Jump to content
Annons

En idé kring fasfel...


Recommended Posts

kan det vara en idé att vid tillfällen då man använder två mickar för att ta upp en ljudkälla fasvända ena kanalen och leta efter en placering när det blir så mycket utsläckning som det bara går. när man hittar den positionen, och sen flippar tillbaka kanalen, så borde det ju bli nästintill perfekt fas då.. hmm.. jag ska testa det här nästa gång jag är i studion.

vad tror ni?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När du har två mikar så kommer du få kamfiltereffekt pga av tidskonstanten mellan mikarna.

Prova istället med att lägga ett minus delay på mik 2 (eller + delay på mik ett).

För korta avtsånd funkar ett sampledelay bäst.

Fasen blir ju på hela signalen, så vissa frekvenser kommer ändå att släckas ut.

Men det funkar rätt bra när du har två mikar väldigt nära varandra, t.ex. i en baskagge,

eller en inuti och en på framsidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du har två mikar så kommer du få kamfiltereffekt pga av tidskonstanten mellan mikarna.

Prova istället med att lägga ett minus delay på mik 2 (eller + delay på mik ett).

För korta avtsånd funkar ett sampledelay bäst.

Fasen blir ju på hela signalen, så vissa frekvenser kommer ändå att släckas ut.

Men det funkar rätt bra när du har två mikar väldigt nära varandra, t.ex. i en baskagge,

eller en inuti och en på framsidan.

Men att lägga ett delay är ju exakt samma sak som att flytta på micken...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken var att du ska kompensera för den tidsskillnad det blir mellan mikarna. Du måste alltså

använda ett delay som flyttar ljudet före i tiden för den mik som är längre ifrån. Ungefär som

att dra ljudkorven tillbaka, fast med ett delay har du mer kontroll och kan beräkna tiden om du

har mätt upp avståndet mellan mikarna. 1 meter ger ca 3 ms, vilket i 44,1 kHz ger ca 130 samples.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men att lägga ett delay är ju exakt samma sak som att flytta på micken...

Vilken situation var det som du tänkte dig mer konkret? Snackar vi två mickar på en trumma eller ett huvudpar med en stödmick? Eller kanske två mickar på en förstärkare?

Att lägga delay behöver inte vara samma sak som att flytta micken men det kan vara så. Problemet blir bara att om du istället ska flytta mikrofonen så måste du placera mikrofonen precis bredvid den andra mikrofonen för att få samma resultat som med delay. Och det vill du säkert inte. Med delay kan du istället låta mikrofonerna stå där dom står men fördröja en kanal så att den hamnar rätt i tid med den andra, du får fortfarande små fasfel men inte lika påtagligt som om de inspelade spåren inte ligger rätt i tid.

Men inget sätt är ju rätt eller fel så länge du får det resultatet som du vill ha så testa gärna det sättet eller jämför den metoden med delay metoden. I många fall är ju fasfel en del av soundet. Och det finns säkert situationer där din metod skulle kunna användas när mikrofonerna har samma avstånd till ljudkällan tex. 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Men att lägga ett delay är ju exakt samma sak som att flytta på micken...

Nej! Flyttar man micken längre från ljudkällan förlorar man transienter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej! Flyttar man micken längre från ljudkällan förlorar man transienter.

Aha, såklart, nu hajar jag vad ni är ute efter. 🙂 jag testade iallafall att köra utsläckningsvarianten på en gitarrstärk som hade två mickar på sig, och det vart riktigt bra! Men det är klart, det är kanske inte alltid det ultimata.

Tack för vettiga svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

På min stereopreamp finns en steglös variphase ratt så man kan få bukt med fasfel om man mickar tex eb stärkare både nära och på avstånd. Men jag har aldrig fått nåt vettigt ur det, avståndsmicken tillför aldrig nåt, tvärtom den gör det sämre, även utan fasfel. Kanske är mitt rum för dämpat?

Jag kör en mick på stärkare, det blir bäst för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...