Jump to content
Annons

Kostnad för mixjobb?


wah-wah

Recommended Posts

ChrisSnyder (oregistrerad)

mixa en timmer per låt ? det måste naturligvis röra sig om ett skämt ?

Om personen ska släppa det på cd så förväntar man sig ju att denne har lite mer koll än att komma med ett sånt förslag. Då kan man inte vara speciellt seriös.

Vi lägger ca 1-2 vecka per låt när vi mixar. Dvs ca 30-40 timmar per låt. Det är ju otroligt mkt som ska göras, allt från frekvenser, nivåer, allt allt allt ...

Minst 3 dagar per låt tycker jag. Om det ska låta okej om det. Och ju sämre råvaror man har ju längre tid tar det. Ju bättre grejor som det är inspelat på ju lättare äre ju att mixa..

Lycka till !

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Danny Cort (oregistrerad)
Jo, jag menar att "mekaniska" delen av mixning bara är hälften av jobbet.

Den "statiska" ljudbilden är relativt enkel att upprätta för en någorlunda erfaren mixare.

Men den kreativa biten är det som skiljer "bra" från "dåligt".

Ändringar i arr, mängder av automationer och bla bla bla...

Jag har svårt att förklara sånt här med ord.

Läs "The Mixing Engineers Handbook" av Bobby Owsinski och "The Art Of Mixing" av David Gibson, två mycket bra böcker i ämnet.

Och lyssna på Prodigy "Always outnumbered, never outgunned" och Marilyn Manson "Holy Wood"

som innehåller mycket av det jag inte lyckas förklara...

Man kan bara lära sig så och så mycket, sen är det talang och kreativitet som tar en framåt.

Och eventuella misstag. 😆

"Ändringar i arr"?

"den kreativa biten"?

Det är ju rätt långt ifrån vad någon som mixar en låt pysslar med...

Håll ordning på begreppen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag menar att "mekaniska" delen av mixning bara är hälften av jobbet.

Den "statiska" ljudbilden är relativt enkel att upprätta för en någorlunda erfaren mixare.

Men den kreativa biten är det som skiljer "bra" från "dåligt".

Ändringar i arr, mängder av automationer och bla bla bla...

Jag har svårt att förklara sånt här med ord.

Läs "The Mixing Engineers Handbook" av Bobby Owsinski och "The Art Of Mixing" av David Gibson, två mycket bra böcker i ämnet.

Och lyssna på Prodigy "Always outnumbered, never outgunned" och Marilyn Manson "Holy Wood"

som innehåller mycket av det jag inte lyckas förklara...

Man kan bara lära sig så och så mycket, sen är det talang och kreativitet som tar en framåt.

Och eventuella misstag. 😠

"Ändringar i arr"?

"den kreativa biten"?

Det är ju rätt långt ifrån vad någon som mixar en låt pysslar med...

Håll ordning på begreppen!

När du sätter dig in i ämnet kanske du också en dag förstår vad det innebär.

Eller du kanske vill berätta för mig vad någon som mixar en låt pysslar med...?

Redigerat av Disobedient
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag menar att "mekaniska" delen av mixning bara är hälften av jobbet.

Den "statiska" ljudbilden är relativt enkel att upprätta för en någorlunda erfaren mixare.

Men den kreativa biten är det som skiljer "bra" från "dåligt".

Ändringar i arr, mängder av automationer och bla bla bla...

Jag har svårt att förklara sånt här med ord.

Läs "The Mixing Engineers Handbook" av Bobby Owsinski och "The Art Of Mixing" av David Gibson, två mycket bra böcker i ämnet.

Och lyssna på Prodigy "Always outnumbered, never outgunned" och Marilyn Manson "Holy Wood"

som innehåller mycket av det jag inte lyckas förklara...

Man kan bara lära sig så och så mycket, sen är det talang och kreativitet som tar en framåt.

Och eventuella misstag. 😎

"Ändringar i arr"?

"den kreativa biten"?

Det är ju rätt långt ifrån vad någon som mixar en låt pysslar med...

Håll ordning på begreppen!

