Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Kommer med ett kanske lite udda ämne. Har installerat Win 7 64 bitar och kört in Cubase 5 32 bitar. Allt verkade funka bra tills jag gick in i Cubase o angav EMU Asio som ljuddrivrutin. Då uppstod ett märkligt fenomen. Jag kan inte spela upp mp3 genom windows media player eller andra mp3 spelare. Orsak "ERROR".......däremot om jag importear mp3-filen till cubase så spelar cubase glatt upp låten!!!! Vad är detta? Ställer Cubase till ngt så att det inte går att spela upp genom mediaplayern. Till detta kan sägas att det finns inget ljud i datorn. Inget ljud funkar däremot går det bra att spela upp video! Ljud finns det dock men bara genom Cubase......har ett EMU 1820 ljudkort. Ljudkortet funkar klcokrent medVista 64 bitars drivrutiner. Men när Cubase aktiveras så slutar win 7 att spela upp mpr.......Tacksam för tips!!!!!

Annons
Retromannen (oregistrerad)
Postat

Förmodligen har ditt ljudkort stängt av ditt inbyggda ljudkort. kolla kontrollpanelen/ljud

Postat

Hej! Har faktiskt kollat detta. Men båda ljudkorten fungerar i kontrollpanelen. Det som händer är att när jag installerar Cubase o ställer in ASIO så upphör windows egenljud.....går ej att spela upp mp3 genom varken itunes eller ngn annan mediaplayer......dessutom upptäckte jag att Cubase Halion lägger beslag på en importerad midifil i Cubase....varje spår får Halion som första val.....men det kanske inte har ngt med ljudet att göra. Får testa vidare...men även om jag avinstallerar Cubase 5 så går det att spela upp mp3...egendomligt. Hoppas du har fler förslag.....

Postat

I Cubase: Klicka på Devices -> Device Setup...

Klicka på "VST Audio System" i listan

Långt upp till höger kryssar du för "Release Driver When Application Is in Background" och sedan på OK.

Nu kommer Cubase att "lämna ifrån sig" ljuddrivrutinen när du byter till ett annat program. Det kan ta nån sekund innan man har ljud, men det borde lösa ditt problem.

MVH / Martin

Postat

Tack för svaret. Skall testa detta senare. Hoppas det löser problemet. När man försökte spela en mp3 genom windows media player eller annan spelare kom det upp en ruta "error" och ingenting hördes.

Postat

Hej där igen! Har testat att klicka i rutan för realease driver men det funkar inte alls. Samma fel hela tiden! Det är konstigt att jag kan importera en mp3 till cubase 5 o då spelar datorn glatt upp låten. Men om jag försöker via windows media player så är det bara error!!!! Ljudkortet är korrekt installerat med vista 64 drivrutiner. Funkar perfekt så länge jag inte installerar Cubase. Om jag installerar cubase o inte rör ngt i programmet funkar ljudt. Men i samma ögonblick man går in i cubase o anger EMU Asio som drivrutin så gär det inte att spela upp mpr genom windows media player eller liknande. Skumt!!

Postat

OKIDOKI!!!! Nu har det lösts sig. Man behöver inte grunna mer på detta! Problemet var löjligt enkelt. Det var bara att komma på det.

Win 7 angav ljudkortet till 16 bitar 48000.....när jag tittade i i ljudkortets Patch mix dsp så stod det på 16 bitar 44100....löjligt enkelt men så är det man har inte koll på allt. Tack för hjälpen. Jag har lärt mig en hel del. Hoppas andra drar nytta av denna diskussion!!!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.