Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Min gamla XP-dator hÄller pÄ att krascha, sÄ nu tÀnkte jag köpa en aningen bÀttre dator. Ingen superduperdator med i7, utan nÄgot som jag anvÀnda som ersÀttare för den jag har nu och köra XP pÄ. Vill inte ta steget till Win 7 riktigt Ànnu och budgeten Àr inte sÄ bra.

Hur som helst sÄ tÀntke jag införskaffa ett M-Audio Delta 1010LT PCI-kort. FrÄgan Àr bara om det passar pÄ dagens moderkort? Googlar lite och inser att det inte Àr kompatibelt med PCIe x1 x16, vad det nu betyder.

Hur ska jag veta att kortet Àr kompatibelt med just den dator jag vÀljer?

Just nu stÄr det mellan dessa tvÄ datorer...

http://mrpc.se/mrpc-hd6570-500gb-p-364.html

http://mrpc.se/mrpc-core-500gb-hd5450-p-271.html

i3 datorn verkar kompatibel som har Asrock H67M mobo, eller??

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=H67M&cat=Specifications

Eller ska man rent av satsa pÄ ett PCIe-kort? NÄgon som kan rekommendera ett billigt och bra i sÄdana fall?

Redigerat av NutCase
Annons
Postat

Jag kommer vĂ€lja i3 med H67. FrĂ„gan Ă€r bara om den har en ledig PCI-plats (alltsĂ„ den gamla typen av PCI). Men det Ă€r ju kanske svĂ„rt för nĂ„gon annan att svara pĂ„ forum butiken, sĂ„ jag har mailat dom 🙂

Postat

AMD-datorn har nForce-chipset, köp inte den.

i3-datorn har 1 PCI-plats för ditt ljudkort, tvÄ PCIe 1x för ev. expansionskort och en PCIe 16x för ATI/AMD-grafikkortet.

Postat

Tack för svar! FrÄgan Àr nu om PCI-platsen Àr ledig. Men ser man pÄ specifikationen sÄ verkar det sÄ.

Det Àr inga problem att köra gamla hederliga XP Pro pÄ denna?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

FrĂ„ga databutiken om du kan fĂ„ ett moderkort med tvĂ„ eller fler PCI-platser sĂ„ har du möjlighet att flytta ljudkortet till annan plats om du skulle fĂ„ IRQ-problem. Det borde inte bli nĂ„gon större prisskillnad. Kolla pĂ„ Asus, MSI eller Gigabyte. Se till att det Ă€r Intels chipset pĂ„ moderkortet. 🙂

Postat (redigerat)
  On 2011-09-25 at 20:22 sa NutCase:
Det Àr inga problem att köra gamla hederliga XP Pro pÄ denna?
Moderkortet brukar vara akilleshÀlen nÀr det gÀller att fÄ chipset och integrerade kretsar att rulla, och nÀr du slÄr upp moderkortets sida hos Asrock finns det support och drivrutiner för XP dÀr.

Det Àr bara mer eller mindre lÀtt att installera XP pÄ den. Windows XP kom enbart med stöd för IDE- eller SCSI-hÄrddiskar och du var tvungen att specifiera en diskett (!) innehÄllandes drivrutiner för SATA för att kunna installera pÄ en SATA-disk. Detta gÀller alltsÄ retailskivorna och MS original-OEM. De flesta datortillverkare bakade in SATA-drivrutiner pÄ sina OEM-skivor/ÄterstÀllningsskivor nÀr IDE försvann ur bilden.

Det Àr ocksÄ möjligt att göra en egen installationsskiva utifrÄn din XP-skiva. DÄ slipper du diskett. Baka in drivrutinerna frÄn Asrock pÄ installationsskivan sÄ allt fungerar frÄn början.

Redigerat av Linus
Postat

Och Äterigen sÄ har SandyBridge chipseten EJ native stöd för PCI. Utan PCI slotarna körs via en PCIe brygga!

Detta kan fÄ förödande resultat nÀr vi pratar ljudkortssupport beroende pÄ hur hög belastning bussmÀssigt ljudkortet och SandyBridge baserade datorer kommer aldrig att uppvisa bra prestanda pÄ PCI porten!

Även om det finns fler fysiska PCI-slotar, sitter dessa Ă€ndĂ„ pĂ„ samma PCIe brygga!

Skall du köra SandyBridge baserat, sÄ rekommenderas PCIe, USB eller Firewire baserade ljudkort.

Detta innebÀr dock ej att ditt Delta 1010-LT inte kommer att fungera bra, dÄ det förmodligen inte Àr sÄ tungt pÄ bussarna, utan mer för upplysning om att Intel vill döda PCI stödet helt och hÄllet för att helt gÄ över till PCIe!

Är sjĂ€lv kvar pĂ„ min C2Duo baserade burk just p.g.a. detta, dĂ„ jag behöver 3st PCI portar som fungerar vĂ€l med mina 3 kaskadkopplade SonicCore kort.

X58chipsetet (första generationen i3/i5/i7) har native stöd för PCI, sÄ funderar pÄ att införskaffa en beggad sÄdan av en liten 14-is g4m3r som mÄste ha det senaste! :-)

Postat
  On 2011-09-26 at 08:54 sa DiMoose:
Och Äterigen sÄ har SandyBridge chipseten EJ native stöd för PCI. Utan PCI slotarna körs via en PCIe brygga!
Viktig synpunkt, det kÀnde jag inte till.
Postat

I vilket fall som helst, sandybridge eller inte, sĂ„ borde det ju fungera effektivare med en 3 Ă„r nyare dator mot vad jag har idag. Är som sagt inte ute efter nyaste eller snabbaste. DĂ„ hade jag inte valt denna dator.

Men visst, en extra ledig PCIe plats utöver PCI-platsen kan ju vara bra att ha om PCI-kortet skulle lagga som satan, om det Àr vad ni pÄstÄr?

Postat (redigerat)

Vad tror ni om denna dator dÄ?? http://mrpc.se/mrpc-office-core-500gb-p-301.html

Det Ă€r ju nĂ€stan precis samma som den andra jag lĂ€nkade till MEN, denna har 1 st ledig PCI och 1 st ledig PCIe eftersom grafikkortet Ă€r integrerat? Är det bra eller dĂ„ligt att grafikkortet Ă€r integrerat? PĂ„verkar det musikproduktionen nĂ„got? (Cubase).

Jag kommer att anvÀnda datorn till annat ocksÄ, men knappast spel. Det kommer vÀl inte lagga nÀr man tittar pÄ video t ex?

Redigerat av NutCase

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.