När du sätter dig in i ämnet kanske du också en dag förstår vad det innebär.

Eller du kanske vill berätta för mig vad någon som mixar en låt pysslar med...?

Du blandar ihop producentens jobb med mixarens. Att börja ändra på arr och klippa i saker ska man passa sig för om inte producenten sitter brevid och säger OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag förstår vad ni säger. Allt jag säger är att det inte går att mixa en låt om den är skev i arret.

Många skulle såkert lämna ifrån sig en mix som är så urgröpt med EQ att man blir åksjuk,

men inte jag.

Gränserna för vem som gör vad är utsmetade. Det blir färre folk, men mer breddade, i "produktkedjan".

Saken är den att det mixning är mycket mer än vad många förstår. Man måste sätta sig in i det för att förstå det.

Färdig, kom och torka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag förstår vad ni säger. Allt jag säger är att det inte går att mixa en låt om den är skev i arret.

Många skulle såkert lämna ifrån sig en mix som är så urgröpt med EQ att man blir åksjuk,

men inte jag.

Vad har EQ med arr att göra? Du har säkert någon poäng, men jag förstår inte riktigt nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag förstår vad ni säger. Allt jag säger är att det inte går att mixa en låt om den är skev i arret.

Många skulle såkert lämna ifrån sig en mix som är så urgröpt med EQ att man blir åksjuk,

men inte jag.

Gränserna för vem som gör vad är utsmetade. Det blir färre folk, men mer breddade, i "produktkedjan".

Saken är den att det mixning är mycket mer än vad många förstår. Man måste sätta sig in i det för att förstå det.

Färdig, kom och torka.

?? Du verkar ha noll tro på folket som är här på forumet eller nåt.

Tror många här vet hur en mixning går till. Man börjar undra om du gör det...

Kan du inte förklara en "skevt arrad låt" för mig, och varför man inte kan mixa den...

Som enbart mixare står du ju inte för den musikaliska kvalitén alls. Det är inte ditt jobb. Du ska se till att producenten blir nöjd och får fram det soundet han/hon vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

mixa en timmer per låt ?      det måste naturligvis röra sig om ett skämt ?

Om personen ska släppa det på cd så förväntar man sig ju att denne har lite mer koll än att komma med ett sånt förslag.    Då kan man inte vara speciellt seriös.

Vi lägger ca 1-2 vecka per låt när vi mixar.  Dvs ca 30-40 timmar per låt.    Det är ju otroligt mkt som ska göras, allt från frekvenser, nivåer, allt allt allt ...     

Minst 3 dagar per låt tycker jag.  Om det ska låta okej om det.  Och ju sämre råvaror man har ju längre tid tar det.  Ju bättre grejor som det är inspelat på ju lättare äre ju att mixa..

Lycka till !

Hmm...

Känns som att tråden håller på att spåra ur en aning, även om diskussionen som så är intressant 😛

I vanliga fall så är ju naturligtvis 1 timma per låt löjligt lite, men att påstå att det är oseriöst känns väl som ett påhopp då det finns diverse parametrar att ta i beaktande.

- En "låt" är i det här fallet i genomsnitt 40 sekunder.

- Instrumenteringen är (nästan) genomgående densamma på alla låtar och väldigt enkel.

- Materialet är mixat en gång sedan tidigare. Adderar man den tiden med den nyligen skedda ommixningen så handlar det om ett helt annat tidsperspektiv.

- Materialet som sådant kan inte jämföras med exempelvis en "radiomix", "dansgolvsmix" eller-vad-man-nu-vill-kalla-det. Lika lite som man kan jämföra restaurang "Gyllene Örnen" med gourmet-haket!

Nu handlade ju inte tråden om hur man gör en bra mix, utan om vad man ska ta betalt efter utfört arbete 😛

Och som någon klok person nämner här ovan: Är producenten nöjd så har man ju gjort det jobb man anlitades för, eller!?!

/wah-wah

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle man INTE kunna mixa professionellt på en timme. Om allt sitter som en smäck redan vid inspelning, så är det ju bara att luta sig tillbaka och ställa lite volymer. Alla projekt har inte 82 kanaler med swochande autopanoreringar.

