeparty på webben.

Ja, tack för det bidraget. Man kan ju skicka in sitt inspelade bidrag dit också!

Har du mickar så är Ultrastar ett bra alternativ , Ett program till dator.

http://ultrastar-deluxe.se.malavida.com/d6081-ladda-ner-windows

ultrastar-deluxe-6081-1.jpg

Tack! Jag har ett gäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...