En gång i tiden mixade man innan inspelning, och vid tagning graverades skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att mycket av det Disobedient säger angående arr (även om det var lite skumt förklarat) är att en bra arrad låt underlättar något väldigt för personen som ska mixa den, dvs man behöver inte hålla på och fixa en massa frekvenskrockar och dylikt under mixningen.

Så visst, en bra mixning börjar ju med ett bra arrangemang. Precis som att en bra mastring börjar med en bra mixning.

Och att en bra mixad låt inte bara är en snygg balans mellan nivåerna, utan även innehåller element som står ut ur mixen, väcker intresse hos lyssnarna och ger energi till mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Och sen om man skulle få jobb att mixa tex Strokes eller dylikt där bandet/producenten redan triggat alla ljud /soundet och bara vill ha en straight up grej så mixar det sig självt, mer eller mindre.

Och ibland när en producent (i den mening som det står förklarat i en "ordbok") är involverad i produkten, kan det drifta ganska långt ifrån begreppet soulmusic.

Klart att Linkin Park har tight arr när producenten har 30 refränger att välja mellan osv. Äckligt.

Jag har tidigare påpekat att jag är klurig och framstår som dryg, men jag är dumsnäll, kommunikationshandikappad i den virtuella världen och vill bara alla ska pussas och kramas och utvecklas. Jag gillar att retas, men om jag tycker att nån är befriad från intelligens så säger jag det rakt ut. Stolthet, status, rikedom är inte min påse och böjer mig inte framåt för nån. Jag kan däremot kompromissa.

Jag skulle ta betalt för mina skills och om dom blir jättenöjda skulle jag dubbla den pengen.

Link to comment
Dela på andra sajter

"?? Du verkar ha noll tro på folket som är här på forumet eller nåt. "

- På senste har har min tro dalat, men jag hoppas det vänder. Detta gäller givetvis inte alla. Det finns ett par riktiga nuggets här på forumet.

"Tror många här vet hur en mixning går till. "

- Det tror jag med. Och jag skulle bli skitglad om vi kunde gå in på djupet i det området.

"Man börjar undra om du gör det..."

- Om vi blir konkurrenter en vacker dag, så har jag en stor fördel eftersom du inte vet hur stor kanon jag har i byxan.

"Som enbart mixare står du ju inte för den musikaliska kvalitén alls."

- Du kommer nog bli en av världens främsta mixare med den där ljuvliga inställningen.

"Du ska se till att producenten blir nöjd och får fram det soundet han/hon vill ha."

- Hoppas du trivs med att ta emot. Jag däremot, är min egen chef.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Jag har tidigare påpekat att jag är klurig och framstår som dryg, men jag är dumsnäll, kommunikationshandikappad i den virtuella världen och vill bara alla ska pussas och kramas och utvecklas. Jag gillar att retas, men om jag tycker att nån är befriad från intelligens så säger jag det rakt ut. Stolthet, status, rikedom är inte min påse och böjer mig inte framåt för nån. Jag kan däremot kompromissa.

Så oerhört intressant. Snart börjar du väl prata om dig själv i tredje person också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är klar. Förlåt.

😠

Äscha... jag menar inte enbart dig. Tycker du har en poäng i ditt resonemang MEN dom andra har sina poäng oxå när det gäller mixning.

Detta är väl inget att tjaffsa om eller? Var och en har sina åsikter. Så enkelt är det. Kan man inte respektera?

Less på detta evigt tjaffsande...

Jag funderar förresten på att söka jobb som Admin. Vad tror ni om det? Hehehe...

Go´natt alla glada.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är klar. Förlåt.

😠

Äscha... jag menar inte enbart dig. Tycker du har en poäng i ditt resonemang MEN dom andra har sina poäng oxå när det gäller mixning.

Detta är väl inget att tjaffsa om eller? Var och en har sina åsikter. Så enkelt är det. Kan man inte respektera?

Less på detta evigt tjaffsande...

Jag funderar förresten på att söka jobb som Admin. Vad tror ni om det? Hehehe...

Go´natt alla glada.

🙂

Om du blir Admin så får du faan bjuda på muffins på fredagar =). Jag har ju tidigare utlovat mängder med saft isåfall 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är klar. Förlåt.

😠

Äscha... jag menar inte enbart dig. Tycker du har en poäng i ditt resonemang MEN dom andra har sina poäng oxå när det gäller mixning.

Detta är väl inget att tjaffsa om eller? Var och en har sina åsikter. Så enkelt är det. Kan man inte respektera?

Less på detta evigt tjaffsande...

Jag funderar förresten på att söka jobb som Admin. Vad tror ni om det? Hehehe...

Go´natt alla glada.

🙂

Om du blir Admin så får du faan bjuda på muffins på fredagar =). Jag har ju tidigare utlovat mängder med saft isåfall 😄

Javisst fasen. Ja absolut. Vi kan ta de på tisdagar oxå...

...och Söndagar. Vad sägs? 🙂

...på Lill-lördag kan vi blanda ut saften.

😎

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är klar. Förlåt.

😠

Äscha... jag menar inte enbart dig. Tycker du har en poäng i ditt resonemang MEN dom andra har sina poäng oxå när det gäller mixning.

Detta är väl inget att tjaffsa om eller? Var och en har sina åsikter. Så enkelt är det. Kan man inte respektera?

Less på detta evigt tjaffsande...

Jag funderar förresten på att söka jobb som Admin. Vad tror ni om det? Hehehe...

Go´natt alla glada.

🙂

Om du blir Admin så får du faan bjuda på muffins på fredagar =). Jag har ju tidigare utlovat mängder med saft isåfall 😄

Javisst fasen. Ja absolut. Vi kan ta de på tisdagar oxå...

...och Söndagar. Vad sägs? 🙂

...på Lill-lördag kan vi blanda ut saften.

😎

Klockrent klockren. Party hattar och kalaspipor är inte heller att förglömma.

Och Erik Hofstein får stå för underhållning =).

Link to comment
Dela på andra sajter

"?? Du verkar ha noll tro på folket som är här på forumet eller nåt. "

- På senste har har min tro dalat, men jag hoppas det vänder. Detta gäller givetvis inte alla. Det finns ett par riktiga nuggets här på forumet.

"Tror många här vet hur en mixning går till. "

- Det tror jag med. Och jag skulle bli skitglad om vi kunde gå in på djupet i det området.

"Man börjar undra om du gör det..."

- Om vi blir konkurrenter en vacker dag, så har jag en stor fördel eftersom du inte vet hur stor kanon jag har i byxan.

"Som enbart mixare står du ju inte för den musikaliska kvalitén alls."

- Du kommer nog bli en av världens främsta mixare med den där ljuvliga inställningen.

"Du ska se till att producenten blir nöjd och får fram det soundet han/hon vill ha."

- Hoppas du trivs med att ta emot. Jag däremot, är min egen chef.

:rolleyes:

Jaja, vi kan ju ha en mixtävling nån dag. Hur många komersiella plattor har du mixat? Själv är jag nog uppe i ett 10-tal i alla fall.

Kamma dig! Ibland sitter man under en producent och har väldigt lite inflytande, ibland sökter man det mesta själv. Tackar du nej till ett jobb på 50 000:- plus moms bara för att det finns en producent med i spelet så lyfter jag på hatten. Själv har jag inte råd att tänka så. Visst finns det drömsituationer, men jag tackar inte nej till jobb bara för att den musikaliska/kreativa friheten inte är helt som jag vill ha den. Det vet jag ingen som har råd att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

850 :- /per timme plus moms

Det e ju faan mer än Fredman.

Mycket möjligt.....

EDIT: oj då...nu såg jag beloppet jag skrev. Ha ha. Kanske inte borde ändra det nu....nu har jag ju satt en bra standard!! :rolleyes: Jag tar 350 kr / timme...inte 850. (fast jag är så bra att jag borde ta 850!) 🙂

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...